[SBS2003] IIS en dus Exchange probleem na upgrade/reboot

Pagina: 1
Acties:

• HashIT
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-11-2025
Vanwege een aanpassing in de stroomvoorziening moest onze server opnieuw opstarten. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle updates door te voeren. Na het opstarten kwam IIS niet meer terug:

The IIS Admin Service service terminated with service-specific error 2148073483 (0x8009000B).

Na wat Googlen (waarschijnlijk corrupte MetaBase.xml) heb ik alle permissies gecontroleerd en vervolgens IIS verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Dit ging niet van harte en hoewel iisadmin tijdens de installatie wel online kwam, werden sommige services niet opgestart. Na een stop/start kwam iisadmin ook niet meer terug, volgens het eventlog kan het een bestand niet vinden.

Aangezien Exchange leunt op IIS (en misschien ook omdat ik per ongeluk de IIS SMTP service opnieuw geinstalleerd heb) wil Exchange ook niet meer opstarten.

Iemand een oplossing of suggesties? Weet iemand misschien hoe je wat duidelijkere foutmeldingen uit IIS kan krijgen (bijvoorbeeld welk bestand er mist...)?

Alvast bedankt!

Vincent

Nog even klagen:
We hebben hier niet echt een systeembeheerder. Ik werk hier nu een paar maanden en was ooit MCSE toen we nog met NT4 en Exchange 5.5 werkten. Exchange 5.5 was misschien niet perfect, maar wie ooit bedacht heeft om IIS en Exchange zo aan elkaar te knopen...

• HashIT
Dank je voor de link. Ik heb dit min of meer al gedaan (niet alle service packs geinstalleerd). Exchange is namelijk niet gestart en ik heb IIS meerdere malen opnieuw geinstalleerd. Daar gaat het echter fout en de Exchange setup wil daarom ook niet verder.

Verwijderd

En welke foutmeldingen krijg je precies in je event log? Wat staat er in je exchange setup progress log?

• HashIT
De Exchange setup klaagt al bij de selectie van de reinstall optie dat de MetaBase waarschijnlijk corrupt is en dat ASP.net niet (goed) geinstalleerd is.

Het probleem ligt nu nog bij IIS. De installatie van IIS werkt niet goed. Als ik de oude MetaBase.xml plaats, krijg ik de melding: A service specific error occurred: 2148073483

Als die er niet is, krijg ik een file not found melding. Na een 'schone' installatie van IIS, draait IISADMIN, NNTP en HTTPS (?). W3Svc en SMTP starten niet op, in de eventlog staan weer file not found meldingen. Als ik vervolgens IISADMIN stop, krijg ik deze nooit meer opgestart. Als ik voor die tijd in de MMC kijk, krijg ik alleen de server te zien en geen details en services/vhosts.

Wat ik niet snap is dat IIS na een schone installatie niet opstart en ook geen nieuwe MetaBase.xml aanmaakt.

• HashIT
Ik heb ondertussen door IIS in delen te installeren (eerst common files (iisadmin), vervolgens de rest) weer draaiend gekregen. Vervolgens Exchange setup gedraaid en een (niet geheel succesvolle) reinstall gedaan. Bijna alles draait nu weer zoals het hoort, alleen mijn routing service wil niet starten, omdat waarschijnlijk de SMTP service van Exchange niet teruggezet kon worden.

Iemand suggesties om de routing service weer draaiend te krijgen?

Weet iemand overigens of een reinstall van SBS2003 mijn data intact laat (reinstall optie, dus niet remove/install)? Dit gaat met name om Sharepoint en Exchange.

Verwijderd

Welke melding krijg je in je event log over de routing service?

• HashIT
Could not start the Microsoft Exchange Routing Engine service on Local Computer. Error 1083: The executable program that this service is configured to run in does not implement this service.

Ik heb dit ondertussen opgelost met behulp van Event 7000 Occurs When Attempting to Start Exchange Services. Helaas krijg ik nu een andere melding, dus ik moet nog een poging wagen om Exchange opnieuw te installeren (Exchange Routing Engine Service does not start automatically or manually after you remove IIS and then reinstall it). Ik ben op het moment een on-line backup van de Information Store aan het maken...

Ik heb ondertussen een groot deel van IIS, OWA en SharePoint herstelt, maar moet nog even op zoek naar mijn data...

• HashIT
Eindelijk, na bijna twee dagen stoeien en door de MS knowledgebase gestruind te hebben draait Exchange weer. Nu alleen nog mijn SharePoint dat herstellen en we kunnen weer.
Pagina: 1