problemen met werkgroepen

Pagina: 1
Acties:

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
beste tweakers

ik heb vandaag een tijdje liggen sukkelen om een netwerk aan de praat te krijgen zoals ik het wil maar tevergeefs het draait niet zoals ik het wil.

ik heb hier thuis een pc die zou moeten gaan dienen als gewone internet PC, fileserver en hometheatre, omdat deze pc op een centrale plaats staat.

de pc is een dell precision workstation 530 (van iemand gekregen).
ik heb nu onlangs XP pro erop gezet omdat home edition geen 2 apparte cores ondersteunt.

nu gaat het probleem als volgt:

even kort m'n thuisnetwerk schetsen: ADSL-router (met wireless) en daar staan de pc's aan gekoppel waaronder 2 XP-home PC's (waarvan één wireless) en dan één XP-pro PC.

mijn bedoeling is om een werkgroep te maken en zo bestanden (op de PRO pc (met apparte HDD)) en printers in het netwerk te delen.

momenteel hangt de pc nog via een crosswire aan m'n draadloze pc omdat deze pc eerst in orde moet zijn voor ik de oude vervang.

dus wat doe ik: ik gebruik de normale wizard van windows XP op beide pc's om een netwerk in te stellen.
nu begint het probleem: ik kan meestal vanuit de pro PC op de home PC in de werkgroep maar omgekeerd lukt het mij maar niet.

wat heb ik al gedaan: wizard een aantal keer opnieuw gedaan, gast account op de pro PC aangezet en een wachtwoord gegeven (normaal moet dit werken maar in dit geval niet dus).

(ik weet nu niet als je service pack 2 installeert dan komt er bij de gebruikers een ASP.NET account bij maar ik heb geen idee waarvoor ik deze zou gebruiken dus verwijder ik deze ook.)

en nu lukt het mij zelf helemaal niet meer om een werkgroep te maken waar ik vanuit beide pc's op kan.

mvg

pm1

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
ik heb gisteren blijkbaar wat laat op de avond gepost hopelijk heb ik nu reactie ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
niemand ? :/ :| ;(

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zitten de ip in dezelfde ranges ?
heb je Mappen gedeelt?
kan je wel op de pc komen door //pcnaam of //ipnummer?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
ip's kloppen, ik kan met de dell pc op het internet.
in het begin kreeg ik ze beiden te zien in m'n werkgroep.

ik denk dat het probleem ligt bij de instellingen op de dell pc die windows XP pro edition heeft.
ik heb in het verleden al eens gehad dat je jezelf moest aanmelden als gast bij een pro pc in een werkgroep.

maar het probleem is echter dat ik nu dat aanmeldscherm niet krijg, als ik een aanmeldscherm krijg waar je jezelf vanuit een home edition pc moet aanmelden als "gast" dan weet ik dat je op de pro pc de gast account moet inschakelen.

maar dit lukt nu niet meer ik krijg de algemene foutmelding:

\\computer is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt. Kan het netwerkpad niet vinden.

en nu ik de wizard nog eens opnieuw heb uitgevoerd op beide pc's krijg ik dat de werkgroep niet beschikbaar is de lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar

dus nu lijkt hte erop dat ik een server nodig heb: kan ik dit instellen op de dell (met pro) PC ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
kan iemand mij hierop een antwoord geven ? voor netwerkbeheerders is dit waarschijnlijk een lachertje.
(ik heb thuis géén server (ik zou dat wel willen bouwen maar ik begrijp nog altijd niet goed het nut ervan))

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• LuckY
  • Niet online
computer is de naam van de computer waar je naar connect
zorg even dat er op die pc een map gedeeld staat

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
al geprobeert tevergeefs :( en het moet lukken want ik wil daar een gedeelde harde-schijf opzetten :(

edit: ik ga die pc nog eens opstarten en nog wat proberen misschien dat het uiteindelijk wel lukt.

zou iemand ùe ook kunnen uitleggen voor wat die ASP.NET account er standaart bij windows XP wordt opgezet ?

[ Voor 51% gewijzigd door pm1 op 04-04-2008 17:26 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
bedankt voor alle reacties, ik heb net nog eens geprobeert door gedeelde bestanden erin te plaatsen en ja nu ineens verschijnt de dell pc en het aanmeldscherm :) .

het werkt eindelijk ik dacht al ik zie hier dus echt iets over het hoofd |:( |:( :+

merci allemaal sluitertje mag :)

[ Voor 28% gewijzigd door pm1 op 04-04-2008 17:36 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
laat dat sluitertje nog even uit nieuwe vraag:

als ik een netwerkverbinding maar (een netwerkschijf maak dus) moet ik elke keer ik aanmeld het wachtwoord van de agstenaccount invullen (van de pc waarmee de netwerkverbinding wordt gemaakt (is pro edition)) hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen wachtwoord meer hoef in te tikken ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• LuckY
  • Niet online
een gebruiker maken op de pc van de gedeelde hardeschijf gelijk aan de gebruiker op de andere pc met hetzelfde wachtwoord.

zou als het goed is goed moeten gaan

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
ja kheb nu net even nog iets getest en ik had dit al gepost voor het geval het niet zou werken :+
maar ik heb nu het wachtwoord van de gast account op de pc met de gedeelde netwerkschijf ingesteld op niks en het blijkt te werken 8)

maar ik vraag me af of ik geen gebruikers kan aanmaken waaronder je kan aanmelden via netwerk op de pro-pc ? ik heb het al eens geprobeert maar ik kan niet aanmelden via de netwerkschijf

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1