[testcase] Antwerp @ night

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben er dus op uit getrokken met wat vrienden om wat fotos te trekken, heb er de 4 beste uitgehaald en ben benieuwd naar commentaar.

Getrokken met een d60 met 18-55 lens(niet de VR), met een prinz uv-filter op.

1.
Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/593/1of1ba9.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/6382/1of12md8.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/3899/1of13di8.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/938/1of14vu8.jpg

Ze komen zo allemaal uit de camera, de foto van de lantaarnpaal heb ik in-camera bewerkt met D-lighting.

Ik ben er dus nog maar een weekje mee bezig!

Alle commentaar welkom.

MVG Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:23
Bij #1 had je eigenlijke ven een statief ofzo moeten gebruiken. (hij is niet erg scherp)
Voor de rest vind ik die foto wel mooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
warcow schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:35:
Bij #1 had je eigenlijke ven een statief ofzo moeten gebruiken. (hij is niet erg scherp)
Voor de rest vind ik die foto wel mooi. :)
Ja ik weet het, maar heb voor de moment nog geen statief, komt er zeker wel van!

Edit: thx voor de commentaar btw!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel jammer dat #4 niet in het midden genomen is, en de prullenbak is een beetje irritant om te zien. Verder mooie fotos! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:55

Markie

Voorheen BBE

Resize je foto's even naar max. 600px breed. Dan laden ze wat sneller en worden ze niet lelijk geresized.
Wat betreft je foto's;
1) zet je toestel de volgende keer op iets stevigs (een statief/een neergelegde tas). Daardoor wordt onscherpte voorkomen. Op je foto staat een boom nogal pontificaal in beeld. Ik kan me voorstellen dat de 'skyline' met een boom die niet zo overheersend in beeld staat, mooier is. Was de reflectie in het water trouwens niet mooi?
2) Jeetje wat veel flares en ruis. Misschien moet je de foto nog wat ruiger maken (en grijstinten?).
3) Wederom erg veel ruis (normaal doet me dat niet echt iets, maar hier vind ik heet toch te overheersend aanwezig). Als je iets van de (donkere) onderkant afcropt wordt het beeld, denk ik, wat evenwichtiger.
4) Mijn favoriet. Tip: volgende keer precies in het midden gaan staan, misschien een klein stapje naar voren zetten (dat zal het beeld abstracter maken) en wat nabewerken (iets meer contrast, wat met de verzadiging doen, misschien wat kleuraanpassing).

Hopelijk heb je er wat aan.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BBE schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:39:
Resize je foto's even naar max. 600px breed. Dan laden ze wat sneller en worden ze niet lelijk geresized.
Wat betreft je foto's;
1) zet je toestel de volgende keer op iets stevigs (een statief/een neergelegde tas). Daardoor wordt onscherpte voorkomen. Op je foto staat een boom nogal pontificaal in beeld. Ik kan me voorstellen dat de 'skyline' met een boom die niet zo overheersend in beeld staat, mooier is. Was de reflectie in het water trouwens niet mooi?
2) Jeetje wat veel flares en ruis. Misschien moet je de foto nog wat ruiger maken (en grijstinten?).
3) Wederom erg veel ruis (normaal doet me dat niet echt iets, maar hier vind ik heet toch te overheersend aanwezig). Als je iets van de (donkere) onderkant afcropt wordt het beeld, denk ik, wat evenwichtiger.
4) Mijn favoriet. Tip: volgende keer precies in het midden gaan staan, misschien een klein stapje naar voren zetten (dat zal het beeld abstracter maken) en wat nabewerken (iets meer contrast, wat met de verzadiging doen, misschien wat kleuraanpassing).

Hopelijk heb je er wat aan.
thx, heb ik enorm veel aan, dat statief word nog aan gewerkt, en de nabewerking van de foto's moet ik zelf nog wat onder de knie krijgen! Aan dat croppen had ik nog niet gedacht, maar dat lijkt me voor die foto inderdaad een goed ID.

Over de 2e nog een vraag. Hoe komen die flares er juist?

MVG Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat UV filter kan je beter weggooien, of iig 's nachts niet gebruiken. Daardoor heb je al die rare flares in foto 2 en in foto 3 zitten volgens mij ook wat rare dingetjes rond de top van die toren. Een goed UV filter (B+W F-Pro of Hoya SHMC of Pro1D) zal wel wat schelen, al kan je ook die vaak beter van je lens afhalen bij dit soort foto's.

Verder, zoals gezegd, kan je dit soort foto's beter met een statief maken. ISO 1600 maakt het er niet mooier op en zorgt er ook voor dat je dynamisch bereik kleiner wordt, waardoor de lampen nog sneller overbelicht raken.

Gewoon camera op statief, zelfontspanner (of afstandsbediening) en lekker lange sluitertijd gebruiken en het diafragma een stukje dichtzetten, dan worden de lampen ook mooier. En dan dus de ISO flink omlaag.

Voor foto 2 is dat natuurlijk een beetje lastig omdat die gast niet zo lang stil kan hangen, maar dan kan je beter proberen om dat op te lossen met een subtiele flits ofzo.

En dat laatste shot had je zoals al meer werd opgemerkt inderdaad beter zo kunnen nemen dat ie mooi symmetrisch is.

Kortom, een mooi leermomentje denk ik zo :)

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 04-04-2008 19:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
ok, misschien een beetje overkill, maar toch: Je kan uit foto 4 veel meer halen:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/ariens/got.JPG

Croppen, levels aanpassen, beetje met curve spelen (in photoshop) en resizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:46:
Dat UV filter kan je beter weggooien, of iig 's nachts niet gebruiken. Daardoor heb je al die rare flares in foto 2 en in foto 3 zitten volgens mij ook wat rare dingetjes rond de top van die toren. Een goed UV filter (B+W F-Pro of Hoya SHMC of Pro1D) zal wel wat schelen, al kan je ook die vaak beter van je lens afhalen bij dit soort foto's.

Verder, zoals gezegd, kan je dit soort foto's beter met een statief maken. ISO 1600 maakt het er niet mooier op en zorgt er ook voor dat je dynamisch bereik kleiner wordt, waardoor de lampen nog sneller overbelicht raken.

Gewoon camera op statief, zelfontspanner (of afstandsbediening) en lekker lange sluitertijd gebruiken en het diafragma een stukje dichtzetten, dan worden de lampen ook mooier. En dan dus de ISO flink omlaag.

Voor foto 2 is dat natuurlijk een beetje lastig omdat die gast niet zo lang stil kan hangen, maar dan kan je beter proberen om dat op te lossen met een subtiele flits ofzo.

En dat laatste shot had je zoals al meer werd opgemerkt inderdaad beter zo kunnen nemen dat ie mooi symmetrisch is.

Kortom, een mooi leermomentje denk ik zo :)
Hmmz, ben die uv-filter gaan halen bij Grobet, een standaard wat betreft fotografie in antwerpen( of mss zelfs België) maar dacht al wel dat ik voor 10 euro niet veel goeds in huis gehaald zou hebben.

Verder is dit idd een goed leermoment, zeker aangezien dit mijn eerste (degelijke) keer is dat ik erop uitga om puur foto's te trekken.

Statief was niet voorhanden, maar daar komt voor volgende week nog verandering in.

De 2e foto vind ik (buite de ruis dan) mijn beste tot nog toe, en ben er enorm trots op, jullie vinden altijd wel iets om het af te breken :( . Maar daar zal ik ongetwijfeld beter van worden!

MVG Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

1. Ik zou de boom meer naar rechts plaatsen, dan heb je meer lichtjes aan de Schelde. Dan zou ik wat onderbelichten om de boom diepzwart te maken en de lichtjes zullen niet meer zo overbelicht zijn?
2. Flarefestijn.
3. Ik zou de camera wat meer naar boven mikken om het donkere stuk aan de onderkant voor wat meer lucht aan de bovenkant om de ruilen.
4. Ik had het onderstaande ervan gemaakt.

De voetgangerstunnel richting Linkeroever en de Chicagoblokken, waar mensen tussen de urban exploring, sluikstort, vliegende ratten (duiven), asbest,... leven. Niet vergeten naar boven kijken om de vallende urine, brandblusapparaten en zakjes afval te ontwijken. Bejaarden smijten brandende kranten in de liften om de brandweer van werk te verschaffen. Als je je leven fucked upped, dan zal je daar eindigen (ook zelfstandigen en rijkeren kunnen door de fiscus zodanig uitgekleed worden dat je daar eindigt). Dit is het (gedramatiseerd) beeld dat door de media gepresenteerd wordt.

Ik ben daar gaan fotograferen en heb nog geen urine of een zakje afval moeten ontwijken. Er zijn wel kapotte tv hopen en bouwsels die aan urban exploring doen denken. Bouwvakkers hebben een tijdelijke lokaal met bepantserde ramen, asbestschooltje wordt gesloopt,...

Crossprocessing van Sensia 100 voegt rood erbij, richting het warme rode alsof je naar de hel wandelt. Gemaakt door de camera op een beanbag op de grond te zetten.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/xpro_antwerpen_029.jpg

Verkrijgbaarheid van Hoya filters is in België idd beperkt, ik haal ze in de buurt van Mechelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Foto 3 en 4 zijn erg mooi gelukt, de anderen vind ik weinig bijzonder qua compositie.

Foto 3 is eigenlijk net niet in evenwicht. De skyline lijkt scheef te lopen door het donkere onscherpe object rechts op de voorgrond, iets om een volgende keer ter plaatse op te letten.

Daarnaast zou ik de skyline als geheel iets hoger in de foto plaatsen (ook dit kun je al ter plaatse beïnvloeden, door je camera onder een iets andere hoek te houden tijdens het fotograferen), om niet te zeggen dat de horizon gewoon echt halverwege de foto hoort. Dan is de foto beter in balans en komt de spiegeling in het water beter tot z'n recht en is de foto beter in balans

Dat kun je tijdens het nabewerken trouwens eenvoudig "oppoetsen" door een stukje van de lucht af te snijden. Dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AjcZsnaBOhkaRmG9aQ34R0LK/full.jpg

En je kan dat nog verder doorvoeren door zowel aan de onderkant als aan de bovenkan nog een flink stuk weg te snijden, waardoor je een beetje een mooie panorama-beleving krijgt.

edit:
Of je kan inderdaad, wat rapture suggereert, juist de nadruk op de lichte lucht leggen, maar dat hangt er een beetje vanaf wat je met de foto probeerde te bereiken.
webinn schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:55:
ok, misschien een beetje overkill, maar toch: Je kan uit foto 4 veel meer halen:

[afbeelding]

Croppen, levels aanpassen, beetje met curve spelen (in photoshop) en resizen ;)
Een béétje overkill? :D

Ik vind de originele foto mooier qua kleur, om niet onvermeld te laten dat die als geheel van zichzelf al iets bijzonders heeft. De foto wordt wel warmer door je nabewerking, maar je bent naar mijn mening net even te ver doorgeschoten met de kleuren, waardoor de foto erg gekunsteld wordt en zelfs een tikje onrustig kijkt.

Voor de rest schreeuwt het origineel inderdaad om een goede crop, getuige ook de opmerking van ZktaS, die vind ik in je nabewerking wel erg goed geslaagd.

edit:
rapture schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:16:
Als je je leven fucked upped, dan zal je daar eindigen (ook zelfstandigen en rijkeren kunnen door de fiscus zodanig uitgekleed worden dat je daar eindigt). Dit is het (gedramatiseerd) beeld dat door de media gepresenteerd wordt.

(...)

Crossprocessing van Sensia 100 voegt rood erbij, richting het warme rode alsof je naar de hel wandelt.
Ik vind de foto eigenlijk een beetje in strijd met de tekst. De tunnel oogt relatief schoon. En door de toevoeging van rood zelfs erg warm en zeker niet onprettig. Ik zou daarvoor bij nabewerking juist het tegenovergestelde doen, de foto kill maken en de grauwe tinten de overhand geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Roelant op 04-04-2008 20:31 . Reden: toevoeging (2x) in reactie op rapture ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Roelant schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:23:
Ik vind de foto eigenlijk een beetje in strijd met de tekst. De tunnel oogt relatief schoon. En door de toevoeging van rood zelfs erg warm en zeker niet onprettig. Ik zou daarvoor bij nabewerking juist het tegenovergestelde doen, de foto kill maken en de grauwe tinten de overhand geven.
Er was veel keuze aan kleuren, achteraf kan ik tijdens het scannen de index-print proberen te benaderen.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/crossprocessing/antwerpen_voetgangers_xpro.jpg
Er zitten wat grauwere, lugubere versies tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Daar zitten er inderdaad een aantal tussen die (voor mij, het blijft persoonlijk) een stuk beter aansluiten bij je verhaal qua sfeerbeleving. Ze zijn wat klein om het goed te zien, de twee meest rechtse foto's op de bovenste rij lijken het 'onprettige gevoel' een stuk beter te vertalen dan de foto die je groot gepost hebt. Ook de vierde/middelste foto voelt al minder warm (doordat er het meer naar bruintinten neigt dan rood/oranje).

[ Voor 4% gewijzigd door Roelant op 04-04-2008 21:29 ]

Pagina: 1