Toon posts:

[HDD] SATA-aansluiting kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond heb ik per ongeluk het zwarte stukje plastic dat om de pinnetjes op een SATA hardeschijf zit van de harde schijf afgebroken.
Dit stukje plastic zit daar zodat het SATA kabeltje vanaf het moederbord goed past en contact maakt met de pinnetjes op de SATA hardeschijf. Hopelijk is dit een beetje begrijpelijk.

Vandaag heb ik het weer vastgelijmt met secondelijm en het SATA kabeltje past weer goed op de harde schijf. Dus misschien is het probleem weer opgelost.. misschien omdat ik niet zeker weet of deze aansluiting (dus de data aansluiting op een SATA harde schijf) niet toevallig heel warm word waardoor dit problemen gaat geven met de lijm. Ook zitten er wat lijmrestjes op de goudkleuren contactjes op de harde schijf. Samengevat: is het een groot risico om deze hardeschijf nu daadwerkelijk aan te sluiten?

Een andere manier is om de printplaat te vervangen. Hiervoor heb ik al mailtjes gestuurd naar verschillende computerwinkels (of ze kapotte hdd's hebben met hetzelfde serienr en of ik die kan kopen) . Ook heb de fabrikant gemailt of ze misschien een printplaatje kunnen sturen tegen betaling maar hier verwacht ik eigelijk weinig van.

Het gaat om een Maxtor DiamondMax 21 320 GB SATA, misschien wel handig om te vermelden :+

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Als je zorgt dat de lijmresten weer van de contacten zijn en er verder niks anders beschadigd is, verwacht ik geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het net geprobeert en de hdd werkte weer :D Heb de belangrijke data overgezet dus dat is in ieder geval op een opluchting. Ben alleen bang dat als ik die hdd blijf gebruiken dat het op een gegeven moment toch fout zal gaan, vandaar maar op zoek ga naar een vervangende. Tenzij iemand nog een Maxtor DiamondMax 21 320gb SATA heeft liggen met bv. kapotte platters maar een goedwerkende printplaat :P

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CRZ ik kan mij niet voorstellen dat de connector zo warm wordt dat secondenlijm hier problemen mee gaat krijgen. Als dit wel het geval is betekend het dat jouw hardeschijf so-ie-so erg warm wordt volgens mij, kijk daar eens naar en zorg eventueel voor extra airflow. Verder moet je de schijf nog prima kunnen gebruiken, als je het afgebroken stukje gewoon weer op zijn plaats hebt gelijmd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Je kan natuurlijk ook de SATA connector vasttapen aan de HDD :P

www.mayaposch.com