Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik zit momenteel als IT'er gedetacheerd bij een internationale organisatie. De klant heeft mij gevraagd of ik 1x in de maand een volle week standby buiten kantoortijden kan staan.

Per dag dat ik standby sta krijg ik een vast bedrag van 34 euro (+ de overuren die ik dan nog evt. extra maak als gevolg van de standby dienst). Met mijn werkgever is afgesproken dat de vergoeding die de klant betaalt aan mijn werkgever 1 op 1 naar mij wordt "doorgesluist".

In februari heb ik voor het eerst standby gestaan. Echter bij de salarisafrekening zag ik dat ik maar een bedrag van 69 euro bruto kreeg vergoed voor de 6 dagen standby die ik heb gestaan.
Bij navraag blijkt dat mijn werkgever de premies en sociale lasten die zij moeten betalen hierover, inhouden op mijn vergoeding van 34 euro per dag.

Mag dat??? Op deze manier houd ik van de 200 euro die ik maandelijks hiermee verdien, wellicht net 40 euro netto van over!!!!! De rest gaat allemaal naar de overheid... :X

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:55:
Hallo Tweakers,

ik zit momenteel als IT'er gedetacheerd bij een internationale organisatie. De klant heeft mij gevraagd of ik 1x in de maand een volle week standby buiten kantoortijden kan staan.

Per dag dat ik standby sta krijg ik een vast bedrag van 34 euro (+ de overuren die ik dan nog evt. extra maak als gevolg van de standby dienst). Met mijn werkgever is afgesproken dat de vergoeding die de klant betaalt aan mijn werkgever 1 op 1 naar mij wordt "doorgesluist".

In februari heb ik voor het eerst standby gestaan. Echter bij de salarisafrekening zag ik dat ik maar een bedrag van 69 euro bruto kreeg vergoed voor de 6 dagen standby die ik heb gestaan.
Bij navraag blijkt dat mijn werkgever de premies en sociale lasten die zij moeten betalen hierover, inhouden op mijn vergoeding van 34 euro per dag.

Mag dat??? Op deze manier houd ik van de 200 euro die ik maandelijks hiermee verdien, wellicht net 40 euro netto van over!!!!! De rest gaat allemaal naar de overheid... :X
Het lijkt me heel simpel. Je stelt aan je werkgever dat je verwacht dat je die vergoeding van 34 euro direct bruto bij je salaris krijgt en dat je anders niet meer bereid bent om standby te staan.

Als hun op de een of andere manier hier meer kosten aan hebben overleggen ze dat maar met het bedrijf waar jij gedetacheerd bent.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:08
Hallo Tweakers,

Met andere woorden, voor de 69 euro die jij boven je normale salaris uitgekeerd hebt gekregen beweert jouw werkgever (204-69)=135 euro, ofwel 295%(!) van dit bedrag aan premies/sociale lasten te hebben afgedragen. Lijkt me tijd voor een nieuwe boekhouder daar.
Met zo'n lage vergoeding die je nu over lijkt te houden zou ik (als je werkgever je niet enigszins tegemoet komt) bij je werkgever aangeven dat je niet langer standby kan staan omdat de kosten (geen vrijheid, altijd klaar moeten staan e.d.) niet tegen te baten opwegen.

In de tijd dat ik zelf nog veel standby liep, waarbij de klant 15% van mijn normale uurtarief betaalde, werd dit door mijn werkgever wel gewoon 1-op-1 toegevoegd aan mijn bruto salaris. Ik heb mijn werkgever nooit horen klagen over extra kosten, dus het kan wel..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met je werkgever afspreken dat je die standbyvergoeding kunt declareren. Fiscaal gezien geen speld tussen te krijgen, en iedereen blij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
snap ook niet dat ze dit op deze manier afhandelen...

morgen weer eens bellen met de baas en dreigen te stoppen met de standby als ze niet normaal uit betalen

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik heb je titel even iets verduidelijkt :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48

1. Over het inhouden van loonbelasting en premie volksverzekeringen over de standby vergoeding: dat mag zeker. Sterker nog, je werkgever is daartoe verplicht. Standbyvergoeding en overwerk zijn beide belastbaar brutoloon.

2. Over het bedrag: ik heb de indruk dat e.e.a. niet helemaal klopt want zo hoog is de belasting niet.
Kijk op je loonstrook. Als het goed is, zie je daar een aparte regel "standby vergoeding", "toeslag", "bonus" of hoe je baas het ook noemt. In die regel staat het bruto bedrag, doorgaans in de kolom "bijzonder tarief". Controleer de hoogte van het bruto bedrag (34 euro per dag).

Edit: ik lees dat je 69 euro bruto hebt ontvangen en maar 40 euro netto.
Dus heb je eigenlijk al het antwoord: je baas houdt zich niet aan de afspraak en vergoedt slechts 2 dagen standby. Dan heb je nog 4 dagen x 34 euro tegoed van je baas.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 04-04-2008 09:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat ik bedoel is dat van de 34 euro die de klant betaalt per dag voor standby staan, mijn werkgever het werkgeversdeel sociale lasten en premies daarvop in houdt....het restant wordt dan nog eens bruto naar mij uitgekeerd, waarna ik ook nog eens vrolijk mijn eigen sociale lasten/premies daarover betaal...

Dat mag toch niet wat de werkgever doet met het werkgeversdeel sociale lasten?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 10:25:
wat ik bedoel is dat van de 34 euro die de klant betaalt per dag voor standby staan, mijn werkgever het werkgeversdeel sociale lasten en premies daarvop in houdt....het restant wordt dan nog eens bruto naar mij uitgekeerd, waarna ik ook nog eens vrolijk mijn eigen sociale lasten/premies daarover betaal...

Dat mag toch niet wat de werkgever doet met het werkgeversdeel sociale lasten?
Dan zou ik het er niet mee eens zijn.
Dit omdat 34 Euro al bar weinig is. Ik weet niet hoveel je verdient, maar ik zou een schatting vragen hoeveel werk last dat met zich mee brengt. Je werkt wel in je eigentijd.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik ontvang ook standby en van deze vergoeding gaat er 52% naar de belasting. Het valt in de bijzondere inkomsten bij ons (net als vakantiegeld ed).
Verder is je bruto bedrag het bedrag voor belasting, dus daar moeten de premies nog vanaf. Dus de omzetting van 200 naar 69 snap ik niet helemaal.

Normaal gesproken zou je volgens mij rond de 97 euro over moeten houden.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-11 14:16
Ik zou even hele andere afspraken gaan maken. Voor dit bedrag zou ik mijn 'vrijheid' niet opgeven.
Ik draai regelmatig standby diensten, en dan pak ik die 200 euro al in een weekend.

* Vaste standby vergoeding per uur.
* Call out vergoeding
* Gewerkte uren maal aantal %

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
M@cer schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:35:
Ik ontvang ook standby en van deze vergoeding gaat er 52% naar de belasting. Het valt in de bijzondere inkomsten bij ons (net als vakantiegeld ed).
Verder is je bruto bedrag het bedrag voor belasting, dus daar moeten de premies nog vanaf. Dus de omzetting van 200 naar 69 snap ik niet helemaal.

Het zijn helemaal geen bijzondere inkomsten ( net als vakantiegeld ). Er is dus ook geen speciaal tarief voor. Als je er 52% over betaald komt dat omdat je met de rest van je salaris al in het 52% tarief zit en dus over elke euro die je meer verdient gewoon 52% belasting betaald.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

M@cer schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:35:

Volgens mij klopt dit niet helemaal.

Vakantiegeld en overwerk zijn geen bijzondere inkomsten. Ze komen meestal wel boven op je salaris, en vallen daardoor automatisch in jouw hoogste belastingsschaal. Dat kan voor jouw 52% zijn, maar dat hoeft niet.

Verder krijg hij 69E bruto, terwijl hij volgens jouw berekening 97E netto zou moeten krijgen.

Mijn advies ga eens praten met je werkgever. Misschien is er gewoon sprake van een misverstand.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Pagina: 1