• Jan-Willem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04-2025
Ik wil graag mijn nieuwe voeding, Zalman ZM600 HP aansluiten op mijn moederbord Asus P5B deluxe maar tot mijn schrik zijn er diverse mogelijkheden en zie het nu even niet meer ondanks diverse speurtochten via google.

Moederbord heeft een 24 pin's aansluiting
en in de buurt van de CPU zit nog eens een 8 pin's aansluiting waarvan er 4 zijn afgedekt dmv een plastic kapje http://www.virtual-hideou...ASUS_P5B_Deluxe/P5B14.jpg

Uit mijn voeding komt 1 string met een 20 pin's connector met daaraanvast een 4 pin's connector ik kan er dus een 24 pin's van maken en dit past ook zonder problemen alleen en nu komt het op de string met de 4 pin's connector staat een waarschuwing dat het niet is toegestaan om bij aansluiting van deze 4 pin's connector nog een 2e 4 pin's aansluiting te maken.

Uit mijn voeding komt een 2 e string met 2 maal een 4 pin's aansluiting deze passen naast de 8pin's aansluiting naast de CPU mits ik het kapje verwijder.

Mijn vraag is nu wat is de juiste manier van aansluiten van deze 4 kabelbomen?

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
Ik wil niet vervelend doen. Maar wat zegt de handleiding van je moederbord?
Uit mijn voeding komt een 2 e string met 2 maal een 4 pin's aansluiting deze passen naast de 8pin's aansluiting naast de CPU mits ik het kapje verwijder.
Weet je zeker dat het niet voor PCI-Expresse bedoeld zijn?

[ Voor 61% gewijzigd door Silver7 op 03-04-2008 14:39 ]

Verwijderd

Die 20+4pin en die 2x 4pin aansluiten. ;)
Dat is allemaal voor meer stabiliteit zeker als je wilt gaan OCen.

Klaar.... O-)

@ Silver7: PCI-E zijn 6 of 8 pins aansluitingen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 14:41 ]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

die 20+4 gaan in de 24pins aansluiting en die 4+4 gaat in de 8pins aansluiting. Past maar op één manier dus je kunt niks verkloten. :)

PCI-e stekkers gaan per 6 of 8 (soms 6+2). ;)

Edit:

Damn you Attitude! :+

[ Voor 8% gewijzigd door Krizzie op 03-04-2008 14:43 ]

Geluidswolk

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
Bedankt voor het corrigeren van mijn fout.

Volgens jullie reacties, kan het gewoon aangesloten worden. Maar waarom wordt er waarschuwing gegeven dat het niet toegestaan is?
(het lijkt wel of ik TS ben O-) )

Verwijderd

Misschien kan de topicstarter eens verduidelijk in zijn openingspost over welke 4pins hij het heeft en over wat betreft de waarschuwing: welke 4 pins niet gebruikt mag worden icm met welke 4 pins.

Normaal gezien moet het 20pins stuk samen met het 4pins stuk (met 1 rode, 1 gele, 1 oranje en 1 zwarte kabel) in de 24pins connector van het moederbord. Wat betreft het 8pins cpu gedeelte op het moederbord zijn er 2 mogelijkheden:
- de twee 4pins stukken (met elk 2 gele en 2 zwarte draden) samen naast elkaar in het 8pins moderbord connector
- één van de twee 4pins stukken (met elk 2 gele en 2 zwarte draden) in het 8pins moedrbord connector pluggen op de plaats waar geen kapje over zit. De plek waar het kapje zit, kapje gewoon daar laten zitten

Met voorkeur voor de eerste mogelijkheid.

Wat zegt die waarschuwing nu exact, over welke 4pins stukken gaat die? Kan je dit verduidelijken?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:38

M2M

medicijnman

hmm... toch nog niet helemaal duidelijk.

Oude standaard: 20 pinnen op het moederbord, + 4 pinnen naast de CPU (of iig dicht bij de cpu)

nieuw: 24 pinnen op het moederbord (het bord gaat waarschijnlijk ook gewoon werken met 20 pinnen, die 4 zijn voor wat extra power en er zijn gewoon 20 --> 24 pins omzetters te koop) en nog eens 4 naast de cpu

nieuwer: 24 pinnen op het moederbord + acht pinnen naast de cpu. Die acht pinnen slaan op de extra power die een cpu vandaag de dag nodig heeft om te functioneren (groter dan 100 watt TDP voor quad cores) <-- bijvoorbeeld... origineel ontworpen voor dual CPU gevallen geloof ik...

dus aj n dual core (of single core) hebt, en toch 8 CPU aansluitpinnen hebt (dus niet die 20+4 van je main power connector), sluit er dan gewoon 4 aan.
Heb je niet 100% verstand van waar je mee bezig bent, volg het boekje. Je pc gaat gewoon niet stabiel werken met te weinig power, en dat merk je gelijk. Dan kun je altijd nog eens 4 extra pinnen erin stoppen.

edit: officieuze (of iig zo ziet het er uit) ATX specs: (PDF-je)

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 03-04-2008 16:12 ]

-_-

• Jan-Willem
Ah het wordt wat duidelijker,ik heb een dual core E8400 en begrijp nu dat die laatste 4 bedoeld zijn voor de quad core processor
productreview: Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe)) review door Brainsz

zie tekening CPU power connector

ik sluit er nu maar 1 van aan

Het blijft dan wel raar dat Zalman een sticker plakt op de 4 pin (behorende bij de 20 pin) met de waarschuwing:

Do not connect this cable with the 4-pin ATX 12 volt connector - doing so can damage the motherbord en CPU

Zie gevonden foto: http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=5836

Door deze waarschuwing ben ik gaan twijffelen.

Jan-Willem

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-Willem op 03-04-2008 16:33 ]

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Dat betekent dus dat je hem niet in CPU power connector moet stoppen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Sanch op 03-04-2008 16:29 ]

Verwijderd

Jan-Willem schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:24:
Ah het wordt wat duidelijker,ik heb een dual core E8400 en begrijp nu dat die laatste 4 bedoeld zijn voor de quad core processor
productreview: Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe)) review door Brainsz

zie tekening CPU power connector
Nee, oorspronkelijk was de 8pins connector voor dual socket systemen. Momenteel denk ik dat boven een bepaald TDP 8pins nodig zijn.
Het blijft dan wel raar dat Zalman een sticker plakt op de 4 pin (behorende bij de 20 pin) met de waarschuwing:

Do not connect this cable with the 4-pin ATX 12 volt connector - doing so can damage the motherbord en CPU

Door deze waarschuwing ben ik gaan twijffelen.

Jan-Willem
Ah, nu we de exact waarschuwing kennen, wordt het duidelijk. Ze bedoelen gewoon dat je het 4pins gedeelte dat bij het 20pins gedeelte hoort (dus met gele, zwarte, oranje en rode kabel), niet samen met het 4pins cpu gedeelte (met 2x zwart en 2x geel) in de 8pins cpu plug op het moederbord mag pluggen. Wat ook logisch is.
Er is dus niets speciaals waar je rekening mee moet houden buiten de gewoonlijke dingen om.

Kortom: plug het 20 pins gedeelte + 4pins gedeelte (met gele, zwarte, oranje en rode kabel) in de 24pins connector op moederbord, en plug de twee 4pins gedeeltes (met 2x zwart en 2x geel) naast elkaar in de 8pins connector van het moederbord.

• Jan-Willem
Duidelijk, bedankt allemaal voor de reacties.
Pagina: 1