• Goosy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-04-2023
Deze term heeft me een beetje in de war gebracht. Sommige schermen adverteren hiermee. De nieuwe LG L227WT claimt 100% wide color gamut bijvoorbeeld, terwijl dit volgens mij gewoon een TN-paneel is en dus 6 bits.
Nou vraag ik me dus af hoe zo'n scherm zich verhoudt tot de betere (8-bits) panelen, die niet die 100% halen. Als de laatstgenoemde panelen alsnog beter zijn wat betreft kleur reproductie, wat houdt zo'n color gamut claim dan precies in?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het door jouw genoemde paneel kan misschien wel erg extreme rode/groene/blauwe kleurtjes weergeven, maar heeft veel minder stapjes om van dat rood naar wit, of van dat rood naar zwart te gaan.

Bij kleurverloopjes zul je op een 6 bits scherm dus veel minder kleurschakeringen zien dan bij een 8 bit paneel.

Ook kun je je afvragen over welke kleurruimte ze het hebben. 100% van de NTSC-ruimte is iets anders van 100% van de aRGB-ruimte.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 03-04-2008 22:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Goosy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-04-2023
Ze hebben het over het NTSC kleurengamma.

Maar zitten al die kleuren, die nodig zijn voor een soepel verloop dan niet ook in dat color gamut? Ook staat er in de specificaties dat het 16,7 miljoen kleuren kan weergeven, wat dus evenveel is als een puur 8bits scherm.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
16.7 Miljoen kleuren ....
Dat "kunnen" ze ook, ...tenminste als je dithering meeteld.
Dit is dus precies hetzelfde als waar Apple mee adverteerde, en op zijn aangesproken.

...Mijn ervaring, staar je eigen niet kapot op de '6-bit/8-bit' specs, en kijk gewoon of het er fatsoenlijk uitziet.
Op een 'redelijk' geconfigureerd Asus TN scherm heb ik eerlijk gezegd geen problemen met rare kleuren als ik met wat foto's zit te prullen, enkel wat zwart tinten zijn niet helemaal top.

Er zijn best veel mensen die TN-panelen lopen te bashen, maar eerlijk gezegd, vind ik de TN panelen die in de wat duurdere monitors zitten nog best goed.

Pentaxiaan

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

SirNobax schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 00:35:
[...]

Dat "kunnen" ze ook, ...tenminste als je dithering meeteld.
Dit is dus precies hetzelfde als waar Apple mee adverteerde, en op zijn aangesproken.

...Mijn ervaring, staar je eigen niet kapot op de '6-bit/8-bit' specs, en kijk gewoon of het er fatsoenlijk uitziet.
Op een 'redelijk' geconfigureerd Asus TN scherm heb ik eerlijk gezegd geen problemen met rare kleuren als ik met wat foto's zit te prullen, enkel wat zwart tinten zijn niet helemaal top.

Er zijn best veel mensen die TN-panelen lopen te bashen, maar eerlijk gezegd, vind ik de TN panelen die in de wat duurdere monitors zitten nog best goed.
Bij een 6-bits scherm wordt er meestal geadverteerd met 16,2 miljoen kleuren (een 'paar' duizend 'echte' en met dithering naar die 16,2mln) en een 8-bits scherm heeft er 16,7.

Verwijderd

Ik vind eerlijk gezegd de TN-panelen niet erg mooi, ook niet de duurdere.
Het blijft persoonlijk uiteindelijk...
Pagina: 1