Toon posts:

is de hd-grootte gelimiteerd door de mobo-bios???

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het onderwerp zegt het al.
een kennis van me heeft een gigabyte ga-686lx mobo. oftewel met de intel 440lx (66mhz) chip. een oudje. pII-233 met 96 mb sdram.
kun je hier onder windows 98 (fat32) een hd op aansluiten zo groot als je wilt??? kep namelijk gehoord dat er een limiet is voor (oude) mobo's.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mijn P1 bordje, bios, (1997) ondersteund maar schijven tot 8,4GB. Maar een P2 mobo ondersteund denk ik wel hoger.. je hebt anders nog wel diskmanagers een grotere schijf in een oude PC past..

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!
ik vind het trouwens nog veel voor een pI mobo, 8,4GB. Mijn ouwe pI-133 ondersteunde maar hd's tot 2,1 GB (misschien 4,2). maar goed dat was een compaq, en als ik ergens een hekel aan heb.....

Verwijderd

Als een HD groter dan 8,4 GB niet ondersteunt wordt zit dat vaak inderdaad in de bios, deze heeft dan geen zgn. INT21 ondersteuning. waar dat INT21 precies voor staat weet ik niet. Als je dus een nieuwe bios revisie download met INT21 ondersteuning kun je wel weer grotere HD's aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad meteen gekeken naar een nieuwe bios update. de laatste voor dat moederbord komt uit dec. '98. niet echt recent en er staat, bij de bios-update, ook niet bij dat het hd-grootte-beperkingen opheft of zo. dan weet ik nog niet precies welke capaciteit de hd mag hebben.
die eikels van gigabyte zouden ook niet eens terug mailen. je mag sowieso eigenlijk alleen maar mailen als je duits, japans of amerikaans bent of zo. waar gaat dat heen?