[HDD]Bad sectors

Pagina: 1
Acties:

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Vandaag kom ik erachter dat mijn HDD bad sectors heeft en dat is niet de eerste keer. :/

Vorige keer kwam het waarschijnlijk door het vervoeren van mijn laptop terwijl dat ding nog aanstaat. Ik nam het ding altijd ff onder mijn oksel mee naar beneden en weer naar boven naar mijn kamer. En ik herinner me ergens gelezen te hebben dat je een HDD niet mag draaien tijdens het aanstaan. Dat is ergens eigenlijk ook wel logisch, aangezien dat ding heel hard ronddraait met een kop boven zicht.
Maargoed, nieuwe HDD gekocht en iedere x als ik naar beneden liep, hield ik mijn laptop gewoon recht.
En de laatste tijd doe ik m zelfs op standby voordat ik hem meeneem.

Nu kreeg ik vandaag een melding van µTorrent wat te maken had dat de desbetreffende file op een bad sector ligt en de HDD het dus niet wil lezen/schrijven. Dus ik CHKDSK draaien en jaa hoor, een bad sector, waar idd die ene file lag. Goed, windows heeft het gealloceerd (zo noem je dat toch?) en ik kan nu weer vrolijk verder downloaden.
Maar bad sectors vermenigvuldigen zich zodra er een aantal aanwezig zijn toch?

En nu dan mijn eigenlijke vraag, hoe ontstaan bad sectors? Toch niet door software hea? Dus bij overmatig downloaden bijvoorbeeld.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Wikipedia: Bad sector O-)

Bad sectors zijn zelden het gevolg van echte headcrashes afaik. Het is een vorm van slijtage. Het is niet zo dat ze "vermenigvuldigen", maar het is wel zo dat als je er hebt, de kans groot is dat je er binnekort meer hebt ;)

asap backuppen en vervangen dus!!!!

• RnB
  • Nu online
Slijtage, meen je dat nou? Dus je kan een schijf gewoon draaien terwijl ie draait? Dan slijt deze schijf wel heel erg snel eig, hij draait nog maar iets van 2400 uren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Nee het is niet raadzaam een schijf te bewegen als deze aanstaat.
Komt de leeskop in aanraking met je schijf dan kan je de HD zo goed als weggooien.

En slijtage moet je niet zien als het echt slijten van het oppervlakte.

• RnB
  • Nu online
Ah okay, dat dacht ik al. Hoe moet ik dat slijten dan zien? In de zin van bad sectors?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Het is niet zo dat je helemaal niks mag doen met je harde schijf als hij aanstaat. Puur doordat hij aanstaat gaat de schijf zelf ook trillen en in feite is het de acceleratie (dus kracht, dus uitwijking) die zorgt voor een verandering van de situatie waarin het kop-schijfsysteem (ook wel HDA genoemd) zich bevindt, en dus een mogelijke fout kan veroorzaken. Normale acceleraties zijn in de orde tienden van g's over kleine uitwijkingen (harmonische trillingen en bessels), dus als je je schijf niet snel accelereert of kantelt zal er helemaal *niks* voor zorgen dat hij sneller of langzamer stukgaat dan in elke andere situatie - misschien dat een ander structureel fenomeen dan kan zorgen voor premature failure maar de acceleraties en krachten op zich zijn dan niet de totale verklaring.

Verder zijn harde schijven zeker de laatste tijd met PMR (perpendicular magnetic recording) en de nieuwste GMR-leeskoppen (great magnetoresistive phenomenon) veel kwetsbaarder en crashen ze veel sneller, hoewel de failure rate nog steeds in dezelfde orde is als vroeger. Vergeet niet dat harde schijven van zichzelf vrij onbetrouwbare apparaten zijn - meestal het eerste component van je computer om te falen. Als je dat nog geen goede betrouwbaarheidsvergelijking vindt, vergelijk het eens met een processor of videokaart [met de aanname dat hij nominaal loopt uiteraard].

Dus als je hdd stukgaat, welke failure mode dan ook, dan is dat zeer waarschijnlijk niet een gevolg van het type bewegingen dat TS noemt. Stoten en anderszins buiten specificatie lopen is uiteraard een heel ander verhaal.

'slijtage' van harde schijven uit zich in veel verschillende manieren, maar hdd-fabrikanten zijn niet heel scheutig met informatie hierover. In ieder geval zijn verslechtering van de magnetoresistieve laag (bijvoorbeeld door veelvuldig schrijven en vanaf fabricage al van lagere kwaliteit zijnde), puntfouten (het 'dansen' van de kop over het oppervlak, dit wordt meestal goed gedetecteerd en tegengegaan, wordt bijvoorbeeld door specifieke zoekpatronen op de eigenfrequentie van een onderdeel van de HDA geinitieerd), fullblown crashes (verbreken van de luchtbubbel tussen kop en schijf, meestal door desintegratie van de kop) en aliasing (uit fase lopen van de kop met de datasporen door een scheefgetrokken leesarm of -kop, vaak door temperatuurverschillen) bekende failure modes.

• RnB
  • Nu online
Wat een uiterst informatieve post, dankjewel! :)
Ik heb dus gewoon pech met mijn bad sector, ik hoop dat het bij die ene blijft.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Ikzelf (misschien is dat niet heel erg economisch verantwoord, maja) zet in principe harde schijven met welke kleine fout dan ook direct weg voor niet-kritieke taken. Ik heb een NAS met RAID1 om al mn belangrijke bestanden op te zetten en twee laptops die ook altijd goed moeten werken, maar verder nog een stuk of ehm, vier verdere computers die wel eens een foutje/brakke schijf mogen hebben. Dan ben ik wel zo cheap om een 80gb prima schijf te vervangen door een 160gb met een paar bad sectors :)

Tip: probeer een low-level format. Er zijn ongetwijfeld met google goede tools te vinden, MAXLLF.EXE is eentje die ik gebruik, weet niet precies meer waar ik hem ooit vandaan heb getrokken. Als de fout groter is dan de schijf eerder rapporteerde na het formatteren en/of het echt uit de hand loopt met rare tikjes en geluiden kun je hem meteen afschrijven, als de fout stabiel blijft kun je het wel riskeren om hem te blijven gebruiken.

Ik heb een jaartje of twee geleden een 60gb schijf overgenomen waarvan de eerste 13.5GB (!!!) brak was - ik hypothetiseerde maar dat één van de schijfkanten (het was een double-sided two-platter) stuk was gegaan. Ik had hem vanaf 14gb geformatteerd en zowaar, de computer heeft het nog een half jaartje prima uitgehouden. Toen ik de schijf later openmaakte bleek de onderste kop inderdaad helemaal murw te zijn, misschien door een tik die hij heeft gemaakt tegen de headrest.

Ook heb ik een Toshiba MK2023GAS [warning: these drives fail extremely fast] met 120 bad sectors. Interessant genoeg heb ik hem met bad sectors gekregen, low-level format gedaan en in de anderhalf jaar dat ik hem in mijn secundaire laptop heb gebruikt is er niks veranderd. De fout is niet uitgebreid.

Echter, van exact hetzelfde type zijn vier stuks inmiddels stukgegaan, allemaal op min of meer dezelfde manier: opeens beginnen ze heel traag te worden en komen er gigantische strings aan fouten. Ik heb afgelopen donderdag eentje opengemaakt [om een speaker van te maken, lang verhaal...] en niks speciaals gezien. Zal wel een typische fout zijn voor dat type. Hij wordt ook erg warm voor een laptopschijf, misschien dat de ARM of DSP [verschillende processoren op de PCB om te corrigeren voor lees- en schrijffouten en de interface te verzorgen] te warm werden en daardoor problemen kregen... niet echt een heel stevige hypothese.
Pagina: 1