Nieuwe externe harddisk blijkt gebruikt.

Pagina: 1
Acties:

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:31
Vorige week op deze aanbieding ingegaan. (linker harddisk)

Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/dennismuriel/MD_280308_02.jpg

Link van Mycom verwijst nu naar:
http://www.mycom.nl/Products/View/122972.aspx

Prijs was toen 49,95 nu inmiddels weer hoger. Kreeg meteen een bevestiging dat alles besteld was en op voorraad. Volgende dag een mail dat de zaak in back-order was gezet. Ik gereageerd op die mail dat het ten tijde van bestelling gewoon op voorraad stond. Antwoord was dat de HD inmiddels al verzonden was.
Eergister het ding binnengekregen. Nu net aangesloten. In de verpakking was alles aanwezig. Bij het uitpakken viel mij op dat het ijzerdraadje dat om de 220-kabel zit er nogal gebruikt uitzag. Nou ja kan gebeuren. Apparaat op mijn buro gezet onder de burolamp en nu valt het me op dat er vegen en vingerafdrukken op de behuizing zitten. Die zou ik er zelf op hebben kunnen maken maar er zitten dus ook vegen op die je er niet zomaar op maakt.
Meest in het ook vallend zijn toch wel de serie-nummer stickers waar van die typische omgevouwen hoekjes aanzitten dat ze er af zijn gepulkt en opnieuw opgeplakt.
Wel g*dv.... dacht ik. Ding aangesloten en het wachtwoord er op staat gewoon op standaard en de hd is leeg.

Wat kan ik hiermee doen? Ik heb inmiddels al een mail gestuurd aan MyCom met de vraag om uitleg en een oplossing omdat ik het vertik zo bedonderd te worden. Mij een beetje 2dehands spul verkopen. Er stond bij de aanbieding nergens bij dat het om refurbished of garantiegevallen ging. Lijkt mij dat ze dit duidelijk moeten vermelden?

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien is er gewoon een foutje gemaakt... want waar mensen werken... enz.
Wacht gewoon even de reactie van MyCom af, zal allemaal best wel goedkomen.

(en nee, ik heb geen aandelen of connecties met MyCom ;))

Verwijderd

Ten eerste, vinger afdrukken etc kunnen ook gewoon komen omdat iemand de harde schijf uit de verpakking heeft gehaald bij MyCom en hem heeft getest. Daarbij kan het ook tijdens het verpakken gebeurd zijn. Je kan niet zomaar 'beweren' dat hij gebruikt is, dat weet je helemaal niet! Dan zou je ook een man moeten zijn en wat tools op de harde schijf los laten om uit te vinden of er data op heeft gestaan, etc.

Ten tweede, misschien heeft iemand hem gekocht maar binnen 7 werkdagen weer retour gestuurd (aankoop op afstand, dus dan heb je als consument daar gewoon recht op). Dat een bedrijf het dan als nieuw verkoopt: lijkt me logisch want het product is dan nog 'nieuw'.

Ten derde: wat is precies het probleem? Werkt de harde schijf niet? Of maak je je helemaal druk om 'het idee' dat er een ander aan 'jouw HD' heeft gezeten?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:31
Dat de harddisk misschien gebruikt is vind ik al niet kloppen. Vooral niet als je hem dan als nieuw verkoopt. Vingerafdrukken of niet goed opgerolde kabels kan ik mee leven. Maar dat de serienummer stickers er opnieuw lijken te zijn opgeplakt duid niet echt op een gevalletje van 'koop op afstand' dat lijkt meer op een echt garantiegeval. En lijkt mij dat dat gewoon niet kan. 'Oud' spul als 2dehands verkopen is simpelweg de boel belazeren.
Misschien is het een fout en natuurlijk wacht ik de reactie van MyCom af maar ik dacht laat ik hier eens een balletje opgooien.
Op data controleren ga ik vanmiddag eens doen. Nu eerst eens werken. (waarmee ik dan weer centjes verdien en weer fijn 2dehands hardware mee kan kopen, iets wat men hier blijkbaar meteen aanvaard en geen vraagtekens bij heeft ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door ManiacsHouse op 04-04-2008 08:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 08:18:
Ten tweede, misschien heeft iemand hem gekocht maar binnen 7 werkdagen weer retour gestuurd (aankoop op afstand, dus dan heb je als consument daar gewoon recht op). Dat een bedrijf het dan als nieuw verkoopt: lijkt me logisch want het product is dan nog 'nieuw'.
Ik weet niet hoe het met dergelijke gevallen zit in Nederland, maar bij ons in België is het niet toegelaten om teruggebrachte goederen terug in omloop te brengen indien de verpakking reeds werd geopend. Retours met gesloten verpakking mogen dus wel terug verkocht worden. Er is een tijdje geleden nog een kleine rel geweest hier omdat bleek dat Media Markt dergelijke producten terug in de rekken plaatste (toen had iemand een digitale camera gekocht waar nog foto's op stonden). Daar bleef het niet beperkt tot kleine consumentenelektronica, maar bleek dat ze ook wasmachines e.d. terug verkochten.

Het lijkt me ook vreemd dat iemand van MyCom die harde schijf zou getest hebben. Daar hebben ze toch helemaal geen recht op? Die dingen zijn al genoeg getest waar ze geproduceerd werden, in de winkel hoeven ze die helemaal niet te controleren. Je betaalt voor een nieuwe harddisk dus ze worden ook verondersteld een nieuwe te leveren imho.

Als blijkt dat je schijf idd gebruikt geweest is misschien best eens contact opnemen met een consumentenorganisatie als je zelf geen informatie kan vinden over het al dan niet legaal zijn van dit soort praktijken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als er op een, als nieuw gekocht produkt, echt vieze vegen en vinger afdrukken staan waarbij ook stickertjes omgekruld zijn, dan kun je daar inderdaad vraagtekens bij zetten. Al was dit een produkt dat binnen 8 dagen geretourneerd was dan had Mycom deze niet eens hoeven te accepteren iin deze staat.

Maar om te kijken of de hardeschijf reeds gebruikt is, zou je kunnen proberen de S.M.A.R.T. waarden eens uit te lezen of met GetDataBack de schijf eens scannen. Wanneer blijkt dat het een reeds gebruikte hardeschijf is, dan zou ik contact met Mycom opnemen om de schijf tegen een echt nieuw examplaar te ruilen.

Zoals hierboven reeds door iemand opgemerkt, kun je natuurlijk reageren als: " De hardeschijf werkt toch? Dus geen probleem". Je kunt dan alleen wel problemen krijgen in de toekomst met mogelijke garantie claims. Wanneer de hardeschijf al wat ouder blijkt te zijn dan mis je mogelijk een deel van je fabrieksgarantie de vaak verder gaat dan de garantie welke de winkel jou bied.

Als laatste, dat Mycom misschien de hardeschijf mogelijk getest zou hebben? Waarom zouden zij dat doen, het is nergens voor nodig, op dat moment zou je de hardeschijf in principe als tweedehands kunnen gaan beschouwen. In iedergeval hadden zij de hardeschijf dan wel wat netter mogen behandelen. (afgaande op de beschrijving van de TS)

Maar voor TS nu, gewoon contact met Mycom opnemen en hun reactie afwachten. Best mogelijk dat zij niet moeilijk doen en de hardeschijf gewoon retour nemen. Wat ons ellen lange discussies bespaard. ;) TS laat even weten hoe het afgelopen is. :D

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 04-04-2008 09:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 08:59:
Zoals hierboven reeds door iemand opgemerkt, kun je natuurlijk reageren als: " De hardeschijf werkt toch? Dus geen probleem". Je kunt dan alleen wel problemen krijgen in de toekomst met mogelijke garantie claims. Wanneer de hardeschijf al wat ouder blijkt te zijn dan mis je mogelijk een deel van je fabrieksgarantie de vaak verder gaat dan de garantie welke de winkel jou bied.
Wat een onzin. Ten eerste weet je zelf niet hoe lang dat ding al bij Mycom ligt; een nieuw product kan dus ook al tijden bij mycom liggen. De fabrieksgarantie gaat ook gewoon uit van de verkoopdatum, anders zou het een zooitje worden.

Daarnaast geeft de fabrieksgarantie je zelden meer garantie dan de winkel, zeker wanneer je wettelijke garantie in ogenschouw neemt. Of het ding dus al wat gebruikt is maakt voor je garantieverhaal geen flap uit.
De enige reden waarom je je zorgen zou moeten maken is als dat ding gebreken vertoont of dat nu sneller gaat doen. Persoonlijk vindt ik zeuren om een paar vingerafdrukken en een stickertje waar de hoekjes van loskomen écht van de zotte.

Daarnaast is dit geen O&IO, maar meer SG (garantie/aankoop). dus doe je mod-dingetje :p

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 09:08:
Daarnaast is dit geen O&IO, maar meer SG (garantie/aankoop). dus doe je mod-dingetje :p
offtopic:
Wat dacht je van het Shopping Forum?
:P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

oeh.. c'est nouveau! :9

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 09:08:
[...]
Wat een onzin. Ten eerste weet je zelf niet hoe lang dat ding al bij Mycom ligt; een nieuw product kan dus ook al tijden bij mycom liggen. De fabrieksgarantie gaat ook gewoon uit van de verkoopdatum, anders zou het een zooitje worden.
Daar heb je enigszins gelijk in. Al-hoe-wel fabrieksgarantie niet altijd uit gaat van de verkoop datum heb ik uit eigen ervaring geconstateerd,
Daarnaast geeft de fabrieksgarantie je zelden meer garantie dan de winkel, zeker wanneer je wettelijke garantie in ogenschouw neemt. Of het ding dus al wat gebruikt is maakt voor je garantieverhaal geen flap uit.
Toch heb ik VGA kaarten en ook andere produkten gehad welke een garantie periode van de fabrikant kregen van 3 tot 5 jaar terwijl de webwinkel 1 jaar garantie mee gaf.
De enige reden waarom je je zorgen zou moeten maken is als dat ding gebreken vertoont of dat nu sneller gaat doen. Persoonlijk vindt ik zeuren om een paar vingerafdrukken en een stickertje waar de hoekjes van loskomen écht van de zotte.
Hier is het mij en ik neem aan de TS het eigenlijk ook om te doen, je constateerd door juist de vieze vegen, vinger afdrukken en los zittende stickers dat er iets met het produkt aan de hand is of is geweest.
[
Inderdaad dit topic hoort in het shopping forum thuis geef mij even. Ik heb mijn rode jasje ook sinds gisteravond uit de kast mogen halen. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 09:19:
[...]

Toch heb ik VGA kaarten en ook andere produkten gehad welke een garantie periode van de fabrikant kregen van 3 tot 5 jaar terwijl de webwinkel 1 jaar garantie mee gaf.
Vergeet niet dat je wettelijke garantie hebt. Dat de winkel maar 1 jaar in haar AV heeft staan betekent niet dat je ook maar 1 jaar garantie hebt. In tegendeel zelfs.
[...]

Inderdaad dit topic hoort in het shopping forum thuis geef mij even. Ik heb mijn rode jasje ook sinds gisteravond uit de kast mogen halen. ;)
krijg je daar geen cursus voor ofzo ? :P

Verwijderd

Mycom doet dit volgens mij wel vaker. Ik had een paar maanden terug een Samsung scherm terug laten sturen naar Samsung omdat het scherm niet goed te kantelen was (niet naar boven toe) en daardoor moest je hem per se op een verhoging zetten wilde je het beeld goed kunnen zien.

Werd netjes omgeruild door Samsung. Toen kreeg ik pas een telefoontje van een mevrouw die net een Samsung scherm bij Mycom had gekocht, die zich afvroeg waarom er een sticker van ons bedrijf achterop het scherm stond :) Alle hardware die hier binnenkomt bestickeren we met een sticker 'Eigendom van 'bedrijfsnaam' telefoonnummer adres enz..'

Ze hadden dat scherm dus gerepareerd bij Samsung en als nieuw verkocht bij Mycom. Ik geloof dat die mevrouw er een zaak van heeft gemaakt tegen Mycom, want later kregen we nog een mail van de advocaat van die mevrouw die wat vragen had.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02

Tjark

DON'T PANIC

Het kan natuurlijk ook nog een demo model zijn geweest die in een vitrine heeft gelegen...

*insert signature here

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 09:29:
[...]
Vergeet niet dat je wettelijke garantie hebt. Dat de winkel maar 1 jaar in haar AV heeft staan betekent niet dat je ook maar 1 jaar garantie hebt. In tegendeel zelfs.
[...]
Ik weet dat er een wettelijke garantie bestaat, maar deze zit nog redelijk ingewikkeld in elkaar. Naar ik meen een jaar, maar dat kan ook een half jaar zijn, wordt er gekeken wat er verwacht mag worden van een produkt kwa levens duur aan de hand daarvan moet je dan regelingen treffen met de leverancier. (Helaas schijnt Nederland de 2 jaar garantie welke de EU commisie adviseerd niet overgenomen te hebben)
krijg je daar geen cursus voor ofzo ? :P
Haha, dat wil je niet weten. ;)
Tjark Verhoeven schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 10:03:
Het kan natuurlijk ook nog een demo model zijn geweest die in een vitrine heeft gelegen...
Dan had dat aangegeven moeten worden.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 04-04-2008 10:09 ]

Verwijderd

Tjark Verhoeven schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 10:03:
Maakt ook niet uit. Moest het een demo-model geweest zijn dan zijn ze ook wel verplicht om dit te melden bij aankoop. Demotoestellen worden normaal tegen een lagere prijs verkocht én het moet duidelijk vermeld staan dat het om zo'n toestel gaat.. Wat in dit geval duidelijk niet zo aangekondigd stond.

Verwijderd

_Dune_ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 10:08:
[...]

Ik weet dat er een wettelijke garantie bestaat, maar deze zit nog redelijk ingewikkeld in elkaar. Naar ik meen een jaar, maar dat kan ook een half jaar zijn, wordt er gekeken wat er verwacht mag worden van een produkt kwa levens duur aan de hand daarvan moet je dan regelingen treffen met de leverancier. (Helaas schijnt Nederland de 2 jaar garantie welke de EU commisie adviseerd niet overgenomen te hebben)
Zoals ik al wel vaker heb gezegd, bestaat er niet zoiets als een 'Europese garantie' van twee jaar. Het enige dat die betreffende richtlijn voortschrijft is dat vorderingen op grond van nonconformiteit niet eerder dan twee jaar na aankoop mogen verjaren en dat is iets heel anders. De Nederlandse wetgever heeft de consument daar een handje toegestoken en heeft bepaald dat als een product kapot gaat binnen zes maanden na aanschaf, er dan vermoed wordt dat het al defect was bij levering, zodat het aan de verkoper is om te bewijzen dat het product wél goed is geleverd.

Maar afgezien daarvan moet je dus gewoon bewijzen dát het defect er nog niet was, en dat het later is ontstaan. De 'garantietermijn' waarbinnen dat nog kan is variabel; namelijk zo lang als je op grond van de overeenkomst en de eigenschappen van het product e.d. redelijkerwijs mocht verwachten. Dus je mag verwachten dat een wasmachine van 200 euro minder lang zal meegaan dan een peperdure Miele van 1500 euro.

Iets heel anders zijn de contractuele garanties (de meest gangbare) van één, twee of drie jaar, waarin de verkoper in feite niets anders doet dan aan jou beloven dat hij binnen de genoemde termijn niet de discussie zal aangaan over of het product wel of niet door je eigen schuld kapot is gegaan (even afgezien van gevallen waarin de verkoper heel duidelijk zal kunnen zien dat het product abused is).

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02

Tjark

DON'T PANIC

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 10:11:
[...]

Maakt ook niet uit. Moest het een demo-model geweest zijn dan zijn ze ook wel verplicht om dit te melden bij aankoop. Demotoestellen worden normaal tegen een lagere prijs verkocht én het moet duidelijk vermeld staan dat het om zo'n toestel gaat.. Wat in dit geval duidelijk niet zo aangekondigd stond.
hangt er ook vanaf wat voor demo-model. Een scherm of toetsenbord dat in de winkel heeft gelegen waar iedereen zo aan kan zitten en heeft aangestaan: dan zeker vermelden.

Maar een ding dat in een afgesloten vitrine heeft geleden 'ter show'? mwa... daar is niks mee gedaan...

*insert signature here

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
_Dune_ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 10:08:
[...]

Dan had dat aangegeven moeten worden.
Want in een doos slijt een apparaat minder dan uit een doos? Dat maakt natuurlijk niets uit. Bij ons zijn er ook van die mensen die als ik het laatste exemplaar uit de vitrine pak ipv uit de doos op stel en sprong een andere willen. "D'r kan wel vanalles mee gebeurd zijn." Vitrines daar kan helemaal niemand in, tis ook niet alsof de apparaten aan staan, de batterijen zitten nog gewoon in de verpakking. Maargoed, sommigen willen het dan echt niet hebben... zelf weten hoor, maar is echt paranoia

PSN: DutchTrickle PVoutput

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Ik heb hetzelfde gehad met een koelvriescombi van de Megapool... De verflaag ging plakken bij het deurrubber, en uiteindelijk kwam er een monteur die zei dat ik het maar met terpetine moest schoonmaken. Sindsdien zit er een kale plek op, oftewel ze hebben hem handmatig wat bijgeverfd o.i.d. na schade.
Uiteraard reageerde Megapool niet op brieven, en korte tijd later waren ze failliet.... Je voelt je flink bekocht op deze manier!
Pagina: 1