[FreeBSD 6.3] Mount schijven niet op Dell Poweredge 860

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een nieuwe server die straks in een colo moet komen hangen. Nu heb ik een FreeBSD install gedaan waarbij alles goed is ingesteld. Echter is het probleem dat hij wel boot, maar op een gegeven moment wordt de schijf niet gemount.

Ik heb er even een screenshot bij:

Afbeeldingslocatie: http://www.sportbotenforum.nl/huib/03042008.jpg

Wanneer ik hem manueel probeer te mounten met

code:
1
ufs:/dev/da0s1a

dan krijg ik een hele reeks met foutcode's dat ie bepaalde bestanden/mappen niet kan vinden.

Ik snap niet wat hier fout gaat. Google en GoT leveren ook weinig op, niet echt specifiek voor mij probleem, en eigenlijk ook niet wat erop lijkt.

edit, toch nog iets gevonden hier wat er op leek, maar dit lost mijn probleem ook niet op: [FreeBSD] mount probleem

Kan iemand mij in de goede richting sturen?

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

stefklep

((Stefklepje))

en wat geeft ufs:da0s1a ?

• WiNlUx
Dan gebeurt er precies hetzelfde, in beide gevallen dat ik op die manier wil mounten, begint ie het volgende uit te spuwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.sportbotenforum.nl/huib/03042008(001).jpg

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Meer informatie is wel handig:

Wat doe je precies (stapje voor stapje graag, anders is het (in ieder geval voor mij) lastig te begrijpen.

Welke controllers, schijven en partities zijn er, hoe zijn ze aan directories toegewezen? Kun je bijvoorbeeld eens een dmesg posten van het booten van de installatie-cd?

Dat laatste scherm lijkt aan te geven dat er problemen zijn met dynamisch gelinkte programma's. (wordt /usr/ bijvoorbeeld wel gemount, post de fstab ook maar eens).

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 03-04-2008 18:33 ]

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Het lijkt erop alsof je in /etc/fstab ad4s1* hebt staan als partitions voor je filesystems, dat terwijl de disk als SCSI-disk (da0) wordt gezien.

Als dat het geval is, boot in single user mode, waarbij je da0s1a als root-partition opgeeft. Na booten remount je / (mount -u -o rw /), pas je fstab aan en reboot je weer.

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:37
Wat heb je gedaan voor je dit probleem kreeg (meer dan alleen de installatie neem ik aan, want ipfw2 wordt mee opgestart)?

Custom kernel? Dan kan je makkelijk zat terugvallen op de oude.

• WiNlUx
serkoon schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:25:
Het lijkt erop alsof je in /etc/fstab ad4s1* hebt staan als partitions voor je filesystems, dat terwijl de disk als SCSI-disk (da0) wordt gezien.

Als dat het geval is, boot in single user mode, waarbij je da0s1a als root-partition opgeeft. Na booten remount je / (mount -u -o rw /), pas je fstab aan en reboot je weer.
Ik ben er even bij vergeten te melden dat dit een distributie van TransIP is, maar dat maakt niets uit, want ik heb het met een verse install ook al geprobeerd, en dat ging ook niet...

Serkoon, ik heb jou stappenplan even gevolgd, maar ik kan in de single user mode niet eens mounten! Command not found. Ik kan dus ook niet de FSTAP aanpassen omdat ik dus /usr ook niet kan mounten... Dus ik loop hier een beetje vast :|

Wat zou een oplossing kunnen zijn dat ik /usr toch kan mounten? Ik kan namelijk wel in /etc komen, en zie de fstab staan...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mount staat bij FreeBSD normaal gesproken in /sbin, 't kan (heel goed) zijn dat de path niet zoekt in de directories (of als het partitioneren wat minder verstandig is gedaan kan het zijn dat de inhoud van /sbin niet op de rootpartitie te vinden is); het commando /sbin/mount doet het ook niet? Je kunt trouwens ook vanaf de cd opstarten en de partities mounten of bestanden bewerken (tenminste, je hebt fysieke toegang tot de computer begrijp ik uit je posts).

Verder is het toch echt wel handig om wat meer info te posten, zoals ik al eerder heb aangegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 07-04-2008 19:40 . Reden: typo ]

Pagina: 1