Hompeplug + Thin cliënt

Pagina: 1
Acties:

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 10:37
Op m'n club heb ik een stopcontact-netwerkje m.b.v. de Sitecom LN500 Homeplug adapters inclusief een routertje om de IP adressen uit te delen.
De verbinding tussen laptops over het stroomnet met de adapters (afstand ca. 30-40m.) gaat perfect, sluit ik echter een 'HP-Thin client' (HP/Compaq t5000) met de homeplug aan, krijg ik geen verbinding. Wát ik ook probeer, de 'Thin-cliënt' vind de router niet (vise-versa) en krijgt geen IP adres. Als ik de t5000 op de router aansluit met een normale netwerk kabel krijgt hij wel een IP en werkt alles gewoon goed. Lijkt ook iets met afstand te maken te hebben, want als ik de t5000 met de homeplug in het stroomnet dichter bij de router aansluit, lukt het wél. Je snapt natuurlijk dat ik juist die t5000 op het verst gelegen punt wil gebruiken.

Verdere info:
Laptops: Windows XP (home & pro)
Thin Cliënt: Windows XP embedded.
Aansluitingen als volgt:
Thin_Client--LN500--stroomnet---LN500--router--Laptop
Op de router is gewoon met UTP nog een laptop en een tijdwaarnemings-decoder aangesloten.

De afstand is ongeveer 40m , maar draadloos had ik toch teveel storingen en een kabel ingraven van 40m is ook geen optie omdat er teveel bebouwing is waar ik dan onderdoor zou moeten.

Waarom krijgt een laptop wél een IP en de Thin-Cliënt, met dezelfde instellingen op dezelfde homeplug, niet?

Deze tekst niet lezen !

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
Misschien een stomme vraag maar je gebruikt de adapter toch niet op een verlengsnoer oid ?

• mxhans196
Ja en Nee.
De laptop en adapter op een verlengsnoer met stekkerblok werkt gewoon goed.
T5000 ook geprobeerd met adapter direct op het stopcontact, geen verbinding.
Waarom zou het op een verlengsnoer niet werken? Ik kan alleen bedenken dat de afstand dan weer groter wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door mxhans196 op 04-04-2008 15:24 ]

Deze tekst niet lezen !

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
mxhans196 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:11:
Ja en Nee.
De laptop en adapter op een verlengsnoer met stekkerblok werkt gewoon goed.
T5000 ook geprobeerd met adapter direct op het stopcontact, geen verbinding.
Waarom zou het op een verlengsnoer niet werken? Ik kan alleen bedenken dat de afstand dan weer groter wordt.
Ik heb hier thuis een gelijkaardig systeem en dat werkt alleen als ik het rechstreeks in het stopcontact plug. Als ik het via een verlengsnoer doe werkt het nooit maar als het bij jou systeem werkt is dat oke. In verband met de lengte weet ik niet hoe dat zit, bij mij werkt het overal in huis

• mxhans196
Blijft de vraag: waarom die laptop wél en de t5000 niét?

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

mxhans196 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:46:
Blijft de vraag: waarom die laptop wél en de t5000 niét?
Ik heb het donkerbruine vermoede dat dit wel eens aan de voeding zou kunnen liggen.
De T5000 heeft (volgens hetgeen ik vond) een:
Wereldwijd zelfinstellend 100 tot 240 V, 50-60 Hz, energiezuinig automatisch uitschakelende, stroompiek-tolerante voedingsmodule.
Het komt mij over dat je signaal daarin behoorlijk 'verdwaalt' en uiteindelijk met te weinig vermogen ter beschikking komt.

• mxhans196
Op de voeding staat idd: Input:100-240V.
Kan dat aan de voeding liggen? Het ding draait verder best goed, maar jij denkt dat de netwerk-kaart dan te weinig voeding krijgt?
Het is gewoon een 12v voeding, dus ik kan eens een andere proberen.
Wordt vervolgt....

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

Denk niet dat je te weinig spanning hebt maar eerder dat de electronica het TCP/IP verkeer filtert en/of afzwakt. Je maakte namelijk melding van het feit fa als je dichter bij de bron inplugged wel een IP adres krijgt en dat deed mij meeen aan de voeding (niet alleen tussen stopcontact en TC maar ook in de TC) deken.
Juist omdat dat een 'automaat' is en dat zijn die van de laptop naar alle waarschijnlijkheid niet; die zijn over het algemeen regio (land) specifiek.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:05
Ik heb ook het vermoeden dat die HP erg kritisch is qua ethernet specs en die sitecom's misschien niet 100% aan de specs voldoen.

• mxhans196
Zaterdag:
Nou, ik heb een en ander vandaag op de club weer uitgeprobeerd. Ook andere voeding meegenomen.
Overigens is de voeding van de laptop (ook HP) waar ik het over had, ook zo'n multi spanning geval.

Eerst de boel precies zo aangesloten zoals het de vorige keer niet lukte. Wat gebeurt er..., de TC krijgt gewoon een IP en gelijk contact met de router en de laptop aan de andere kant. Daar wordt je toch niet goed van, toen het nodig was deed hij het niet en als ik het op een onbelangrijke dag probeer, werkt het gewoon. Het enige wat ik kan bedenken is dat er nu veel minder elektrische apparaten aanstonden dan tijdens het evenement de vorige keer. Wellicht is er toch een apparaat in het stroomnet wat een storing veroorzaakt waar de t5000 gevoelig voor is.
Ook nog even een extra uitprobeersel gedaan. De netadapter en TC op het eind van een haspel van 50m gezet, dus 30m tussen de gebouwen + 50m stroomdraad op een rol en toch gewoon werken!!
Kortom, het werkt nu gewoon wél.
Ik beschouw het probleem als sporadisch en ga verder maar niet zoeken. Zolang het werkt, werkt het.

Bedankt voor het meedenken.

Deze tekst niet lezen !

• DukeBox
Zit er niet een max aan die netwerk dingen ? (of heb je er maar 2)

Verwijderd

Die home plug dingen hebben een groot nadeel als men veel apparatuur aan de zelfde net hangt en die ook nog storingsignaal terug op de net gooien de verbinding signaal van je netwerk van die home plug apparatuur kunnen verpesten waardoor deze zeer slecht of zelfs niet doen heb gelezen dat bij de goedkope versies als men een stofzuiger al op de zelfde net aansluit de verbinding meteen weg valt je zei dat er een evenement aan de gang was blijkbaar ? dus zal er best wat apparatuur aanwezig zijn geweest ook ? die waarschijnlijl de net zo danig vervuilden dat je netwerk signaal te zwak werd

• DukeBox
Anders heb je altijd nog de optie een wireless bridge te gebruiken.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
mxhans196 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:07:
Op de voeding staat idd: Input:100-240V.
Kan dat aan de voeding liggen? Het ding draait verder best goed, maar jij denkt dat de netwerk-kaart dan te weinig voeding krijgt?
Het is gewoon een 12v voeding, dus ik kan eens een andere proberen.
Wordt vervolgt....
Het is mogelijk dat de HP voedingsadapter teveel storing op de 230V kant introduceert, waardoor de homeplug niet meer werkt, of alleen nog onder bepaalde omstandigheden.
HP voedingsadapter zijn berucht om hun slechte EMC compatibiliteit.

Probeer voor de grap eens wat er gebeurt als je de HP power adapter+thin client aansluit, en dan met de homeplug adapter op je laptop een IP probeert te krijgen.
Probeem oplossing zou kunnen zijn het gebruik van een netsnoer van de HP adapter met een 'onstoorknobbel' er in, oftewel een ferrietkern (ferrietclamp) waar je het netsnoer een paar keer doorheen draait.

Afbeeldingslocatie: http://www.robertschofieldaudio.co.uk/images/products/ferrites.jpg

• mxhans196
Wat die extra apparatuur betreft, dan gaat het om een frituur, een biertap , een elektrisch kacheltje, een tostie rooster en nog wat van dat spul. Misschien is het wel de spanningsval, waardoor die homeplug minder betrouwbaar werkt
OK, ik zal best nog weleens wat proberen, maar voorlopig geloof ik het wel. Vandaag werkte het gewoon en volgende week, als we weer een wedstrijd hebben kijk ik wel weer verder. Ik los het altijd op, al is het weer met een extra laptop i.p.v. die TC.

Éh, Duke wireless lukte niet, zie topic start. En ik gebruik drie van die Homeplug adapters, kan toch niet teveel zijn, dacht ik.

Als ik zeker weet wat de oorzaak is geweest, meld ik het nog wel een keer.
(Heb je tegen die tijd alleen kans dat ik een verouderd topic schop).

Groetjes en bedankt allemaal.

[ Voor 9% gewijzigd door mxhans196 op 06-04-2008 02:32 ]

Deze tekst niet lezen !

• mxhans196
OK, hier ben ik weer. Zoals gezegd schop ik nu een wat oud topic, maar wellicht heeft iemand nog iets aan mijn ervaringen met deze adapters.
Een paar feiten, opgedaan uit ervaring :
1. Max. bereik, ca. 200m.
De werkelijke lengte die het signaal over je stroomnet moet afleggen is natuurlijk moeilijk te bepalen. Binnen een woning zal het geen probleem zijn. Bij mij thuis heb ik 5 groepen en het werkt overal, maar in het hierboven beschreven geval zit ik op de grens, denk ik. Als je het over bedrijfspanden hebt en in mijn geval een clubgebouw, is de lengte van de 230V bekabeling helemaal moeilijk in te schatten.
2. Die dingen worden plaatselijk behoorlijk heet. Ik heb er nu één stuk (homeplug lampje brandt niet en geen contact) en ik denk dat het komt omdat hij in een te kleine ruimte heeft gezeten en z'n warmte niet goed kwijt kon. Wellicht dat deze adapter al eerder de veroorzaker was van mijn probleem in de topicstart.
3. De 85Mbit adapters van verschillende merken blijken gewoon compatible. 200Mbit en 85Mbit kunnen blijkbaar niet met elkaar communiceren.

Ik heb drie 85Mbit Homeplug adapters van Sitecom en heb er nu één stuk (paar maanden oud). Een vriend van mij heeft de 200Mbit Sitecoms gekocht en twee zijn na enkele dagen (continu gebruik 24u) al stuk gegaan. Ik moet nog kijken hoe de garantie van Sitecom is, want ik had ze niet online aangemeld voor die 10 jaar garantie waarmee ze adverteren. Wellicht foutje van mij.
Als bijkt dat die Sitecom Homeplugs idd zo snel stuk gaan is het wellicht verstandiger om een ander (duurder) merk als Devolo of Netgear aan te schaffen. Ik vind het nog steeds een goede oplossing, netwerk over de bestaande bedrading en over het algemeen werkt het echt makkelijk en goed.

Deze tekst niet lezen !

Pagina: 1