Toon posts:

Sapphire Radeon X1950 PRO Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers, dit zal vast wel niet het 1e probleem zijn met deze kaart zoals ik al heb gelezen, maar die topics waren gesloten dus vandaar..

dit zijn mijn specs:

Intel 3 Ghz processor van 2-3 jaar oud
2 x 1024 MBT DDR ram geheugen
ASrock moederbord (welke weet ik even niet :X )
2 HD's (80gb) erin Maxtor en Hitachi
Windows XP PRO SP2 english
Zalman Cooler (moederbord)

En ohja de videokaart is AGP, nu viel mij al op dat hij erg groot was en heb dus 1 harde schijf moeten verplaatsen.

Eenmaal erin gezet werkte alles, alleen erg traag! als ik iets installeer loopt ie soms vast, zegt ie dat een bestand corrupt is, nu speel ik bijv. Gears Of War (alles op zn hoogst) werkt prima, totdat hij het spel afsluit en een kernel fout geef (hij reboot dus niet!).

Ik vraag me af wat het probleem is? want de temperatuur loopt op tot 70 graden maximaal dus dat valt wel mee neem ik aan? ik heb deze cooler erbij besteld bij Alternate maar is inmiddels nog niet binnen (Zalman VF1000-LED). Maar vraag me dus ook af of dat het probleem zal verhelpen.

tevens vraag ik me ook af of het moeilijk is om de koeler op de AGP kaart te installeren of is het gewoon een kwestie van even schroeven en plakken en done?

Ik zou wat hulp heel erg waarderen, ik heb verder geen verstand van bepaalde termen bijv Ati Tray Tools snap ik er ook vrij weinig.

Alvast bedankt :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

70 graden is perfect. Wat voor kaart had je voorheen, heb je daarvan alle drivers wel netjes weggegooid?
Lijkt mij 100% een driver probleem.

/Corrupte files tijdens installaties (bijv.) duidt weer vaak op defect geheugen..test eens met Memtest.

[ Voor 27% gewijzigd door Exorcist op 03-04-2008 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Had hiervoor een Ati radeon 9200 SE 128 MB kaart (waardeloze kaart btw)

maar heb idd gewoon die andere kaart eruit gehaald en die andere erin gezet, misschien niet zo slim ja :x

wat zou ik nu in deze situatie kunnen doen? drivers opnieuw installeren? weetnie eens of de oude drivers van die 9200 er nog op staan.

• Lexxx
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-03 12:59
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:25
Ik vraag me af wat het probleem is?
Ikzelf heb deze kaart ook, en na veel posts en reviews gelezen te hebben is gebleken dat een flinke voeding wel een vereiste is. Dus wellicht is het handig wanneer je even de eigenschappen van je voeding kunt vermelden.

want de temperatuur loopt op tot 70 graden maximaal dus dat valt wel mee neem ik aan?
70 Graden is onder load vrij normaal. Idle zit ik tegen de 45 en onder load ook snel tegen de 65 graden.

tevens vraag ik me ook af of het moeilijk is om de koeler op de AGP kaart te installeren of is het gewoon een kwestie van even schroeven en plakken en done?
Koeler installeren is altijd een eitje, dat vind ik tenminste. Het komt vaak wel neer op de-monteren van de oude koeler, videochip en videokaartgeheugen ontdoen van oude koelpasta, nieuwe koelpasta erop en daarna de koeler erop schroeven.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een 450 watt voeding!

Ok, zal vast ook wel een handleiding bijzitten, tis meer het idee van dat ik het niet verkloot dat de kaart niet meer werkt 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 13:40 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:40:
Heb een 450 watt voeding!

Ok, zal vast ook wel een handleiding bijzitten, tis meer het idee van dat ik het niet verkloot dat de kaart niet meer werkt 8)7
Van Sweex of Trust zeker. Wattage zegt vrijwel niets! Een A-merk 450W is vele malen beter dan een 450W van eerstgenoemde merken. 8)7

• Lexxx
Dan lijkt mij dat het probleem niet, mits de voeding niet van een B-merk is.

Handleiding zit er altijd wel bij idd. Daarnaast gewoon voorzichtig doen, dan kan er weinig verkeerd gaan.

Wat Exorcist hierboven al aan gaf en jij zelf al min of meer antwoordde, lijkt het mij wel verstandig eens te kijken of je drivers wel juist zijn geinstalleerd.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 19:06
Welke drivers gebruik je? Er is een speciale hotfix voor de laatste paar versies van de Catalyst drivers voor AGP kaarten: http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=31542 .

Installeer de laatste Catalyst 8.3 en daarna de hotfix en zie of dat helpt of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:44:
[...]

Van Sweex of Trust zeker. Wattage zegt vrijwel niets! Een A-merk 450W is vele malen beter dan een 450W van eerstgenoemde merken. 8)7
Maar dat kan ik dan bijv, testen door de DVD brander en 1 HD van het stroom af te halen denk ik ?
Dan lijkt mij dat het probleem niet, mits de voeding niet van een B-merk is.
Voor zover ik weet niet.. was toendertijd een kast van 1000 euro bij Alternate.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De 1950Pro AGP werd toch maar ondersteund tot 7.7?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb catalyst center 8.3 erop staan ter info

• Lexxx
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:48:
Ik heb catalyst center 8.3 erop staan ter info
Wanneer je, zoals je hebt aangegeven, de 1950 er in hebt gezet zonder de drivers te reinstallen, lijkt het mij verstandig hier eerst eens mee te beginnen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:36:
Had hiervoor een Ati radeon 9200 SE 128 MB kaart (waardeloze kaart btw)

maar heb idd gewoon die andere kaart eruit gehaald en die andere erin gezet, misschien niet zo slim ja :x

wat zou ik nu in deze situatie kunnen doen? drivers opnieuw installeren? weetnie eens of de oude drivers van die 9200 er nog op staan.
Leest iedereen hier overheen ofzo?

Bij software in het config scherm alles wat Ati heet verwijderen. Daarna nog eens eroverheen met drivercleaner. Dat vind je hier..... http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745

Dan de drivers van Nvidia erop. Die vind je hier..... http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

En als dat allemaal niet werkt, dan kan je eens gaan denken aan een reinstall van je OS. Mocht dat ook niet helpen, ga dan eens denken of het inderdaad niet aan een ander stuk hardware ligt.

Verder is je eigen input erg minimaal. Ik raad je aan om dit eens goed door te nemen.

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen

Succes!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:55:
[...]

Leest iedereen hier overheen ofzo?

Bij software in het config scherm alles wat Ati heet verwijderen. Daarna nog eens eroverheen met drivercleaner. Dat vind je hier..... http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745

Dan de drivers van Nvidia erop. Die vind je hier..... http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

En als dat allemaal niet werkt, dan kan je eens gaan denken aan een reinstall van je OS. Mocht dat ook niet helpen, ga dan eens denken of het inderdaad niet aan een ander stuk hardware ligt.

Verder is je eigen input erg minimaal. Ik raad je aan om dit eens goed door te nemen.

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen

Succes!
En lees jij dan over het feit heen dat hij nog steeds een Ati kaart heeft, en Nvidia drivers installeren derhalve een ramp zou zijn? 8)7

• EricJH
En vergeet niet de AGP patch te installeren in het proces....

Verwijderd

Topicstarter
En vergeet niet de AGP patch te installeren in het proces....
en die staat op de CD al of is te downloaden ?:) zag net op de sapphire website dat ze daar ook wat enkele bestandjes hebben ivm storingen:)

Verwijderd

Topicstarter
overigens ben ik 1 ding vergeten bij te zetten :), ik heb tegelijkertijd met de videokaart nieuw geheugen erin gezet (2 x 1 GB) voorheen zat er 2 x 512 in...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:00:
overigens ben ik 1 ding vergeten bij te zetten :), ik heb tegelijkertijd met de videokaart nieuw geheugen erin gezet (2 x 1 GB) voorheen zat er 2 x 512 in...
Dan is er grote kans dat 1 van de geheugen modules niet goed meer werkt.
Probeer eens met Memtest te testen een nacht lang!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:00:
Lees mijn eerste reply nog eens, na het / streepje. Saillant detail hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Lees mijn eerste reply nog eens, na het / streepje. Saillant detail hoor.
niet echt snugger nee ik weet het.. ik ga even mem test doen en desnoods oude geheugen terug om even te testen, in ieder geval bedankt voor de reacties, hoop dat ik er nu wel uit kom :)

Verwijderd

Exorcist schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:56:
[...]

En lees jij dan over het feit heen dat hij nog steeds een Ati kaart heeft, en Nvidia drivers installeren derhalve een ramp zou zijn? 8)7
Godkolere zeg, strakke actie van mezelf ja. Ik zat ff niet wakker te zijn. 8)7 :z Oke loop maar door, niets te zien _O- hier.........

• EricJH
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:21:
[...]en die staat op de CD al of is te downloaden ?:) zag net op de sapphire website dat ze daar ook wat enkele bestandjes hebben ivm storingen:)
Geen idee of de patch op de CD staat. Hier is de patch te vinden: http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=31542 .

Verwijderd

Topicstarter
Ok het ligt dus niet aan de memory, die is goed gecheckt...

ook heb ik dit gedaan
Een manier om deze crash eenvoudig te testen is door met atitool de kaart vol te belasten en te kijken of de PC gaat crashen. Je kunt met dit tooltje de kaart belasten door de 3D view te openen (wel focus op atitool houden
en nee hij blijft gewoon keurig lopen.

verder heb ik de fanspeed aangepast
Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/1272/fancontrolel5.jpg

Heb ook de drivers uninstalled en de laatste erop gezet inclusief de hotfixes maar nog geen verandering, Gears Of War speel ik dan zegmaar 15 minuten en dan kapt ie ermee met als melding systeemfout (je kent het wel!)

Verwijderd

Topicstarter
gefixed nu!!! lag aan de voeding.... DVD brander even zonder stroom gezet en toen geprobeerd, uren spelletjes gespeeld zoals Gears Of War en Frontliner: Fuel of War alles op zn hoogst zonder enkel probleem :D
Pagina: 1