Toon posts:

Spiegelen / Mirroren website

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn op zoek naar een oplossing om een website volledig te gaan mirroren. Dit betekent dat als er een server om welke reden dan ook uitvalt, de andere server met de laaste files en database verder kan werken.

Onze webserver draait momenteel op Windows 2003 icm met plesk. De applicatie die we willen mirroren is ontwikkeld in php/mysql.

Hier voor zijn een aantal opties:

1.We hebben hier voor contact gehad met een Webhoster die onze webapplicatie in een sas kan aansluiten. Helaas kos dit ongeveer € 1000 per maand, dit is gewoon te duur.

2.Ik heb vernomen dat sql, databases kan mirroren, hiermee is ook een oplossing te bedenken. Alleen zeggen onze programmeurs dat het een half jaar kost om te migreren van mysql naar sql. Een half jaar wachten is eigenlijk ook geen optie.

Het liefste zou ik gewoon 2 webservers hebben met 2 mysql databases die live syncen. Alleen kan ik hier op internet weinig over terug vinden van betrouwbare bronnen. Sommige zeggen dat het wel kan, andere zeggen weer dat het niet kan.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

Pogostokje

* twiet *

Uit je verder duidelijk verhaal is mij niet duidelijk of je een automatische omschakeling wenst. Bedenk dat als de ene server er niet is, hij niet meer kan zeggen dat de bezoekers naar de andere server moeten. Als je zoiets wilt, moet er een extern systeem zijn dat de bezoekers naar de site in kwestie afvangt en naar een werkende server stuurt. De bezoeker kent tenslotte alleen 'een' IP adres wat hij opzoekt in de DNS en weet niks van meerdere servers waarvan er 1 misschien niet werkt.
Als je van plan was om zelf even kabeltjes om te steken dan hoeft dat niet natuurlijk.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Pogostokje schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:06:
Uit je verder duidelijk verhaal is mij niet duidelijk of je een automatische omschakeling wenst. Bedenk dat als de ene server er niet is, hij niet meer kan zeggen dat de bezoekers naar de andere server moeten. Als je zoiets wilt, moet er een extern systeem zijn dat de bezoekers naar de site in kwestie afvangt en naar een werkende server stuurt. De bezoeker kent tenslotte alleen 'een' IP adres wat hij opzoekt in de DNS en weet niks van meerdere servers waarvan er 1 misschien niet werkt.
Als je van plan was om zelf even kabeltjes om te steken dan hoeft dat niet natuurlijk.
Het zou zelfs acceptabel zijn dat de gebruikers zelf naar een ander domein surfen. Normaal gaan ze bv naar www.xxx.nl en dat ze bij een storing naar www.backup-xxx.nl gaan.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

Pogostokje

* twiet *

In dat geval ... als je site kan werken vanuit de database, dat wil zeggen dat alles wat dynamisch is uit Mysql komt, dan kan je werken met de replicatie opties van MySQL.
De hoofdsite is dan de master, je backup site de slave. Alles wat in de master wijzigt, gaat direct naar de slave database. De backup site kijkt op de slave server en zal dus altijd tonen wat de master die slave database heeft gezonden tot hij uit de lucht ging.
In die richting kan je het zoeken, maar je gaf aan dat dat niet werkt??

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Pogostokje schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:21:
In dat geval ... als je site kan werken vanuit de database, dat wil zeggen dat alles wat dynamisch is uit Mysql komt, dan kan je werken met de replicatie opties van MySQL.
De hoofdsite is dan de master, je backup site de slave. Alles wat in de master wijzigt, gaat direct naar de slave database. De backup site kijkt op de slave server en zal dus altijd tonen wat de master die slave database heeft gezonden tot hij uit de lucht ging.
In die richting kan je het zoeken, maar je gaf aan dat dat niet werkt??
Alleen moeten mutaties gemaakt kunnen worden op de slave, en als de master weer in de lucht is moeten deze mutaties op de master bijgewerkt worden. En voor zover ik het allemaal kan overzien is dit dan weer niet mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 15:24 ]

Verwijderd

wij maken gebruik van vele database servers (300+) welke allemaal dezelfde data moet bevatten. Wij gebruiken daarvoor een messageque op applicatie niveau, met een business record key zodat je kan identificeren wat er gewijzigd is. Misschien is dat beter dan op mysql niveau proberen te mirroren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:26:
wij maken gebruik van vele database servers (300+) welke allemaal dezelfde data moet bevatten. Wij gebruiken daarvoor een messageque op applicatie niveau, met een business record key zodat je kan identificeren wat er gewijzigd is. Misschien is dat beter dan op mysql niveau proberen te mirroren.
Wat versta je precies onder een messageque ? Is dit software ? Is dit te implementeren in een php webapplicatie ?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:24:
[...]

Alleen moeten mutaties gemaakt kunnen worden op de slave, en als de master weer in de lucht is moeten deze mutaties op de master bijgewerkt worden. En voor zover ik het allemaal kan overzien is dit dan weer niet mogelijk.
Je kan MySQL ook zo instellen dat beide servers tegelijk Master en Slave zijn.
Ik weet zo 1,2,3 niet meer waar ik dit ooit gelezen/gezien heb, maar probeer google eens.

(snelle)edit:
Al gevonden:
MySQL Master Master Replication

[ Voor 11% gewijzigd door Robinski op 03-04-2008 17:41 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1