[HDD] SATA hdd wordt niet herkent in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 13:25
Ik heb van een stapeltje oude hardware een pc in elkaar gezet. Werkt allemaal prima en geen problemen.

Nu komt het:
Ik wil een SATA hardeschijf (Seagate 750GB) er bij in bouwen, maar deze wordt dus niet herkent door de BIOS.

Wat heb ik geprobeerd?

- Verschillende SATA poorten geprobeerd (zitten er 2 op)
- Verschillende kabeltjes geprobeerd, stuk of 3
- HDD in een andere pc => OK
- HDD in 1.5gb/s en 3.0gb/s mode

Ook heb ik de BIOS doorgesnuffeld, maar kon nergens iets vinden wat te maken heeft met SATA

Specs van het systeem:

AMD Athlon 2700+
A7V600-X
1GB+2x512MB
250GB Samsung IDE schijf (welke wel werkt)

Hoop dat een van jullie weet hoe ik hem aan de gang krijg.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Verwijderd

Even AHCI omzetten naar "emulated PATA mode".

• Rickz
Ik neem aan dat ik dat in de bios moet doen?

Daar heb ik namelijk al naar gekeken, en kon ik zo geen AHCI vinden

Verwijderd

Maar er staan in het BIOS toch wel wat instelopties voor de SATA controller?

Draai je trouwens het laatste BIOS?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 15:09 ]

• Rickz
Dat is het probleem juist. Daar kan ik niets van vinden.

Ik zit nu nog op stage, maar het eerste wat ik doe als ik thuis ben is even de bios flashen naar de nieuwste versie. Ik geloof dat er nu versie 1008 op staat. Ik weet niet of je daar iets mee kunt?

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

heeft het er niet gewoon ermee te maken dat deze HD SATA-II is en het mobo een nogal oude sata controller heeft ? Ik heb een asus A7N8X-E Deluxe in mijn oude server en die kan de spinpoints ook al niet herkennen wat ik ook doe.

-- edit --
wat ik in de handleiding even vond:
in bios:
i/o device configuration - Onboard ATA Boot rom[enabled]

drivers:
Drivercd - Via Raid Controller driver

Handleiding

[ Voor 38% gewijzigd door knightofn1 op 04-04-2008 15:31 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Rickz
Maar die schijfen zijn toch backwards compatible? En daarbij kun je die schijf ook nog op 1.5gb/s (SATA-I is dat dus volgens mij) instellen.

Misschien had ik er ook even bij moeten vermelden dat ik op de 250GB IDE schijf al Windows 2003 server heb geïnstalleerd. Dus die sata schijf is voor erbij. Maar als die in de bios al niet wordt herkent dan is het logisch dat hij hem ook in windows niet kan vinden.

Ook kan ik (vlak naar de POST) wel met tab in de RAID utility komen, duidt dit erop dat SATA wel enabled is? Want hij zegt dat er op lijn 1 en 2 geen devices zijn aangesloten.

[ Voor 61% gewijzigd door Rickz op 04-04-2008 16:00 ]

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

dan is de Onboard ATA Boot rom enabled, maar als je alle dingen gedaan hebt als in dit
soortgelijke topic en het werkt nog steeds niet, dan kan je zeggen dat het mobo niet echt SATA II vriendelijk is :Y)

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Rickz
Daar kan ik atm niet naar kijken, wegens ik op stage zit. Maar zou het dan mogelijk zijn om een pci kaartje te kopen (welke wel SATA-II ready is }:O) en dat hij ze dan wel vind?

Update:
Hij doet het nu, ik heb de hdd op limit to 1.5gb/s gezet. En in de BIOS heb ik Swap A/B op disable gezet oid.

[ Voor 25% gewijzigd door Rickz op 05-04-2008 11:25 ]

Pagina: 1