PHP / LDAP / Cookie *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een scriptje gemaakt voor mijn website om een ingegeven gebruikersnaam en password te controleren adhv een LDAP server.

Dit werkt allemaal prima maar nu wil ik na het verifieren van een correcte username en password een cookie plaatsen bij de betreffende bezoeker met hierin de username en het wachtwoord in MD5 formaat.

Om bij het volgende bezoek de gebruiker te kunnen verifieren adhv het cookie.
Alleen nu kan ik zo snel niet vinden of het wel mogelijk is om een naar md5 omgezet wachtwoord te verifieren met LDAP.

Is dit mogelijk? Of heeft iemand hier een beter alternatief voor?

Extra info:
Gaat om een Debian (Apache2/PHP)webserver en een Windows 2000 LDAP server

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om een 2way encryption alghoritme te gebruiken dmv Mcrypt module voor php? Dan kun je het wachtwoord weer terug encrypten als je de cookie uitleest.

Of LDAP md5 hashes validate weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwightjo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-08 13:40
het is verstandiger om een controle string te maken, en nooit een wachtwoord (al dan niet gecodeerd) in een cookie opslaan.

wanneer de gebruiker weer terug komt, kijk je of de controle string in je database staat (eventueel met ip) en dan kun je de gebruiker inloggen.

Illest Alive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Een MD5 checksum is als het ware een rekensim. Stel dat A=1, B=2, ... Z=26. 'Hello' zou dan als checksum 8 + 5 + 12 + 12 + 15 = 52 geven. Echter jij kunt die waarde 52 niet meer omzetten naar omdat 'Helkp' dezelfde uitkomst geeft. De MD5 checksum is natuurlijk veel ingewikkelder waardoor het lastiger (maar niet onmogelijk) is om dezelfde checksum te genereren.

Dus tenzij de MD5 checksum ook bij de LDAP entity is opgeslagen kun je hiermee niet het wachtwoord verifiëren. Wat je wel kunt doen is op basis van de username het wachtwoord ophalen uit de LDAP database en vervolgens de checksum opnieuw berekenen en dan beide checksums vergelijken.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om een wachtwoord uit de LDAP te halen moet je het LDAP admin wachtwoord in je php bestand opnemen, dat wil ik eigenlijk niet.. dus waarschijnlijk ontkom ik dan toch niet aan een database'je.

Bedankt voor de hulp tot dusver iig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt 2way encrypten, kijk naar mcrypt. Gebruik je gewoon een lange key voor je site. Je kunt gewoon lekker slapen dan. Let wel op dat je niet alle tekens over http kunt sturen. Je zult gemcrypte strings wel moeten converteren naar iets anders.

Ik prefereer HEX ziet er ruig uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 09:44
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:17:
Om een wachtwoord uit de LDAP te halen moet je het LDAP admin wachtwoord in je php bestand opnemen, dat wil ik eigenlijk niet.. dus waarschijnlijk ontkom ik dan toch niet aan een database'je.

Bedankt voor de hulp tot dusver iig! :)
Je sql database wachtwoord zou je toch ook in moeten vullen in een php bestand? Je moet zorgen dat er een ldap gebruiker is met minimale lees rechten. Dan is er niet heel veel aan de hand.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dit is meer iets voor PRG. Waar hoort mijn topic?
WEB >> PRG

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 04-04-2008 16:52 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Misschien klein beetje van topic af.

Maar hangt deze setup toevallig in je lokale domein, en zijn de gebruikers ook lokale domein gebruikers? Zo ja dan zou je ook met NTLM Authentication aan de gang kunnen gaan. Dan hoeven gebruikers nooit hun gebruikers naam en wachtwoord in te voeren.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Pagina: 1