Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Artikelen over de plugin architectuur FireFox

Pagina: 1
Acties:

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 15:47
Voor een project ben ik op zoek naar hoe de plugin (extensions) architectuur van de webbrowser in elkaar steek. Ik ben er al achter gekomen. Ik vind genoeg artikelen over hoe ik een extension kan bouwen, en welke bestanden/ mappen moet aanmaken, echter kan ik vrij weinig/ niets vinden over hoe een extension bijvoorbeeld wordt geregistreerd binnen firefox, en hoe de communicatie tussen firefox en zo'n extension in zijn werk gaat.

Heeft iemand hier artikelen over die ik zou kunnen gebruiken om meer over de pluginarchitectuur te weten te komen?

[ Voor 5% gewijzigd door ThaStealth op 03-04-2008 19:12 ]

Mess with the best, die like the rest

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:40

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik trap vast een open deur in maar heb je de broncode van firefox zelf al eens bekijken?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:36
http://developer.mozilla.org/

AFAIK staat daar werkelijk alles.

• ThaStealth
Creepy schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:16:
Ik trap vast een open deur in maar heb je de broncode van firefox zelf al eens bekijken?
Ja, deze heb ik reeds gedownload en bekeken, deze was echter zo complex dat ik niet eruit kwam hoe het geheel precies werkt.
Deze sie heb ik ook gevonden, en gebruik ik hier en daar ook al in mijn onderzoek. Ik ben echter op zoek naar meer bronnen die de plugin architectuur uitleggen

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:34

scorpie

Supra Addict

Naar wat ben je precies op zoek? Misschien staat het wel op die site en in de broncode, maar voor jou misschien onvindbaar. Of in een andere vorm dan jij wilt. Wil je high level component diagrams hebben, wil je alleen relevante code zien ipv heel firefox (weet niet of dat kan, lijkt me dat die plugins vrij ver in de code zijn doorgedrongen aangezien je bijna alles kunt modden met die plugins). Dus wat wil je precies hebben?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:36
En let op even op het verschil tussen een plugin en een extension. Dat zijn verschillende dingen die op verschillende manieren geimplementeerd zijn.

• ThaStealth
Sorry voor de late reactie, heb lang moeten werken vandaag en gister dus ik ben er niet meer aan toe gekomen om hier te kijken

Ik ben op zoek naar artikelen die mij vertellen hoe de architectuur van het plugingedeelte in elkaar zit dus bijvoorbeeld is het in Firefox verplicht om de browser te restarten als er een nieuwe extension wordt geinstalleerd, er wordt volgens mij (wat ik gelezen heb) een externe applicatie aangeroepen die controleert of de extension valide is, en hem dan pas toevoegd (Extension Manager).

Er zijn naast bovenstaande nog een paar enkele kenmerken van de architectuur, en ik ben op zoek naar artikelen die deze zaken omschrijven en misschien zelfs toelichten waarom hiervoor gekozen is.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het inderdaad lastig uitvinden is hoe het precies werkt. De Mozilla mensen zelf weten ook niet precies hoe het nu werkt (dat wil zeggen, als het niet werkt weten ze vaak niet waarom niet).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
MSalters schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:54:
De Mozilla mensen zelf weten ook niet precies hoe het nu werkt (dat wil zeggen, als het niet werkt weten ze vaak niet waarom niet).
Je laat het overkomen alsof dat erg is. Mij lijkt het niet meer dan normaal dat als je in zo'n grote code base werkt je eerst dingen moet onderzoeken voordat je weet wat er mis gaat.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
D-Raven schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:57:
[...]

Je laat het overkomen alsof dat erg is. Mij lijkt het niet meer dan normaal dat als je in zo'n grote code base werkt je eerst dingen moet onderzoeken voordat je weet wat er mis gaat.
Dat je niet weet waar het mis gaat als het mis gaat is natuurlijk niet het probleem echter zou het voor Firefox-Guru's niet moeten mogen dat men zelf niet weet hoe iets in elkaar steekt. Als dat al het geval is (ik geloof daar namelijk niks van)

offtopic:
Boven mij: Ja inderdaad. Het zou niet moeten mogen dat er geen docu is. Echter komt het maar al te vaak voor dat devvers "vergeten" om docu te schrijven / updaten

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 07-04-2008 19:02 ]

Strava | AP | IP | AW

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
Webgnome schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:59:
[...]

Dat je niet weet waar het mis gaat als het mis gaat is natuurlijk niet het probleem echter zou het voor Firefox-Guru's niet moeten mogen dat men zelf niet weet hoe iets in elkaar steekt. Als dat al het geval is (ik geloof daar namelijk niks van)
Het kan zijn dat het code is wat geschreven is door iemand die momenteel geen onderdeel meer is van het team. Al zou dat een indicatie zijn van slechte communicatie/documentatie als ze daarna niet kunnen achterhalen hoe bepaalde onderdelen precies werken.

• MSalters
Webgnome schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:59:
[...]
Tja, ik heb toch echt mijn eigen problemen aan twee guru's voorgelegd en die kwamen er niet uit.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

MSalters schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:09:
[...]

Tja, ik heb toch echt mijn eigen problemen aan twee guru's voorgelegd en die kwamen er niet uit.
En die guru's waren verantwoordelijk voor de plugin architectuur :?

Beetje loze opmerking, aangezien ze de structuur juist heel erg goed hebben opgezet :) De informatie is alleen niet dusdanig openbaar om (voor Mozilla bekende) diverse redenen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• ThaStealth
Dus is het niet mogelijk om de achter documentatie te komen van deze structuur?
BtM909 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:29:
[...]

En die guru's waren verantwoordelijk voor de plugin architectuur :?

Beetje loze opmerking, aangezien ze de structuur juist heel erg goed hebben opgezet :) De informatie is alleen niet dusdanig openbaar om (voor Mozilla bekende) diverse redenen :)
Waarom eigenlijk niet? Firefox is toch opensource, er zal heus wel een slim iemand zjin geweest om dit ana de hand van de source uit te vinden, toch??

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik doel op de documentatie. Ja als je zo slim bent om de source in te duiken, dan vind je het vast wel, maar de echte focus ligt op het maken van plugins en het beschikbaar stellen. Hoe het achter de schermen wordt geregeld is niet relevant voor een developer (hence 't ontbreken van documentatie daaromtrent :))

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• ThaStealth
Voor mij zou dit dus wel enorm interessant zijn, er zal toch ook wel eens onderhoud aan moeten gebeuren voor nieuwe versies, dan lijkt het me toch handig dat er ook een of andere vorm van documentatie publiekelijk beschikbaar is???

• MSalters
Ja, vast. Ik geloof dus echt niets van een claim dat "ze" de structuur goed hebben opgezet. Het hangt van hacks aan elkaar. Als het werkt, dan werkt het. Ironisch, gezien de wortels van Mozilla.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:56
Klopt, lees ook dit.
Pagina: 1