RMA levert 2600XT als vervanging 6800GT, weigeren?

Pagina: 1
Acties:

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 22:36
Na een upgrade van mijn systeem, kon mijn oude meuk op de V&A en voor mijn 6800GT op AGP met garantie, koperen koeling, instelbare ventilator en accesoires kreeg ik 75 euro. Maar helaas, bij aankomst bleek de VGA-aansluiting defect en daarna zelfs één en al artifacts. Ik heb de kaart terug laten komen en het geld retourneerd aan de koper om de kaart vervolgens zelf naar de afdeling RMA te sturen.

Van te voren al contact opgenomen om te vragen wat voor een kaart ik geleverd zou krijgen en dat zou een HD2600XT worden. Daarover gemaild dat ik daar eigenlijk totaal geen belang bij had en gevraagd wat er nog meer mogelijk was, een PCI-E kaart of een geluidskaart, een credit of wat dan ook. Kreeg weinig reactie en heb toch op een gegeven moment de kaart opgestuurd.

Zonder enig overleg krijg ik nu ook daadwerkelijk een HD2600XT (De 256mb 128bits GDDR3 AGP versie) opgestuurd. Maar aan een AGP-kaart heb ik niets meer en de waarde van de kaart is nieuw slechts 60 euro terwijl ik voor mijn 6800GT bij hun nog 240 euro heb betaald. De kaart verkopen gaat dus weinig opleveren en bovendien zijn de prestaties van de 2600XT soms amper "gelijkwaardig" aan de 6800GT. Daar komt bij dat het waarschijnlijk ook lang niet zo'n stil model was als de kapotte 6800GT.

Mag de winkel mij deze 2600XT te leveren als voldoende vervanging voor mijn 6800GT ?
En als jullie vinden dat dat niet genoeg vervanging is, kan ik dan de kaart bij aankomst weigeren en retour afzender laten gaan?
Of moet ik dit gewoon slikken en accepteren dat mijn verwachte opbrengsten van mijn oude systeem zijn verdampt?

Afwegingen:
  • AMD HD2600XT is over het algemeen net wat rapper dan de 6800GT
  • Heeft wel slechts een 128bits geheugenbus waardoor de totale bandbreedte minder is
  • Mogelijk stukken lawaaieriger
  • Ati / AMD kaart in plaats van een nVidia (driverproblemen -> reinstall?)
  • 60 euro waarde tegenover 240 euro aankoopwaarde 2 jaar terug
  • 60 euro waarde is nog lager dan wat mijn 6800GT tweedehands oplevert
offtopic:
Super idee om dit subforum te openen!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:33
IceEyz schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:55:
[Maar aan een AGP-kaart heb ik niets meer en de waarde van de kaart is nieuw slechts 60 euro terwijl ik voor mijn 6800GT bij hun nog 240 euro heb betaald. De kaart verkopen gaat dus weinig opleveren en bovendien zijn de prestaties van de 2600XT soms amper "gelijkwaardig" aan de 6800GT.
offtopic:
Super idee om dit subforum te openen!
Ik begrijp je frustratie mbt de vervangende kaart. Je hebt recht op een gelijkwaardige (of betere) kaart ( dus gelijkwaardig of beter aan de 6800GT..) op die grond zou je iets kunnen doen.

Je argument wat betreft de waarde van de kaart gaat alleen niet op. Natuurlijk is een gelijkwaardige kaart nu goedkoper dan het bedrag wat je destijds voor een (high-end) 6800GT betaalde...

Met gelijkwaardig of beter bedoel ik niet dat je dan automatisch ook een PCI-E kaart moet krijgen. Dat jij niets meer hebt aan een AGP kaart is niet hun probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweakod3x op 04-04-2008 14:02 ]

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Wat er niet in je posting staat, is wanneer je die 6800GT aangeschaft had.

De winkel is verplicht om je binnen de garantieperiode een vervangende gelijkwaardige kaart te leveren. Aangezien die 6800GT een AGP-kaart is, heb je dus geen enkele poot om op te staan als jij persé een PCI Express-kaart wil nu.

De aankoopwaarde van twee jaar terug is absoluut irrelevant om te bepalen wat jij nu terug moet krijgen. Het gaat hem erom dat je een 'gelijkwaardig' product krijgt. Een 6800GT staat volgens mij niet meer in de pricewatch, maar je zegt zelf al dat een HD2600XT over het algemeen net wat rapper is. ATi en nVidia kun je wel als gelijkwaardig beschouwen ('t is niet alsof het ene een A-merk is en het andere een meuk-Trust-ding), dus ook daar zie ik geen probleem.
Of moet ik dit gewoon slikken en accepteren dat mijn verwachte opbrengsten van mijn oude systeem zijn verdampt?
Dat is nu eenmaal de realiteit met computerspullen. Als je de winkel buitenstapt, is de waarde al voor een flink deel verdampt, helaas.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• IceEyz
Tweakod3x schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 14:01:
Met gelijkwaardig of beter bedoel ik niet dat je dan automatisch ook een PCI-E kaart moet krijgen. Dat jij niets meer hebt aan een AGP kaart is niet hun probleem.
Alleen met een PCI-E kaart zou ik nog wat kunnen (MediaCenter), en kan voor hen zelfs nog goedkoper uitpakken..
Ik snap gewoon niet waarom zij niet eerst met mij overleggen, maar lekker zelf bepalen waar ze hun klanten mee afschepen. Is er niet een wettelijke verplichting om bij vervanging eerst iets voor te stellen c.q. te overleggen, voordat er zomaar iets gebeurt? Ik ken ook winkels die dat wel doen.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:24

William/Ax3

We are Starstuff

Nouja ik denk dat je niet echt kan zeuren omdat:

1. Ze leveren een kaart van ongeveer dezelfde snelheid terug
2. Je had een AGP en aangezien je een technisch gelijke kaart terug zou moeten terug geven krijg je weer een AGP.

Of te wel ik denk dat je het gewoon moet accepteren.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• IceEyz
Kaart is zo'n 2 jaar geleden gekocht met 3 jaar garantie. Maar als AGP en PCI-E volgens jullie een groot verschil is, waarom ATI/AMD vs. nVidia niet? Driverproblemen, gebruik maken van de PureVideo decoder, dat zijn naar mijn idee ook aardige verschillen. Het 'gelijkwaardige' aspect gaat neem ik aan ook niet enkel over de prestaties. Enig overleg over zulke dingen met de klant, zijn ze dat niet verplicht?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 09:44
opzich zit die winkel in het gelijk, ze leveren jou een vervangende kaart, met de zelfde eigenschappen. De prijs gaat gewoon omlaag in de loop van der jaren, dat is gewoon zo.

Ik vindt het alleen raar dat ze een ander merk leveren, heb zelf een aantal computers gehad met een Ati, en met Nvidia, maar ik wil tegenwoordig alleen nog maar Nvidia, en geen Ati. Ik zou persoonlijk gaan lopen zeiken dat ik der weer ik zou willen hebben van Nvidia, maar goed, dat is aan jezelf, voor de rest heeft die winkel dat opzich prima afgehandelt.

Specs!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

IceEyz schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 14:07:
[...]

Alleen met een PCI-E kaart zou ik nog wat kunnen (MediaCenter), en kan voor hen zelfs nog goedkoper uitpakken..
Ik snap gewoon niet waarom zij niet eerst met mij overleggen, maar lekker zelf bepalen waar ze hun klanten mee afschepen. Is er niet een wettelijke verplichting om bij vervanging eerst iets voor te stellen c.q. te overleggen, voordat er zomaar iets gebeurt? Ik ken ook winkels die dat wel doen.
Ik snap dat je het vervelend vindt, maar ik vind eigenlijk dat de winkel het zeer netjes heeft opgelost. Zij gaan er vanuit dat jij een vervangende kaart nodig hebt voor de kaart die je hebt opgestuurd. Die heb je gekregen. De posts hierboven vatten goed samen hoe het wettelijk geregeld is.

Het had nu wat beter uitgekomen als ze hadden overlegd, maar daartoe zijn ze dus verder niet verplicht.
IceEyz schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 14:11:
Kaart is zo'n 2 jaar geleden gekocht met 3 jaar garantie. Maar als AGP en PCI-E volgens jullie een groot verschil is, waarom ATI/AMD vs. nVidia niet? Driverproblemen, gebruik maken van de PureVideo decoder, dat zijn naar mijn idee ook aardige verschillen. Het 'gelijkwaardige' aspect gaat neem ik aan ook niet enkel over de prestaties. Enig overleg over zulke dingen met de klant, zijn ze dat niet verplicht?
De 2600xt zal beter met HD materiaal omgaan als de 6800 kaart, dus wat dat betreft ga je er op vooruit. Het grote verschil tussen AGP en PCI-e voor een eindgebruiker zoals jij en ik is het fysieke verschil. Een ander slot, dus kun je kaarten niet uitwisselen. (Met deze kaarten is het technische verschil tussen PCI-e en AGP, zoals de bandbreedte, niet echt van belang.) Je vraag is eigenlijk heel krom, omdat het verschil in PCI-e en AGP nu niet echt te vergelijken is met het merkverschil Ati/ Nvidia.

Gelijkwaardig gaat alleen over prestaties in dit geval, tenzij je nadrukkelijk aan kan tonen dat er meer verschillen zijn. (Zo zou je een silent kaart gekocht kunnen hebben en nu een kaart met actieve koeler, waardoor je hinder zou kunnen hebben van geluid. Alleen is het maar net hoe ruim je het woord prestaties ziet, want ook dat is in principe een prestatieverschil)

@ hierboven: heb je ook een onderbouwde mening waarom je alleen nvidia kaarten wil of ben je gewoon een doorgewinterde fanboy?

[ Voor 45% gewijzigd door Hann1BaL op 04-04-2008 14:21 ]

Verwijderd

IceEyz schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:55:
Afwegingen:
AMD HD2600XT is over het algemeen net wat rapper dan de 6800GT
Dan voldoet de winkel aan de veplichting om minstens gelijkwaardig te leveren.
Heeft wel slechts een 128bits geheugenbus waardoor de totale bandbreedte minder is
Is niet relevant. Als met die maar 128bits brede bus toch minstens gelijkwaardige prestaties gehaald worden, maakt dat niets uit.
Mogelijk stukken lawaaieriger
Ten eerste: mogelijk...
Ten tweede: ook al is die luidruchtiger, dit is nogal een detail. Voor jouw misschien niet, voor de winkel wel, voor hun is stock koeler = stock koeler. Het is rot maar kan je moeilijk over gaan discussieren.
Ati / AMD kaart in plaats van een nVidia (driverproblemen -> reinstall?)
Ja reinstall of drivers zuiver verwijderen, wederom niets om de winkel te verwijten.
60 euro waarde tegenover 240 euro aankoopwaarde 2 jaar terug
60 euro waarde is nog lager dan wat mijn 6800GT tweedehands oplevert
Niet relevant, de vervanging is minstens gelijkwaardig.

Dus in principe kan je niet veel er tegen beginnen. Je kan vragen of je de dagwaarde (of die 60 euro) gecrediteerd krijgt, of je zelf een model (PCI-E)uit hun assortiment mag kiezen dat evenveel kost als die 2600XT en dat jouw meer aanstaat. Lijkt me straf dat ze dat gaan weigeren, echter kunnen ze dat zelfs wel als ik me niet vergis: met de 2600XT leveren ze namelijk een minstens gelijkwaardig product.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 17:13

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik snap niet wat er nou precies aan de hand is? Je kan ook altijd de dagwaarde van de 6800GT terug krijgen, maar dat zal een stuk lager zijn.

Over de prestaties.. http://www23.tomshardware...=858&model2=721&chart=318

Volgens mij presteert de 2600Xt toch een stukkie beter (lees 30%), dan de 6800GT.
Dit wil dus zeggen dat ze je in principe een gunst doen, door het leveren van een kaart die betere prestaties levert.

En ik ben geen ati-fanboy, want heb thuis altijd nvidia erin zitten.

• IceEyz
Ja helaas weigeren ze dat dus wel, enige aanbod wat ik nog gehad heb is een AGP 7600GS uit de B-voorraad van werkelijk geen enkele waarde... Wat voor hun het goedkoopst en snelst is dus..

Goed, dan slik ik 't maar, binnenkort staat er wel een HD2600XT in de V&A :)
Bedankt voor jullie reacties.

Ow, en Floris-K, daar hebben ze de 256MB GDDR4 versie en de 512MB GDDR3 versie. Ik krijg nota bene de 256MB GDDR3 versie, de minste van de drie...

[ Voor 20% gewijzigd door IceEyz op 04-04-2008 14:29 ]

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:06
Hoeveel gegeugen had die 6800gt?
Als hij 512mb had, kan je misschien wel nog vragen naar een 2600XT met 512mb, anders kan je niet veel doen vrees ik...

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Verwijderd

betaplayer schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 14:32:
Hoeveel gegeugen had die 6800gt?
Als hij 512mb had, kan je misschien wel nog vragen naar een 2600XT met 512mb, anders kan je niet veel doen vrees ik...
Hoeveelheid geheugen maakt niets uit. Het gaat erom dat het product gelijkwaardig is. Daarmee wordt niet de geldswaarde bedoeld, maar het product als zodanig. Dus als een HD2600XT met 256 MB ongeveer gelijk presteert aan een 6800GT met 512 MB, dan is er dus sprake van een gelijkwaardig product. Alleen als de prestaties significant afwijken in het nadeel van de kaart die je retour krijgt, dan is er geen sprake meer van een gelijkwaardig product.

De vraag is of, alle omstandigheden in aanmerking genomen, een HD2600XT AGP gelijkwaardig is aan een 6800GT. Kennelijk zijn zelfs de meeste tweakers het erover eens dat dat een gelijkwaardige kaart is, dus dan zal de gemiddelde shop zich wel in redelijkheid op dat standpunt kunnen stellen. Dat de kaart meer lawaai maakt is ook niet van belang. Geluidsniveau van een ventilator is geen bepalende eigenschap van een kaart. Alleen als je bijv. een passieve kaart had en je krijgt nu een actieve terug, dan heb je iets om over te klagen.

Verder vind ik niet dat er sprake is van 'geen overleg'. Zij boden jou aan een HD2600XT terug te sturen, maar jij weigerde dat in eerste instantie, omdat je liever een PCI-e kaart of een nieuwe geluidskaart o.i.d. had. Toen er geen reactie kwam, heb jij tóch die kapotte 6800GT opgestuurd, terwijl zij dus niet gereageerd hebben op jouw aanbod. Dan vind ik het niet zo raar dat zij jou die HD2600XT terug sturen. Je gaat toch niet iets opsturen als je het niet eens bent met de tegenprestatie? Daar kies je zelf voor.

Ik zou gewoon die HD2600XT voor drie kratjes Palm en een doosje sigaren op marktplaats zetten, je verlies nemen en hier in het vervolg van leren.

• IceEyz
Om het verhaal maar af te maken, het was een 6800GT met 256MB geheugen.

En het tóch opsturen zit niet zo in elkaar als 'nare man' zegt. Los van de RMA heb ik gemaild wat er voor in de plaats geleverd zou worden. Echter kan er pas wat geregeld worden zodra de RMA in behandeling is genomen, oftewel als ze de kaart binnen hebben. Vervolgens is er zonder overleg de HD2600XT opgestuurd en zojuist heb ik een minieme reactie ontvangen waarin gesteld wordt dat er inderdaad normaal gesproken eerst overlegd wordt, voordat er een vervangend product wordt gestuurd. Maar de technische dienst heeft een product gekozen met gelijkwaardige specificaties en daar mag ik het mee doen. Jammer maar helaas.

Drie kratjes Palm en een doosje sigaren, wie biedt er meer ;)

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik bied een HD2600XT PCI-e ;)
Jij blij met je PCI-e kaartje en ik blij met een HD2600XT die als vervanging voor mijn AGP 6600GT kan dienen.
Beide verzendkosten voor jouw rekening (dit is een 256MB GDDR3 kaart van Sapphire, weinig gebruikt en ook nog in garantie bij Azerty)

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-01 19:15
Ik ben ook van mening dat het geen slechte deal is wat je nu krijgt, de kaart is sneller en heeft meer mogelijkheden. Ik heb ook even op benchmarks erbij genomen en vooral in hoge resolutie is de kaart toch wel wat sneller. Hetgeen wat ze ook konden doen wat een 6800GT terugsturen die nog op stock lag. Had je dan wel tevreden geweest?

Het is ook logisch dat je een AGP kaart terug krijgt wanneer je zelf een AGP kaart opstuurt. Overleg had leuk geweest, maar imho zouden ze dan zeker geen betere kaart op moeten sturen dan de 2600XT want deze is in principe al een stukje sneller. Ik zou het ook niet als verlies zien, maar eerder als winst want je hebt immers een snellere betere kaart. Het is wel jammer voor je dat je nu een PCI-E moederbord hebt maar daar kunnen zij weinig aan doen.

Ik vraag mij eigenlijk af wat je had verwacht? Een 8800GT PCI-E :D

[ Voor 10% gewijzigd door FragileM64 op 04-04-2008 17:32 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• IceEyz
RolfLobker schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:13:
Ik bied een HD2600XT PCI-e ;)
Jij blij met je PCI-e kaartje en ik blij met een HD2600XT die als vervanging voor mijn AGP 6600GT kan dienen.
Beide verzendkosten voor jouw rekening (dit is een 256MB GDDR3 kaart van Sapphire, weinig gebruikt en ook nog in garantie bij Azerty)
Ja, Haha, leuke deal zeker met die verzendkosten. 8)7
2600XT is te lawaaierig en gebruikt te veel voor in 't MediaCenter.

En nee Fragile, dat verwachtte ik zeker niet, heb al een 8800GTS 512 waar ik erg tevreden mee ben. Had alleen gehoopt dat ik in plaats voor deze 2600XT bijvoorbeeld een passieve kaart voor in 't MediaCenter had kunnen krijgen, of zelfs een geluidskaart, ook zo'n 60~70 euro, of wat geld terug. Maar ze zijn erg stug en er valt dus niet te onderhandelen :/.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

IceEyz schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:50:
[..]
Maar de technische dienst heeft een product gekozen met gelijkwaardige specificaties en daar mag ik het mee doen.
[..]
Nuff' said lijkt me.

De shop heeft het prima opgelost. Zoals het hoort. Dat jij daar geen genoegen meeneemt, heeft de shop niets mee te maken.

Ey!! Macarena \o/

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-01 11:14
Toen ik mijn video kaart kapot was kreeg ik gewoon een bedrag van Azerty om wat nieuws uit te zoeken. Dus ik zou toch nog effe proberen of je er wat anders voor kan krijgen.

Verwijderd

RaZ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:22:
De shop heeft het prima opgelost. Zoals het hoort. Dat jij daar geen genoegen meeneemt, heeft de shop niets mee te maken.
Shop heeft voldaan aan de verplichtingen maar ze hebben niet echt een klant blij gemaakt. Ze hebben zelf naar TS gecommuniceerd dat er inderdaad normaal gezien eerst besproken wordt, maar ditmaal is dat mis gelopen. TS had dan bv voor creditering kunnen kiezen. Maarja het zij nu zo, een ervaring rijker.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
IceEyz schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:10:
[...]

Ja, Haha, leuke deal zeker met die verzendkosten. 8)7
2600XT is te lawaaierig en gebruikt te veel voor in 't MediaCenter.
De kaart is bijna niet te horen en voor media center doeleinden is het een superkaart. Helemaal omdat ATI ook geluid over HDMI verstuurd.
Bovendien is het een PCI-e kaart. Wat volgens mij één van je belangrijkste argumenten is.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het volgens mij een goede deal is :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RolfLobker schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:39:
Ik blijf bij mijn standpunt dat het volgens mij een goede deal is :)
offtopic:
Meer iets voor V&A of voor DM?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Overigens vraag ik me af waarom mensen altijd zich genaaid voelen als ze honderden euros voor een kaart betaald hebben en jaar later veel minder krijgen. Welcome to the real world, ga maar es een auto kopen, dan voel je je echt genaaid.....
Dingen devalueren nu eenmaal.....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:29
Laat me rade zeker bij winkel X gekocht ? Had laatst ook zo'n probleem met hun. Voet bij stukhouden dat ze eerst hadden moeten overleggen en refund eisen.

laat je niet zomaar afschepen. ik had een radeon 1900 van EUR 300,- stuurde eerst een kapotte 1900 terug. (die al gebruikt was).

Ben ik niet mee akkoord gegaan. bij de balie kreeg ik in eerste instantie EUR 60,- terug. ben ik ook niet akkoord gegaan en uiteindelijk een 3850 mee gekregen.

Een winkel noemen en eea suggereren is niet de manier waarop we met elkaar om willen gaan in SF. Hou het fair en concreet svp :)

[ Voor 15% gewijzigd door SmartDoDo op 05-04-2008 16:54 ]

Pagina: 1