Toon posts:

DHCP3-server en wlan subnetting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet beste tweakers,

Ik ben momenteel aan het werken voor een groot project en ik zit met een probleem waar ik niet meteen een oplossing voor weet.
vrijwel alles in dit project is Unix based btw.

lay-out van het netwerk.

De stad bevat verschillende AP's die op een Cisco router hangen. de Cisco router maakt via vpn verbinding met onze pix firewall en zo naar onze aaa en dhcp server.
de Cisco routers fungeren als dhcp relay agents.

zo hebben we 5 wlan locaties en dus 5 cisco routers die zo verbinding maken.

nu het probleem is dat ik niet weet hoe ik de dhcp server duidelijk kan maken dat elke cisco router een ander subnet krijgt. 192.168.1.xx ,,,, 192.168.2.xx ,,,, enz
iemand enig idee ?
de server draait debian en we gebruiken de isc dhcp3 server.

alvast bedankt!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik neem aan dat je op je (wlan) interface een ip helper hebt staan. Deze zal dan een unicast van het dhcp broadcast pakket maken met als source het ip adres van de inkomende (WLAN) interface en als destiantion ip het helper adres. Aan de hand van dit source ip adres bepaalt de DHCP server uit welke reeks een IP adres uitgedeeld dient te worden. Vervolgens unicast hij dit weer terug naar de router die het vervolgens weer broadcast naar buiten toe op het WLAN.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
  range 192.168.1.1 192.168.1.250;
  option routers 192.168.1.254;
}
subnet 192.168.2.0 netmask 255.255.255.0 {
  range 192.168.2.1 192.168.2.250;
  option routers 192.168.2.254;
}

zou al voldoende moeten zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door TrailBlazer op 04-04-2008 10:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi TrailBlazer,

alvast bedankt voor je reply.

De code die je meegeeft is een exacte kopie van mijn huidige dhcpd.conf.
momenteel zitten we in test fase dus ik heb het nog niet in praktijk kunnen omzetten maar dit leek me wel een groot probleem.

de option routers heb ik ook toegevoegt met het intern ip address van de router.
de router heeft ook nog een extern ip address waarrmee die een VPN verbinding maakt naar onze dhcp server. Gaat dit geen problemen geven ?

Zoals je wel kan merken ben ik niet enorm goed op de hoogte van Cisco networking, ben momenteel nog student en op mijn stage hier kom ik voor de eerste keer in contact met Cisco.
alvast bedankt :-)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De option routers moet inderdaad het ip adres zijn van je wireless lan interface.
Uiteraard is het geen probleem dat er meer adressen op je router staan. Mischien moet je nog even service dhcp configureren op je router maar dit ligt een beetje aan het type.