• Ruben1992
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-12-2023
Hey,

Heb paar dagen geleden mijn CPU fan binnengekregen, namelijk de Cooler Master Hyper 212. :D
mooi en groot ding maar ik heb 1 probleempje :

Het is 3 dagen goed gegaan dat ie geen fouten geeft enzo, maar nu van de een op andere dag zegt ie ineens : CPU fan error! press F1 to resume. Cooler is wel goed gemonteerd anders had ie dit al in het begin gezegd...

Ik kan gewoon op F1 drukken, maar het is best wel irritant :S

Mobo: P5K PRO
CPU: Intel Core 2 Duo E6420 @ 3.6Ghz
RAM: 2GB Crucial Ballistix Tracer 800Mhz

Ruben

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Draait je CPU fan wel?

Money for nothin' and your chicks for free

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 08:51

14ReD

Who is General Failure?

Wellicht een overbodige vraag, maar zit het stekkertje er goed in? Die foutmelding krijg je omdat je mobo niet kan detecteren dat de fan is aangesloten.

En anders zou ik 'm terugbrengen en ruilen voor een nieuwe.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 15:55

KoudeAardbei

Moderator

Ik heb de koeler voor hem geinstalleerd...

Werkt allemaal perfect, alleen die stomme error.

• Ruben1992
Tuurlijk draait de CPU fan ;)

Als ik thuis ben zou ik het stekkertje er nog eens goed indrukken. Heb het ook al via een verlengstukje geprobeert en nog steeds dezelfde fout :(

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

KoudeAardbei schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:40:
Ik heb de koeler voor hem geinstalleerd...

Werkt allemaal perfect, alleen die stomme error.
Zit het stekkertje wel in de goede port op het moederbord?
kan je anders de error niet uitschakelen in de BIOS?

Money for nothin' and your chicks for free

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Is het soms een 3 pin FAN aansluiting op 4PIN moederbord aansluiting ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ruben1992
overal in de bios gezocht, kan het nergens uitzetten.
aangezien ik mn pc nog maar een paar dagen heb, heb ik ook niet veel verstand van deze Bios
maar een vriend van mij heeft dezelfde mobo en bios. Hij zegt dat het uit te zetten is... nergens tegen gekomen...

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 15:55

KoudeAardbei

Moderator

Ja dat is zo, 3 pin op 4 pin ;)

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:08

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

In de bios zit een functie waarmee je dit uitkan zetten

Volgens mij bij boot options
het heet daar iets van : Wait for F1 Error ofzo.

Suc6 8)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Ruben1992
Thnx 8) zal thuis nog een x kijken

ik laat het weten als het (nog niet) gelukt is ;)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 07:19
halt on error <voeg in error>
is de boot optie, en stel m dan in op 'disable" oid.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Probeer de fan ook eens aan te sluiten op een andere fan aansluiting op het moederbord.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Bios reset wil soms ook wel eens helpen (praktijk ervaring adv de weinige keren dat ik een helpdesk aan de lijn heb gehad) daarnaast idd even goed checken of het de juiste aansluiting is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 14:40 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Het kan ook gewoon zijn dat de CPU zo koel blijft, dat de fan gewoon niet (of te laat) aangaat (of onder een kritiek toerental blijft). Een vriend van mij had dit ook met een GigaByte bordje. Hoeft niet direct fataal te wezen.

EDIT: Het zou bijvoorbeeld de laatste dagen wat kouder kunnen zijn geworden; of, meer aannemelijk, je Artic Silver, of aanverwant spul, is goed 'ingetrokken' en koelt nu net ietsjes beter dan de eerste paar dagen, waardoor je net onder een kritieke grens bent gekomen.

Kijk eens in de hardware monitor van je BIOS, of met Everest/speedfan en zo, wat het werkelijke toerental van de CPU is. Wellicht staat je BIOS toe de grens wat minder scherp te zetten (gaat niet lukken waarschijnlijk, als ie, vanuit het mobo gezien, 'te laat' aangaat). In ieder geval is, als last resort, die melding wel uit te zetten in de BIOS.

[ Voor 18% gewijzigd door albatross op 04-04-2008 14:51 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij is het half gezegd, maar niet helemaal goed, dus nog even mijn poging:

Je bios staat ingesteld om een warning te geven als het toerental van je koeler onder een bepaalde waarde komt (logisch, soort van beveiliging voor kapotte koelers). Als je PC echter een tijd uit heeft gestaan, het koud is op de kamer of whatsoever, zorgt q-fan ervoor dat je fan niet of nauwelijks draait, omdat dat volgens de temperatuuruitlezing niet nodig is. En dan bots je tegen die error aan. Valt inderdaad makkelijk uit te zetten in je bios, als ik het goed heb kan dat onder advanced, hardwaremonitor.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je productreview is wel erg kort, je kan er meer details bijzetten en enkele tegenstrijdigheden weghalen. Betrouwbaarheid? Ja, hij geeft geen fouten op 3.6GHz. Ok, bewijs? En betrouwbaarheid is bv. ook meer dan error-free voor enkele uurtjes ;)

• albatross
rodie83 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:34:
Volgens mij is het half gezegd, maar niet helemaal goed,
Oh? Ik noemde lage buitentemperatuur, (te) laag toerental (verwant aan de temperatuur), en 'te laat' opstarten van de fan (race-condition, een niet onbekend fenomeen bij sommige ASUS bordjes/BIOSen). Zeg maar wat er "niet helemaal goed" was. :)

Overigens, ondersteunt de Cooler Master Hyper 212 ook geen PWM (power-width modulation). Bij een extreem laag toerental kan zo'n fan dus inderdaad ook echt stilvallen!

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
Jejking schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:44:
Je productreview is wel erg kort, je kan er meer details bijzetten en enkele tegenstrijdigheden weghalen. Betrouwbaarheid? Ja, hij geeft geen fouten op 3.6GHz. Ok, bewijs? En betrouwbaarheid is bv. ook meer dan error-free voor enkele uurtjes ;)
Wtf heb je het over??

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
albatross schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:51:
[...]

Oh? Ik noemde lage buitentemperatuur, (te) laag toerental (verwant aan de temperatuur), en 'te laat' opstarten van de fan (race-condition, een niet onbekend fenomeen bij sommige ASUS bordjes/BIOSen). Zeg maar wat er "niet helemaal goed" was. :)

Overigens, ondersteunt de Cooler Master Hyper 212 ook geen PWM (power-width modulation). Bij een extreem laag toerental kan zo'n fan dus inderdaad ook echt stilvallen!
Ja sorry, klopt ook wel na nog ene keer rustig lezen :P

Ik houd mijn toevoeging dan maar op de plek waar je die biosoptie kan vinden ;)

Verwijderd

Ik heb deze error ook gehad. Ik had namelijk de CPU fan op een fancontroller aangesloten. Je kan gewoon de error uitzetten in de BIOS.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Foutmelding natuurlijk niet uitzetten, dit is een beveiliging!!!!

Kijk eens of de ventilator kunt instellen op pwm of op stroom vermindering, bij was het zo dat 1 van de 2 instellingen ik ook alarm kreeg, bij de andere instelling werkte het.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Oh, dan geef ik er wel een linkje bij :)

Ruben1992 had ook een productreview online gezet, over deze E6420. Vandaar, hier lees je het sneller dan in je eigen review. Link: productreview: Intel Core 2 Duo E6420 review door Ruben1992

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

jan99999 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:09:
Foutmelding natuurlijk niet uitzetten, dit is een beveiliging!!!!

Kijk eens of de ventilator kunt instellen op pwm of op stroom vermindering, bij was het zo dat 1 van de 2 instellingen ik ook alarm kreeg, bij de andere instelling werkte het.
Tuurlijk moet je het wel uit zetten. Dit is gewoon een bericht dat de fan niet of niet snel genoeg draait. Ik krijg die melding ook altijd (nogal wiedes, er zit geen fan op mijn cpu :) ) Ook als ik er wel een fan op heb krijg ik die melding. Dit doordat de fan gewoon nog niet gaat draaein als de cpu niet warm is (dankzij bv. qfan). Op mijn ASUS bordje kon ik dit echter niet uitzetten, dus nu zo ingesteld dat ik de foutmelding wel krijg maar dat ik niet eers op f2 hoef te drukken. Alleen als je niet zeker weeet dat dit de oorzaak is moe tj ehet niet gaan uitzetten natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 04-04-2008 16:22 ]

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 21:50
hardware monitor > ignore.

Klaar weer!
Pagina: 1