[Geheugen] [FSB stress] 4 plankjes of 2 plankjes...

Pagina: 1
Acties:

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 18:50
Hallo,

Ik stond op het punt nieuw geheugen te kopen voor mijn pc Ik heb op dit moment:

Pentium D 3,4 ghz @ 4,1 ghz
Asus p5b
3 gb geheugen (DDRII) 2 x 1 Gb (533mhz) en 2 x 512 Mb (667mhz) ze draaien natuurlijk allemaal braaf op 533mhz.

Ik dacht aan Kingston hyperX 800 Mhz geheugen en ik wilde weer 3 GB kopen (2 x 1 GB, 2 x 512mb) tot een vriend mij vertelden dat ik beter 2 x 2GB kon kopen omdat dit voor minder stress op de FSB zou zorgen, 4 plankjes aansturen zou moeilijker zijn dan 2 plankjes.

Geheugen in goedkoop nu maar aangezien ik 32bit Win Xp draai en waarschijnlijk maar 3 gb zou kunnen gebruiken vroeg ik me af wat nu daadwerkelijk beter is? 4 plankjes of 2 plankjes?
En klopt het verhaaltje van de FSB stress?

Graag wat advies, _/-\o_

P.s. ik ben een beetje een amateur overclocker... heeft dit invloed?

Michael

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het heeft niks met je FSB te maken. De geheugencontroller zal iets meer moeite hebben met 4 modules dan met 2. Daarnaast is het altijd makkelijk qua uitbreidingsmogelijkheden. :)

Edit:

Zie trouwens ook RAM FAQ: Aantal modules

[ Voor 27% gewijzigd door _the_crow_ op 04-04-2008 15:43 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
2 plankjes levert inderdaad iets minder "stress" op, omdat er minder lanes gebruikt hoeven te worden. Punt is natuurlijk wel dat zo'n moederbord niet voor niets 4 sloten heeft - 4 gevulde banken met compatible geheugen zou dus gewoon moeten werken. En dan merk je ook niks van die "stress".

Overclockmatig is het vaak wél handiger om twee bankjes te hebben in plaats van 4, omdat je bij het overclocken van het geheugen de stress nog wat meer vergroot.

Verder is het natuurlijk stom om 3GB te kopen als je ook 4GB kan kopen voor nagenoeg dezelfde prijs - misschien dat je onder 32 bit er een stukje niet van kan gebruiken maar als je overstapt naar een 64 bit systeem is dat snel opgelost.

Ander voordeel: als je 2x 2GB neemt kan je eventueel in de toekomst altijd op die plank nog naar 8GB zonder geheugen te moeten ditchen ;)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ik dacht aan Kingston hyperX 800 Mhz geheugen
Ga je het mem zelf ook overclocken of laat je dit stock draaien? Anders is goedkoper (eventueel ValueRAM) ook prima. Als je van plan bent het mem ook over te gaan clocken, zul je wat reviews moeten gaan lezen (namen van producten zeggen namelijk vrij weinig, HyperX klinkt gewoon lekker). Wil je het mem echt extreem aanschroeven, kijk dan eens naar geheugen met Micron D9 chips, Crucial Ballistix (Crucial is zelfs een bedrijf van Micron ;)) bijvoorbeeld, maar er zijn er zoveel. Kijk voor chips e.d. op http://ramlist.ath.cx/ddr2/
ik wilde weer 3 GB kopen (2 x 1 GB, 2 x 512mb) tot een vriend mij vertelden dat ik beter 2 x 2GB kon kopen omdat dit voor minder stress op de FSB zou zorgen, 4 plankjes aansturen zou moeilijker zijn dan 2 plankjes.
Niet per sé moeilijker dan wel intensiefer. In de praktijk merk je er niet al te veel van, maar je hebt wel iets meer voltage nodig op het mem of 4 latjes te laten draaien dan 2. Voor de rest gewoon, zoals die vriend van je al zei, 2x2GB nemen. Dan loopt er in totaal 4GB in dual channel, heb je minder spanning nodig op het mem en minder reepjes klokken beter over dan meer.
aangezien ik 32bit Win Xp draai
Kijk eens of je anders niet een upgrade naar 64bit XP kan doen? Met Vista kun je iig van 32bit naar 64bit overstappen door een simpele upgrade.
P.s. ik ben een beetje een amateur overclocker... heeft dit invloed?
Gewoon goed inlezen op de stof en wat in TCA of DOC rondsnuffelen ;) Iedereen is begonnen, niet?

• Michael van S
Aha, kijk zo wordt ik wat wijzer!
4 Gb kopen is waarschijnlijk wat beter aangezien ik daar later nog profijt van heb.
En ik zo min mogelijk stress wil, tenminste niet als ik het niet kan verhelpen.

@ Bitage

Ik dacht aan hyper x geheugen omdat er op mijn prachtige moederplank doosje links onder het logo staat van hyper x... slimme marketing en ben ik er bijna ingestonken of?

iig zie hier:
http://82.173.172.10/Rol-Co/bundle.jpg

Ik heb eigenlijk nog niet zoveel aan mn mem geprutst, dat wil ik ook nog gaan doen, hier op GoT de faq lezen erover, en misschien (lees: als eerste) wat handleidingen.
Micron D9 chip, klinkt zeker goed, ik zal ook daar wat revieuws over lezen.

Bedankt voor de hulp! :9

Minder reepjes klokken beter dan meer reepjes, die onthoudt ik! _/-\o_

Verwijderd

Stress, wat bedoel je daar net mee?
Het ding is niet gemaakt om uit zijn neus te staan vreten. Wel kan het zijn dat de geheugencontroller met sommige memconfiguraties iets lagere snelheden of timings hanteert, maar dat moet je specifiek opzoeken (bij bv de eerste Athlon64's was dat). Als het echter zo is dat hij even functioneel is bij 4 geheugenmodules als bij 2, is er geen enkele reden om niet voor 4 te gaan.

Desalnietemin zou ik ook gewoon voor 2*2gig gaan. Heb je gewoon 2 modules van dezelfde types en snelheden (optimaal, de ene tragere module gaat de anderen niet bottlenecken), heb je geen gereduceerd timings of snelheden, veel minder kans op compatibiliteitsproblemen en modules van 2 gig behouden beter hun restwaarde (modules van 512MB nu nieuw kopen is al een beetje achterhaald).

• Michael van S
Extra:
Asus meent iig dit:

http://nl.asus.com/produc...=0&model=1179&modelmenu=1

Mhhh 1066 mhz op een 800mhz reepje is toch wel leuk.. :)

Verwijderd

Michael van S schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:22:
Extra:
Asus meent iig dit:

Wat wil je nu net zeggen/duidelijk maken/vragen?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Michael van S schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:22:
Extra:
Asus meent iig dit:

Kingston® HyperX® PC2-8500 gereed (standaard overklokken op 1066MHz)
De Kingston HyperX PC2-8500 is hoogfrequent geheugen dat uitmuntende prestaties levert. Geproduceerd met slechts de beste componenten, zijn de P5B Deluxe en PC2-8500 HyperX-geheugen voor elkaar geoptimaliseerd om maximale prestaties te bereiken. Beide zijn gevalideerd voor stabiliteit en compatibiliteit.
*De Kingston DIMM-modules worden niet meegeleverd in ASUS-moederbord pakket.
Wat ASUS hiermee bedoeld, is dat je, zonder het mem te overklokken, je CPU kan overklokken tot 1066QDR. Het zegt niets over het OC'en van je mem en je 1066FSB QDR kun je met ieder PC2-8500 setje halen ;)

Even een rekensom voor de duidelijkheid:

(PC2-)8500 / 8 = 1066
1066 / 2 = 533MHz

Met ieder setje PC2-8500 geheugen kun je de FSB, zonder het mem te overclocken, op 533MHz gooien. Met een CPU multi van 9x resulteerd dit dus in 9x533 = 4.8GHz. Dit is wat ze bedoelen bij ASUS: met PC2-8500 geheugen kun je een hoge overclock halen, 4.8GHz. Maar dat HyperX logo'tje is idd gewoon reclame, daar je net zo goed ieder ander reepje van PC2-8500 snelheid kan nemen ;)
Pagina: 1