[gateway]welk besturingssysteem/software

Pagina: 1
Acties:

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48
hallo,

ik wil al een tijdje een multifunctionele gateway/server in mn huis. hier heb ik al wat mee lopen experimenteren en zoeken, maar ik blijf nog met een grote vraag zitten, welk besturingssysteem? daarmee gaat natuurlijk gepaard de vraag welke software er op moet.

allereerst, wat wil ik en wat heb ik?
het systeem moet aan de volgende eisen voldoen:
-moet een gateway zijn voor het internet
-firewall
-proxy(geen vereiste, maar wel makkelijk, denk hierbij aan squid ofzo)
-moet ermee met nieuwsgroepen kunnen downloaden(Sabnzbd?)
-op een of andere manier moet er een voip telefoon op aangesloten worden
-webservertje(simpel, heel simpel. af en toe wat testscriptjes oid om mijn hostingprovider wat te ontlasten ;) . bestaat uit apache, php en mysql)
-dhcp server

wat heb ik al?
-modem (zyxell 2600 geval, zon ding wat je standaard bij telfort krijgt)
-een voip abonnement(telefoon zit nu op de modem aangesloten, maar ik ben totaal niet tevreden over de QoS, dus deze moet ook op de gateway, desnoods via een extra apparaat.)
-simpel servertje. dell dimension l566cx. 500Mhz, 256Mb, 8Gb(of misschien in verband met nieuwsgroepen handiger: 320 Gb sata schijf met ide>sata convertor), 2 netwerkkaarten.
-windows server 2003 licentie

code:
1
2
3
internet ===>modem===>gateway===>|------switch ----computers
                                |
                                |----voip apparaat-----computers

nu heb ik al wat geprobeerd met allerlei software, maar zonder al te veel succes. ik heb untangle gateway even geprobeerd, maar vond ik werkelijk niets. blijkbaar wil hij niet installeren op zon oud systeem. daarna heb ik smoothwall express 3.0 geprobeerd. dit werkt echt helemaal super voor een gateway, ik kan niets anders zeggen. de processorbelasting is echt extreem laag. het probleem is alleen dat ik hem niet gedeeld krijg in een netwerk(samba). hier is wel een plugin voor, maar hiermee deel ik ALLES, dit leek me niet zon veilig idee voor een gateway... ook ben ik geen linux-guru, en denk ik niet dat ik een webserver+newsreader erop geinstalleerd krijg. voor de rest tevreden over.
Windows 2003. leuk, leuk, maar enorm zwaar. cpu zit al gauw aan de 100% als ik wat via het netwerk aan het overzetten ben, of mn lijn vol aant volgooien ben met downloads. misschien dat ik iets niet goed doe, maar ik krijg t niet lekker werkend. het liefst zou ik alles gewoon in linux doen (fedora, centOS?) maar ik kom niet uit hoe ik dit allemaal zou moeten doen. iemand tips wat ik het beste kan kiezen? iemand ervaring met bepaalde pakketten die ik nu over het hoofd zie?
wil best moeite doen om linux te leren als iemand mij dat aanbeveelt.

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Bijna alles wat jij wilt heb ik zelf ook werkend thuis draaien (behalve proxy en voip, voip staat wel in de planning). Echter wel verdeeld over 2 systemen, beiden draaien de Linux distributie Debian.

Één router (laptop zonder scherm, 200 mhz amd, 96 mb ram, 4 gb hd) die fungeert als gateway, firewall en dhcp server. Gateway en firewall zijn geregeld door IPTables, maar is wel even goed inlezen voordat je dat goed werkend hebt.

Daarnaast een iets snellere oude desktop (athlon 2800+, 1gb ram, 3x320 gb hd) die dienst doet als webserver, downloadserver en netwerk server. Webserver is Apache (icm php en mysql inderdaad), netwerk is Samba voor gebruik met Windows PC's. Voor het downloaden via usenet gebruik ik Hellanzb, in combinatie met zussaweb als frontend, maar er zijn erg veel te krijgen. Ik vind em zelf fijner dan sabnzbd, maar het is al wel een tijd geleden dat ik dat gebruikt heb.

Het draat allemaal erg stabiel, heb nog nooit echt een crash gehad. Ze gaan eigenlijk alleen down als de stroom uitvalt, of er een nieuwe kernel geïnstalleerd moet worden.

Zoals je hoort, ik kan je dus Debian aanraden. Het software management is redelijk simpel, maar je moet wel zelf dingen durven te configureren. Het opzetten van deze twee bakken was eigenlijk ook mijn eerste serieuse Linux ervaring (relatief serieus, het is hobby, maar het moet wel 24/7 draaien) en ik vond het best te doen. Maar het nam wel even wat tijd in beslag. Als het allemaal snel moet en je hebt niet echt zin om nieuwe dingen te leren / je er in te verdiepen, is misschien een andere oplossing handig.

Succes!

• R3dJ3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-09-2024
Opzich alles wat je aangeeft kan toch het makkelijkste met een linux distro tje.

zelf draai ik REDHAT ES 5 thuis,

hiermee heb ik
DHCP,
IMAP,
VOIP,
FIREWALL,
HTML SERVER,
PROXY
(sabnzbd is mogelijk) hele bende.

Ik heb dit mezelf allemaal aangeleerd zonder enige kennis van Linux op voorhand,
kijk eens naar het boek: Een linux server inrichten van Sander van Vugt. is een gemakkelijk boek om door te nemen en in begrijpelijke taal.
behandeld 2 versies van linux: OpenSuSe en Fedore core.
zelf had ik het meeste aan Fedore omdat dit ongeveer gelijk is aan REDHAT.

succes !

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-03 13:07
Voor een stabiele degelijke server zou ik altijd FreeBSD aanraden, goed gedocumenteerd, handig ports systeem, gratis/open source etc, natuurlijk is het wel even wennen en uitzoekwerk maar je weet precies waar je aan toe bent. Geen overbodige processen etc, hardware ondersteuning out of the box (behalve van echt brandnieuwe exotische hardware), gebruik dit zelf al jaren als gateway/email/www/file etc etc server. Er is ook erg veel documentatie te vinden over FreeBSD en de linux software/ports.

• ChaosZ0ne
okee... volgens jullie moet ik dus (niets moet, alles mag uiteraard) een linux server opbouwen. hoewel mijn voorkeur hier ook het liefst naar uit ging, heb ik toch nog mijn twijfels. hoe zit het bijvoorbeeld met de aansturing? enkele huisgenoten die ook ermee moeten omgaan (houdt in: van en naar het netwerk schijven, en newsreader bedienen) zijn niet al te goed met computers. moet ik hierbij gewoon aan een simpele gebruiksvriendelijke omgeving denken?
kan iemand mij misschien nog een goede site aanraden met tutorials voor beginnende linux-ers?

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 09:58
ChaosZ0ne schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:21:
okee... volgens jullie moet ik dus (niets moet, alles mag uiteraard) een linux server opbouwen. hoewel mijn voorkeur hier ook het liefst naar uit ging, heb ik toch nog mijn twijfels. hoe zit het bijvoorbeeld met de aansturing? enkele huisgenoten die ook ermee moeten omgaan (houdt in: van en naar het netwerk schijven, en newsreader bedienen) zijn niet al te goed met computers. moet ik hierbij gewoon aan een simpele gebruiksvriendelijke omgeving denken?
kan iemand mij misschien nog een goede site aanraden met tutorials voor beginnende linux-ers?
In het geval van newsreader bedienen zal het waarschijnlijk gewoon een nzb in een map plaatsen, de rest is http mogelijk.
Op linux kun je ook gebruik maken van het samba protocol. Dit protocol gebruikt windows voor zijn netwerkschijven. Zo zijn de shares op een linux machine gewoon benanderbaar via windows.
Volgens mij kan je gerust voor linux gaan, je zal er zeker geen spijt van krijgen in mijn ogen :)

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
silentkiller schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:29:
[...]

In het geval van newsreader bedienen zal het waarschijnlijk gewoon een nzb in een map plaatsen, de rest is http mogelijk.
Op linux kun je ook gebruik maken van het samba protocol. Dit protocol gebruikt windows voor zijn netwerkschijven. Zo zijn de shares op een linux machine gewoon benanderbaar via windows.
Volgens mij kan je gerust voor linux gaan, je zal er zeker geen spijt van krijgen in mijn ogen :)
Inderdaad, het in plaatsen van een nzb kan gewoon in een map via een netwerk share. Deze map wordt dan gemonitort door hellanzb/sabnzbd of er wat nieuws in komt. Maar het is bij de meeste http frontends ook mogelijk gewoon een nzb via http up te loaden (via hellanzb+zussaweb in ieder geval wel, screenshot interface).

Hier een kleine tutorial die al wat dingen beslaat die jij wilt: http://www.bartendavid.be.../misc/router-install.html
Firewall en gateway mbv iptables zoals ik zei. Het is misschien een beetje onleesbaar als je het de eerste keer ziet, maar het is uiteindelijk wel logisch ;-) Er staat niet veel uitleg in het script, dus hier een behoorlijk grote pagina als referentie materiaal: http://iptables-tutorial....et/iptables-tutorial.html
Samba heeft op zijn eigen site goede tutorials staan, ik neem aan dat je die zelf wel kan vinden.
Een goed site voor linux algemeen zou ik je zo niet kunnen geven, volgens mij ben ik ooit begonnen met de handleiding van SuSe. Misschien is het inderdaad handig om een boek er bij te hebben, maar in principe is alles gewoon op het net te vinden.
Oh en voor voip zou je eens naar Asterisk kunnen kijken. Dat is eigenlijk een kleine voip server met een berg van mogelijkheden. Ik weet niet precies wat je met je voip wilt, maar misschien is het iets.

Linux (of misschien andere unix variant) zal je denk ik ook zeker geen spijt van krijgen. Ik gebruik Debian omdat ik hier gewoon het meeste ervaring mee heb, maar elke andere distributie moet prima aan jouw wensen kunnen voldoen.

• ChaosZ0ne
okee, bedankt, ik ben al een stuk verder nu, ik ga dus linux nemen, met Hellanzb+zussaweg, met behulp van die bartendavid tutorial, dan wss iets van squid erop, alleen dan nog iets vinden voor de voip, denk dat ik dan toch maar een los apparaat oid achter gooi, lijkt me t handigst, want Asterisk is(als ik t goed heb begrepen) alleen als linux distro, en niet als los softwarepakket te krijgen.

dan nog de keuze in het bos van de verschillende linux disto's... iedereen raadt iets anders aan, is dat gewoon een keuze wat mij het leukst lijkt? maakt eig verder niets uit wat ik kies? of zijn dr nog "onveilige" disto's?

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 09:58
ChaosZ0ne schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:44:
okee, bedankt, ik ben al een stuk verder nu, ik ga dus linux nemen, met Hellanzb+zussaweg, met behulp van die bartendavid tutorial, dan wss iets van squid erop, alleen dan nog iets vinden voor de voip, denk dat ik dan toch maar een los apparaat oid achter gooi, lijkt me t handigst, want Asterisk is(als ik t goed heb begrepen) alleen als linux distro, en niet als los softwarepakket te krijgen.

dan nog de keuze in het bos van de verschillende linux disto's... iedereen raadt iets anders aan, is dat gewoon een keuze wat mij het leukst lijkt? maakt eig verder niets uit wat ik kies? of zijn dr nog "onveilige" disto's?
naar mijn mening is het gewoon een voorkeur. Ze lijken allemaal heel hard op elkaar maar hier en daar verschilt er wel eens wat. Voor support kan je bijna altijd terecht op de site van de desbetreffende distro of anders even googlen.
Ik zou zeggen probeer er een paar en je vind wel iets :).
Persoonlijk ben ik met ubuntu begonnen welke ik heel makkelijk vond werken in het begin. Naarmate mijn kennis vorderde ben ik wel overgeschakelt op debian omdat ik die nu leuker vind, maar dat is een persoonlijke keuze...

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
ChaosZ0ne schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:44:

Dat heb je dan verkeerd begrepen ;)

Asterisk draait op diverse distro's, dus geen aparte machine voor nodig :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ChaosZ0ne
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:15:
[...]

Dat heb je dan verkeerd begrepen ;)

Asterisk draait op diverse distro's, dus geen aparte machine voor nodig :)
aha, dan is dat mooi, maar ik kan nergens vinden hoe ik dan mn telefoon aansluit op asterisk,gaat dat via een ouderwetse modem card oid?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ChaosZ0ne schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:42:
[...]

aha, dan is dat mooi, maar ik kan nergens vinden hoe ik dan mn telefoon aansluit op asterisk,gaat dat via een ouderwetse modem card oid?
Zo'n soort apparaatje is 't handigst: http://www.voipsupply.com/product_info.php?products_id=35

Via een modem kaart kan 't niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ChaosZ0ne
aha, dat gaat dus via een extern apparaat. maar ik zou dan toch in dat apparaat in moeten stellen de instellingen(sip instellingen e.d.) maar wat is dan het nut van asterisk? als ik dat apparaat aansluit op een willekeurige lanpoort, zou het toch gewoon moeten werken sowizo? misschien een domme vraag, maar ik snap er niets van.

• ChaosZ0ne
hmm... in principe werkt het meeste nu, dus samba, webserver, hellanzb, en de andere zooi, maar ik zou graag iets van traffic shaping(QoS dus) hebben, nu kan ik dat wel via iptables gaan doen(waar ik dus niets van snap), maar het zou wel makkelijker als er iets is met een webadmin. nu ben ik gaan zoeken, maar kan eigenlijk niets vinden wat makkelijk en lekker werkt. voor de duidelijkheid, ik wil gewoon klik klik een bandbreedte kunnen beheren, zoals in smoothwall ;)
Pagina: 1