[iSCSI] De praktijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb sinds kort een HP AiO600 Storage Server draaien. De clients benaderen op deze machine een aantal shares waar de bestanden staan. Voor de (virtuele) servers (ESX, SQL, Exchange, Dynamics) heb ik Virtual Disks aangemaakt die met iSCSI benaderd worden. Eigenlijk werkt dit al boven verwachting goed :) Ik weet alleen niet of de manier waarop het nu is opgezet de juiste is.

Op de AiO600 is nu voor elke initiator een eigen target aangemaakt (esx-target, sql-target etc.) Elke server heeft dus ook zijn eigen Virtual Disk (.vhd file). Is dat de bedoeling? Of zou ik aan een target voldoende hebben? Als ik het goed begrijp is zo'n Virtual Disk ook niet met meerdere servers te delen toch?

Een concrete vraag die ik heb is de volgende. Stel ik heb server A met iSCSI disk A. Server A crashed.
Kan ik dan disk A als 3e schijf aan server B knopen zodat B kan beschikken over de bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 19:44
Ja dit kan. Je kan het iscsi volume mounten op een andere server.

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
amsterdammertje schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:05:
Ja dit kan. Je kan het iscsi volume mounten op een andere server.
Maar dus niet op 2 servers tegelijk dezelfde virtual disk benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jawel, onder de normale restricties die voor alle shared disks gelden: tenzij je een cluster-aware filesystem draait met de bijbehorende software op elke server (die dan een cluster member wordt) kan er maar één server writes doen, alle anderen moeten de disk readonly benaderen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08
esx bakken kunnen ook gewoon tesamen op iscsi targets. Ik heb openfiler draaien met 1 dikke iscsi target en 3 esxen. Geen probleem.
Komt omdat ESX file locking doet icm VMFS filesystem.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco2k
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb nu ook al een tijdje zitten prutsen met dat iSCSI maar een aantal dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk.

Dit is mijn opstelling:

Server A: (linux ubuntu)
250 GB in mirror
320 GB in mirror
160 GB OS (ubuntu + VMWare Server)

voor beide schijven heb ik een eigen target gemaakt.

Client A: (windows XP & microsoft iscsi initiator)

target server toegevoegd. de 2 beschikkbare LUN's toegevoegd en gezorgd dat ze persistent zijn. Mount All. Hardeschijven zijn zichtbaar.

Client B: (windows 2003 ent & Miscrosoft iscsi initiator virtueel onder VMWare)

precies dezelfde opstelling als Client A.

Nou is mijn vraag. Zodra ik een nieuwe map vanuit Client A in de 320gb maak. is die niet zichtbaar op Client B. Of is hiervoor iSCSI niet bedoeld. Kan mij vergissen. Moet ik aparte partities voor elke client maken op de target.

Op dit moment zijn de 320GB partitie (1) en de 250 GB (ook 1 partitie) in het NTFS systeem. Wat geen cluster FS is. Zou hier het probleem zitten. Verder zag ik ook in de MS initiator de optie: multi-path.. Wat houdt dat in???

Op de 320 gb en de 250gb staan geen OS'en alleen bestanden en databases.

Dacht eerst dat ik via vmware server een fysieke hardeschijf kon toevoegen voor mijn windows 2003 vmware bak. maar helaas mijn disks stonden niet onder /dev/md0 maar zijn geconf. als /dev/mapper/nvidia_xxxx.

Als iemand voor mij een oplossing heeft om (zonder samba share, aangezien sommige applicaties op de clients local disk nodig hebben ipv een network drive) over het netwerk die bestanden te benaderen en alle rechten heeft...(read, write, exec)

Is dit mogelijk met iSCSI? ik zag ook iets over AoE....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

eelco2k schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:06:
Nou is mijn vraag. Zodra ik een nieuwe map vanuit Client A in de 320gb maak. is die niet zichtbaar op Client B. Of is hiervoor iSCSI niet bedoeld. Kan mij vergissen. Moet ik aparte partities voor elke client maken op de target.
Nee, iSCSI is niet bedoeld voor het sharen van een filesystem. Het ook niet bedoeld als middel voor het sharen van een harde schijf, het is een protocol bedoeld als een (goedkope) vervanging van het Fibre Channel protocol omdat het het gebruik van IP over ethernet als medium mogelijk maakt. Enkele fabrikanten noemen iSCSI ook wel "IP-SAN", om duidelijk te maken dat het protocol eigenschappen heeft die in een SAN thuishoren en daarbij gebruik maakt van TCP/IP.
Wat je ziet is het gevolg van het gebruikte filesystem op twee geheel onafhankelijke clients, elke client gaat er immers vanuit dat het een lokale disk is en dat elke wijziging door zijn eigen filesystem drivers gaat. Aparte partities kan en mag natuurlijk, dan geef je iedere client z'n eigen harde schijf. Dat wil niet zeggen dat wijzigingen dan *wel* meteen zichtbaar worden op elke client, dat staat er los van.
Op dit moment zijn de 320GB partitie (1) en de 250 GB (ook 1 partitie) in het NTFS systeem. Wat geen cluster FS is. Zou hier het probleem zitten. Verder zag ik ook in de MS initiator de optie: multi-path.. Wat houdt dat in???
Dat je geen cluster aware filesystem gebruikt is een deel van het probleem. Het onderliggende probleem is dat je de client niet duidelijk kunt maken dat het filesysteem door een andere client kan worden gewijzigd en dat ze daarom onderling elkaar moeten inlichten over wijzigingen. Met een netwerk-protocol (CIFS, NFS) maak je dat mogelijk, dan ga je gebruik maken van een NAS in plaats van een IP-SAN. Verderop vertel je dat je *dat* niet wilt, dus tsja ... keuzes :)
Multi-path zijn meerdere paden naar de disk. Dat betekent bijvoorbeeld dat je de initiator bind aan twee netwerkkaarten die beiden naar dezelfde target connecten. Loop je nu één van de kabels eruit dan gaat alles vrolijk verder op de andere kabel. Je kunt hiermee ook gaan trunken en/of load balancen als de target die mogelijkheden biedt.
Als iemand voor mij een oplossing heeft om (zonder samba share, aangezien sommige applicaties op de clients local disk nodig hebben ipv een network drive) over het netwerk die bestanden te benaderen en alle rechten heeft...(read, write, exec)
Is dit mogelijk met iSCSI? ik zag ook iets over AoE....
Ik zie zonder CIFS of NFS niet een snelle oplossing voor de applicaties die alleen naar een fysieke lokale disk willen. Weet je zeker dat die applicaties ook niet simpelweg een mapping naar een netwerkdrive kunnen gebruiken?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Pagina: 1