Foto 3 en 4 zijn erg mooi gelukt, de anderen vind ik weinig bijzonder qua compositie.
Foto 3 is eigenlijk net niet in evenwicht. De skyline lijkt scheef te lopen door het donkere onscherpe object rechts op de voorgrond, iets om een volgende keer ter plaatse op te letten.
Daarnaast zou ik de skyline als geheel iets hoger in de foto plaatsen (ook dit kun je al ter plaatse beïnvloeden, door je camera onder een iets andere hoek te houden tijdens het fotograferen), om niet te zeggen dat de horizon gewoon echt halverwege de foto hoort. Dan is de foto beter in balans en komt de spiegeling in het water beter tot z'n recht en is de foto beter in balans
Dat kun je tijdens het nabewerken trouwens eenvoudig "oppoetsen" door een stukje van de lucht af te snijden. Dan krijg je zoiets:
En je kan dat nog verder doorvoeren door zowel aan de onderkant als aan de bovenkan nog een flink stuk weg te snijden, waardoor je een beetje een mooie panorama-beleving krijgt.
edit:
Of je kan inderdaad, wat rapture suggereert, juist de nadruk op de lichte lucht leggen, maar dat hangt er een beetje vanaf wat je met de foto probeerde te bereiken.
Een béétje overkill?
Ik vind de originele foto mooier qua kleur, om niet onvermeld te laten dat die als geheel van zichzelf al iets bijzonders heeft. De foto wordt wel warmer door je nabewerking, maar je bent naar mijn mening net even te ver doorgeschoten met de kleuren, waardoor de foto erg gekunsteld wordt en zelfs een tikje onrustig kijkt.
Voor de rest schreeuwt het origineel inderdaad om een goede crop, getuige ook de
opmerking van ZktaS, die vind ik in je nabewerking wel erg goed geslaagd.
edit:rapture schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:16:
Als je je leven fucked upped, dan zal je daar eindigen (ook zelfstandigen en rijkeren kunnen door de fiscus zodanig uitgekleed worden dat je daar eindigt). Dit is het (gedramatiseerd) beeld dat door de media gepresenteerd wordt.
(...)
Crossprocessing van Sensia 100 voegt rood erbij, richting het warme rode alsof je naar de hel wandelt.
Ik vind de foto eigenlijk een beetje in strijd met de tekst. De tunnel oogt relatief schoon. En door de toevoeging van rood zelfs erg warm en zeker niet onprettig. Ik zou daarvoor bij nabewerking juist het tegenovergestelde doen, de foto kill maken en de grauwe tinten de overhand geven.
[
Voor 18% gewijzigd door
Roelant op 04-04-2008 20:31
. Reden: toevoeging (2x) in reactie op rapture ]