Gigabyte HD3870 piept wanneer in 3D

Pagina: 1
Acties:

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Sinds vandaag heb ik ter vervanging van mijn X1950 Pro een Gigabyte HD3870 (GDDR3, 512MB, met aangepaste koeling van Zalman) in mijn systeem gezet. Als de kaart echter iets in 3D moet doen, komt er een soort piep (geen beepcodegeluid) van de kaart. Bij de Fur-bench van Atitool heeft deze het patroon van een sirene, golvend dus, maar bij Stalker is het constant.

De eerste mogelijke oorzaak waaraan ik zelf aanvankelijk dacht, is de voeding. Ik heb nl. nogal wat in mijn systeem zitten, dus misschien dat een voeding van 450W dan niet meer volstaat (hoewel Gigabyte een minimum van 400W aanraadt voor deze kaart). Om dit te testen heb ik de processor van 2.66 naar 2.0 teruggeklokt en weer de genoemde twee 3D-applicaties gedraaid. Het gepiep deed zich helaas nog steeds voor.

Ondanks de terugklok van de processor is het natuurlijk niet te zeggen dat het niet aan de voeding kan liggen. Dat de kaart zelf het probleem is, lijkt me sterk, gezien deze nog amper 5 uur uit de verpakking is.

Graag hoor ik jullie suggesties, vooral wat eventuele gevaren voor mijn hardware aangaat.

Verwijderd

Waarschijnlijk is het een spoel of condensator die trilt bij een hoge belasting zoals een game of AtiTool.
Het geluid komt waarschijnlijk van je moederbord, voeding of grafische kaart. Dus zoek de spoel of condensator op en doe er bijvoorbeeld wat lijm op zodat die niet meer kan trillen. Het is overigens niet gevaarlijk voor je hardware. ;)

• theroman
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:45:
Waarschijnlijk is het een spoel of condensator die trilt bij een hoge belasting zoals een game of AtiTool.
Het geluid komt waarschijnlijk van je moederbord, voeding of grafische kaart. Dus zoek de spoel of condensator op en doe er bijvoorbeeld wat lijm op zodat die niet meer kan trillen. Het is overigens niet gevaarlijk voor je hardware. ;)
Het kan dus niet zijn dat de voeding niet genoeg kan leveren?

Verwijderd

theroman schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:47:
[...]

Het kan dus niet zijn dat de voeding niet genoeg kan leveren?
Voeding zou het gewoon moeten kunnen leveren. :)

• theroman
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:53:
[...]

Voeding zou het gewoon moeten kunnen leveren. :)
Ok, dan laat ik de voeding zitten :) Als ik zo de boosdoener heb gevonden, kan ik er dan gewoon ook een stukje plakband/tape omheen doen?

Verwijderd

theroman schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:56:
[...]

Ok, dan laat ik de voeding zitten :) Als ik zo de boosdoener heb gevonden, kan ik er dan gewoon ook een stukje plakband/tape omheen doen?
Misschien dat het helpt denkt het trouwens niet, maar daar kom je snel genoeg achter. ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:16

Sebazzz

3dp

Uitkijken voor de geleiding van de lijm.
Je kan beter een dot vloeibare hete lijm erop plempen (naam v/d lijm kwijt), dat werkt altijd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• theroman
Sebazzz schreef op donderdag 03 april 2008 @ 18:25:
Uitkijken voor de geleiding van de lijm.
Je kan beter een dot vloeibare hete lijm erop plempen (naam v/d lijm kwijt), dat werkt altijd.
Dank, maar ik heb al een paar stukjes rubber om de bovenkant van de kaart gezet om resonantie tegen te gaan en het schijnt te werken. Al met al vind ik het wel slecht dat een cap dit veroorzaakt. Gigabyte adverteert met de hoge kwaliteit onderdelen die op de kaart worden gebruikt, maar dit is niet bepaald hoogwaardig te noemen.
Pagina: 1