Internet van 802.1x verbinding delen

Pagina: 1
Acties:

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:47
Een tijdje geleden heb ik mijn Windows desktop vervangen door een Mac Pro. Voorheen deelde de Windowsmachine altijd mijn internet verbinding met mijn Macbook en Xbox360. Dit wil nu de Mac Pro laten doen, maar na enkele dagen klooien is het nog steeds niet gelukt. Op Windows was het binnen een paar minuutjes ingesteld 8)7

Even de feiten op een rijtje:
- Internet is een Kennisglas (Surfnet) glasvezel aansluiting die zich aanmeldt met een 802.1x authentificatie. Deze hangt rechtstreeks aan ethernetpoort 1 aan de Mac Pro.
- Netwerk wordt gedeeld via ethernetpoort 2. Deze loopt naar een switch toe waar mijn Xbox en Airport Express aan hangen.
- Beide mac's bevatten 10.5 met default firewall instellingen, verder geen firewall/beveiligings software geinstalleerd.

Ik zie veel berichten op internet staan, dat het een kwestie van internet sharing aanzetten is en de rest op DHCP, maar dit werkt niet bij mij. Vaste IP's instellen maakt geen verschil, de Mac Pro, Xbox en Macbook zien elkaar niet. De mac's zien elkaar zelfs niet als ze beide via een utp kabel aan de switch hangen.

Mijn settings:
Afbeeldingslocatie: http://wdka.nl/~0787918/temp/01.jpg
^ ethernet 1

Afbeeldingslocatie: http://wdka.nl/~0787918/temp/02.jpg
^ 802.1x settings van ethernet 1

Afbeeldingslocatie: http://wdka.nl/~0787918/temp/03.jpg
^ ethernet 2 op DHCP, maar geeft zich zelf een raar ip

Afbeeldingslocatie: http://wdka.nl/~0787918/temp/04.jpg
^ de internet sharing instellingen

Het lijkt wel alsof de Mac Pro geen IP adressen weggeeft en geen 802.1x verbinding kan delen. Toch raar als dat op Windows wel gewoon kan? :?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Probeer op dat ip is een statisch ip in te stellen bijvoorbeeld 192.168.1.
Geef de apple en de xbox een statisch ip in die range met de gateway naar 192.168.1.1

• koos.d
LuckyY schreef op donderdag 03 april 2008 @ 18:13:
Probeer op dat ip is een statisch ip in te stellen bijvoorbeeld 192.168.1.
Geef de apple en de xbox een statisch ip in die range met de gateway naar 192.168.1.1
Had ik al geprobeerd zowel de 192.168.1.x als de 10.0.0.x reeks, maar ze zien elkaar niet.

Ik kom er net wel achter als alles gewoon op DHCP staat en de mac's elkaar een self-assigned ip geven dat ze elkaar dan wel kunnen zien in de finder. Bestanden delen werkt dan, maar het internet niet. Bovendien krijgt de Xbox helemaal niks toegewezen, omdat de mac's zich zelf maar iets toewijzen.

Edit:
Bevat OSX uberhaupt wel een DHCP server? Op diverse fora lees je van wel, maar nergens staat het echt bevestigd.

[ Voor 8% gewijzigd door koos.d op 03-04-2008 20:24 ]

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-02 09:19

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Om op je laatste vraag een antwoord te geven, OS X bevat zeker wel een dhcp server.
Ik heb een soortgelijke setup, als die jij verteld, alleen haal ik via wifi mijn internet naar mijn iMac, en dan dmv ethernet naar de switch, met daarachter 2 pc's.
Dit werkt niet perfect, en ook niet altijd, maar er is wel redelijk mee te werken.
Je kunt ook proberen als je alles goed ingesteld hebt, internet deling weer even uit te zetten en daarna weer aan, en dan ook nog evt. de clients re rebooten.
Ik ben redelijk tevreden over de internet deling, maar perfect is het niet....

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• koos.d
De DHCP heb ik hier nu soms werkend. Oplossing was internetsharing een paar aan/uitzetten en het systeem een aantal keer rebooten... :X Dit was een beetje onhandig dus ik heb alles maar een vast ip gegeven uit de DHCP range. Nu zien ze elkaar wel steeds.

Ik heb het idee dat het delen van een 802.1x verbinding in OSX niet mogelijk is. Als ik me namelijk nog niet 802.1x authentificeer dan kom je met de computers op het netwerk uit op een pagina van Kennisglas waar gevraagd wordt je aan te melden. Zijn er nog andere oplossingen dan een Windows computer neerzetten?

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-02 09:19

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

een andere optie is een router, maar ik weet niet of je dat wil.
en of een router 802.1x kan?

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Pagina: 1