[Controller] Xbox 360 voor Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
2008-08-01 update zie deze reactie
2008-08-03 update Het probleem is opgelost voor PES 2008.
Na deze bron te hebben gevonden staat daar de volgende oplossing:
You have to set Xinput in the settings.exe.
In eerste instantie lukte het niet maar met hulp van PromoX is het probleem opgelost. Je moet simpelweg "Xinput" kiezen in de settings van PES 2008 in het tabblad controllers. Je zal niet de mogelijkheid hebben om controllers te selecteren maar dat hoeft ook niet. Het spel zal automatische de Xbox 360 detecteren waarbij je de triggers onafhankelijk van elkaar kan besturen. Uiteraard is dit alleen een oplossing voor PES 2008, andere spellen heb ik (nog) niet getest.
2008-08-03 update over ondersteuning gamepad met andere games

Vraag
Ik had een vraagje met betrekking tot de Xbox 360 controller voor Windows. De vraag is: reageren de triggers onafhandelijk van elkaar? Met andere woorden, kan je de twee triggers tegelijk indrukken als knoppen combinatie?
Antwoord is: de triggers werken met de standaard drivers niet onafhankelijk van elkaar.

Waarom deze vraag?
Ik ben tot deze vraag gekomen, naar aanleiding van de Speedlink 360 Style gamepad. Deze gaf geen respons als de knoppencombinatie van deze twee triggers tegelijk werd ingedrukt. Ook naar aanleiding van deze afbeelding uit een review, begin ik wel erg te twijfelen:

Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/11/0,1425,i=119431,00.jpg
klik voor een vergroting - bron: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1884712,00.asp

Zoals je misschien ziet zijn de triggers vertegenwoordigd met één Z-axis "inputbalk", zoals ook in de tekst staat:
The analog triggers control movement of a Z-axis (usually a rudder on flight simulators).
Dit was ook zo bij de Speedlink gamepad, maar hierdoor kan ik niet de knoppencombinatie van de twee triggers gebruiken, want (een quote uit mijn review over de Speedlink gampad):
In de testpagina kan zie je het als volgt: er is een “inputbalk” waar je de input van de triggers kan zien. Als je beide triggers niet indruk (dus in de neutrale stand laat) dan is de inputbalk voor 50% gevuld, er is nu uiteraard geen respons. Als je de LT indrukt dan gaat de inputbalk naar 0%, de functie van LT wordt uitgevoerd. Als je de RT indrukt dan gaat de inputbalk naar 100%, de functie van RT wordt uitgevoerd. Als je echter LT en RT tegelijk indrukt dan blijft de inputbalk op 50%, er is geen respons.
Ik vraag me dus af of dit ook bij de Xbox 360 het geval is. Ik kan het me bijna niet voorstellend dat dit zo is, want er zijn vast genoeg spellen waarbij je een knoppencombinatie moet maken van de LT en de RT. In mijn geval bij het spel PES 2008, die ook voor de Xbox 360 uit is gebracht.

Verdere mogelijk nutige info
- Ik heb het dus over de Xbox 360 controller voor Windows de wireless versie en de wired versie (deze gamepads zijn eigenlijk exact gelijk aan de "gewone" Xbox 360 gamepad)
- Ik zal het gebruiken op Windows XP Media Center

[ Voor 75% gewijzigd door Regeneration op 03-08-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de mijne er net even ingestopt. En de Z-axis staat op 50% als ik niets indruk en gaat naar 0% of 100% als ik een van de 2 indruk. Beiden indrukken levert gewoon 50% op. Je kan ook combinaties maken, zoals de ene half indrukken richting 25% en dan de andere trigger erbij om 75% te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een keer met dit http://xbcd360guide.50webs.com/index.html, zitten spelen.

Moet je een bepaald tooltje en een profile voor je controller downloaden.. Dan kan je de triggers als 2 verschillende assen besturen of gewoon als knop zeg maar..
Het werkte bij mij iig wel ;)

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:33:
Heb de mijne er net even ingestopt. En de Z-axis staat op 50% als ik niets indruk en gaat naar 0% of 100% als ik een van de 2 indruk. Beiden indrukken levert gewoon 50% op.
Dit is precies hetzelfde als de Speedlink... :X Als je beide indruk krijg je dan waarschijnlijk ook geen respons uit.
Je kan ook combinaties maken, zoals de ene half indrukken richting 25% en dan de andere trigger erbij om 75% te krijgen.
Dit met de combinaties heeft de speedlink ook, maar omdat (bij PES in ieder geval) de tiggesr volledig moet indrukken (het werkt namelijk als normale drukknop in PES en niet als trigger).

arjen9551 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:42:
Ik heb een keer met dit http://xbcd360guide.50webs.com/index.html, zitten spelen.

Moet je een bepaald tooltje en een profile voor je controller downloaden.. Dan kan je de triggers als 2 verschillende assen besturen of gewoon als knop zeg maar..
Het werkte bij mij iig wel ;)
Bedankt voor de tip. :) Er zijn inderdaad heel wat costum drivers beschikbaar voor de Xbox 360 omdat de standaard drivers niet zo geweldig zijn, maar toch redelijk wat mensen de Xbox 360 gamepad gebruiken voor de PC. In mijn geval is het zo dat ik de twee triggers onafhankelijk wil besturen.

Snap alleen niet waarom het standaard zo ingesteld is zoals Koeitje het zegt. Wat is er zo moeilijk / nadeel aan dat gewoon de twee triggers aparte input kunnen geven. De knoppen LB en RB zijn toch ook niet in verband met elkaar? Of de A en de B knop toch ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Even een kick omdat er een andere maar zeer gerelateerd probleem is.

Ik heb laatst dus toch besloten om de Microsoft Xbox 360 wireless controller for Windows aan te schaffen, omdat ik toch gewoon een andere controller wilde. Waarbij ik dacht dat ik redelijk save was omdat er third party drivers waren, maar daar stuit ik op een aantal problemen:
- XBCD ondersteunt (nog) niet de wireless versie, wat ik dus over het hoofd had gezien.
- Xpadder wat er nog was verhelp het probleem niet en verwijst daarbij naar een driver van Windows zelf: Xinput.

Fantastisch Microsoft had dus zelf een geschikte driver uitgebracht, maar het lukt mij niet om hem geinstalleerd te krijgen. Ik krijg de foutmelding: "installation did not complete."

Ik heb even gezocht en zie dat dit probleem vaker is voorgekomen maar men nog geen goed antwoord hierop heeft:

Iemand met hetzelfde probleem:
http://www.ogre3d.org/php...4e1d3d7c4af509e6f4e2718c6

Mensen met dezelfde moeilijkheid met installatie:
http://forums.microsoft.c...px?PostID=738685&SiteID=1
http://forums.prophecy.co...ontroller-problems-26617/
http://forums.xbox-scene....on/index.php/t546724.html
http://forum.mininova.org/index.php?showtopic=235025826
http://forums.ubi.com/eve...61108232/m/6561007383/p/4

Wat heb ik gedaan geprobeerd?
Eerst had ik de meegeleverde drivers van de CD (versie: 1.10.123.0) geïnstalleerd. Daarna controller aangesloten. Dat ging goed ook werkt de controller gewoon bij PES 2008, maar ik zag dat de triggers niet onafhankelijk van elkaar werken, zoals ik eerder had gelezen.

Ik had toen XBCD geinstalleerd (Version 1.07 maar ook 1.Windows XP Xbox 360 Driver( Latest) version 025) deze herkende beide mijn draadloze Windows controller niet, maar zoals gezegd wordt de wireless versie nog niet ondersteund. Ik had het nog eens geprobeerd na een herstart van de PC, maar dat werkte ook niet.

Daarna heb ik Xpadder (v 5.2 Released 2008.06.24) geïnstalleerd, hier kon ik van alles aanpassen, maar het werkte niet i.c.m. PES, daar werkte de triggers nog steeds niet onafhankelijk van elkaar. Bij de desbetreffende buttons edit pagina stond zelfs voor onafhankelijke trigger je de Xinput van Windows moest installeren.

De Xinput had ik inmiddels gevonden en gedownload maar dat installeren wilde maar niet lukken. Ik kreeg dus steeds de foutmelding:
installation did not complete.
Ik heb mijn PC opnieuw opgestart maar krijg hetzelfde probleem. Had daarna ook mijn controller ontkoppeld van de PC (USB poort uit de PC getrokken) en alle drivers (standaard CD drivers, XBCD, Xpadder) ge-uninstalled en nog maar eens geprobeerd om Xinput te installeren maar weer dezelfde foutmelding. Ook na een herstart dezelfde foutmelding.

Ik heb daarna de Xbox 360 Accessories Software 1.1 32-bit for Windows XP van de Microsoft site geïnstalleerd. Dit is precies dezelfde driver op de CD namelijk versie: 1.10.123.0 en na nog een poging om Xinput te installeren wilde het dus ook niet lukken.

Ik had gelezen dat het bij sommige lukte als ze de Xinput uitpakten met WinRar, maar WinRar zegt:
No archives found in selected files en folders

Update 2008-08-03

GoTTer PromoX zag dit topic en vertelde me dat hij wel de Xinput kon uitpakken met Winrar (3.50). Hij had de bestanden online gezet die ik dus had kunnen downloaden. Ik had Winrar 3.61 maar kon Xinput dus niet uitpakken, echter na een update naar 3.71 lukte het ook. Een beetje vreemd maar ok, kijken of het nu wel lukte. Ik had ondertussen ook de bron weer gevonden. En volgens die bron moest je het volgende doen:
  • Get a program such as WinRAR,
  • Open the "Microsoft Common Controller 32bit.exe" installer with it,
  • Manually extract all the contents,
  • Enter the folder called 'update',
  • Right click on 'update.inf' and choose 'install'.
Dat heb ik dus gedaan maar na op install te klikken ververst het beeld zichtbaar 1 keer en verder gebeurt er niets. Ook een kijkje in control panel => spelbesturingen zijn de LT en RT nog steeds niet onafhankelijk van elkaar.

Verder in dat zelfde topic wordt het volgende gezegd:
  • Get a program such as WinRAR,
  • Open the "Microsoft Common Controller 32bit.exe" installer with it,
  • Manually extract all the contents,
  • Enter the folder called 'update',
  • Right click on 'update.inf' and choose 'install'.
For me, add to this: Open device manager, choose "have disk" and select the xnacc.inf file from the extracted directory and it worked, just installing inf alone does not.
Op op andere bron meld iets soortgelijks hoewel het hier over de Logitech Chillstream controller gaat:
du musst die "Microsoft Common Controller 32bit.exe" entpacken (mit winrar/winzip/... öffnen).
dann musst du eigentlich nur im gerätemanager (rechtsklick arbeitsplatz->eigenschaften->hardware) für die treiber des controllers den ordner wo du hin entpackt hast angeben.
Bei microsoft kannst du noch eine exe-datei für den controller herunterladen, aber ich glaube die brauchst du gar nicht. die treiber zu installieren sollte reichen - weiß ich aber nicht mehr so genau.
En ook op Xbox-scene wordt iets soortgelijks genoemd, maar wederom met de Logitech chillstream.
I had exactly the same problem with my Logitech Chillstream (also uses the common controller driver).

1. Instead of opening the self extractor that the driver comes in, use winrar or similar to extract the contents to a folder.

2. Connect your controller to your comp and look for it in device manager.

3. Select update driver and direct windows to seek the driver in the directory to which you extracted it.

That should do the job!
Je zou dus iets in de devicemanager of apparaatbeheer moeten doen. Wat ik hieruit begreep en heb gedaan was dat ik dan bij de Xbox 360 controller die in apparaatbeheer staat "stuur programma bijwerken ..." => "Nee, nu niet" => "Ik wil zelf kiezen" => hierna had ik 2 manieren geprobeerd:
  1. "Niet zoeken. Ik bepaal zelf welk stuurprogramma ik wil installeren" => "bladeren" => "xnacc.inf" geselecteerd => "Ok" => foutmelding: "Op de opgegeven locatie bevinden zich geen gegevens over de hardware." Dezelfde melding kreeg ik als ik "update.inf" selecteerde.
  2. "Ook op deze locatie zoeken:" => "bladeren" en hier dan de map men de uitgepakte "Xinput" bestanden geselecteerd. Eerst kreeg ik de melding dat "er geen betere software voor de hardware gevonden dan wat er al is geïnstalleerd", maar een andere keer kreeg ik ik "De installatie van de software voor het volgende apparaat is voltooid: Xbox 360 Wireless Receiver for Windows".
Maar nog steeds worden de triggers afhankelijk van elkaar bestuurd.

Ik heb nog een andere oplossing proberen te zoeken. Ik las op ogre3d.org dat iemand iets heeft geschreven dat het probleem verhelpt.
I did some poking around in the OIS code and saw that it wouldn't be too much work to add XInput support, so I went ahead and did it.

You can download the updated release at http://www.gameprojects.com/project/?id=df2799d84c. I'll remove this project once the "official" OIS release contains the changes.

To see how the 360 controller triggers have been mapped to their own axes, just run the console test program.
Ik heb het programma gedownload, maar ik krijg het niet werkend, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik met de gedownloade bestanden moet doen. Er zit namelijk niet een setup in ofzo.

Verder heb ik nog dit gevonden hetzelfde probleem gevonden en wordt als oplossing gezegd:
You have to set Xinput in the settings.exe.
Ik begrijp niet echt wat hiermee wordt bedoeld en heb het probleem hiermee dus ook niet kunnen oplossen.
Met dank aan PromoX hieronder voor de verduidelijking, maar het lost het probleem nog steeds niet wel op. Ik kan niet de Xbox 360 controller kiezen als ik voor "Xinput" kies, maar dat hoeft ook niet. Het spel zal automatische de Xbox 360 detecteren waarbij je de triggers onafhankelijk van elkaar kan besturen. Uiteraard is dit alleen een oplossing voor PES 2008, andere spellen heb ik niet getest.

Iemand die hetzelfde heeft of heeft gehad en het heeft weten op te lossen of iemand die een mogelijke oplossing ziet?

[ Voor 86% gewijzigd door Regeneration op 03-08-2008 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Regeneration schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 21:52:
[...]

Ik begrijp niet echt wat hiermee wordt bedoeld en heb het probleem hiermee dus ook niet kunnen oplossen.
Met settings.exe kun je op het tabblad 'Controller' kiezen tussen 'DirectInput' en 'XInput'. Ik neem aan dat men dat bedoelt. Wijzig deze dus 's.

Dit zou dan een setting voor PES zijn en niet voor heel Windows (niet dat je naast PES nog wat anders zou willen spelen), dus ik vraag me wel af of het wat oplost.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
PromoX schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:21:
[...]

Met settings.exe kun je op het tabblad 'Controller' kiezen tussen 'DirectInput' en 'XInput'. Ik neem aan dat men dat bedoelt. Wijzig deze dus 's.

Dit zou dan een setting voor PES zijn en niet voor heel Windows (niet dat je naast PES nog wat anders zou willen spelen), dus ik vraag me wel af of het wat oplost.
Ah, dat had ik gemist, maar het zorgt er niet voor dat het probleem is opgelost. Ik kan namelijk niet de Xbox 360 controller kiezen als ik voor "Xinput" kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Hmm...als ik voor XInput kies, wordt aangegeven dat enkel de Xbox controller gebruikt kan worden en dat de apparaat en buttonselectie automatisch gaat. Heb je PES hierna ook geprobeerd te spelen?

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
PromoX schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 15:22:
Hmm...als ik voor XInput kies, wordt aangegeven dat enkel de Xbox controller gebruikt kan worden en dat de apparaat en buttonselectie automatisch gaat. Heb je PES hierna ook geprobeerd te spelen?
Het bericht krijg ik niet, maar het werkt daarna wel. :D RT en LT kan ik dus onafhankelijk van elkaar gebruiken. Ik heb dit alleen getest voor PES 2008. Of het ook voor andere spellen werkt weet ik niet. Bedankt PromoX. :)

Edit
Naast PES heb ik geen andere (volledige spellen) maar wel wat demo's die heb ik getest met verschillende resultaten.
Met Grid werd de controller perfect herkend in de zin dat alle knoppen de "orginele naam" krijgen, zoals A, B, X, Y en RT, RB enz. en niet knop 1, knop 2, knop 3, knop 4 enz. In game werkte de Force Feedback en ook de RT en LT konden onafhankelijk worden bestuurt.
In TM Nations Forever (demo versie dus) werd de controller iets minder goed herkend. De knoppen werden aangeduid met knop 1, knop 2, knop 3, knop 4 enz. Verder konden de RT en LT niet onafhankelijk worden bestuurd. FF was er ook niet, maar ik weet niet zeker of TMNF dit ondersteund.
Zelfde verhaal eigenlijk bij Flatout 2 hier werd de controller ook minder goed herkend. De knoppen werden aangeduid met knop 1, knop 2, knop 3, knop 4 enz. Verder konden de RT en LT ook niet onafhankelijk worden bestuurd en was er ook geen FF, maar Flatout zou het wel hebben. Je kan namelijk kiezen of je de FF aan of uit wil zetten.

Dat de FF het niet doet, en dan vooral bij oudere games, is trouwens ook een bekend probleem bij deze controller. Als het goed is moet de ondersteuning steeds beter gaan. En als ik het zo zie Grid is vrij nieuw spel en ondersteunde deze controller perfect.

Edit 2008-08-04
Nog wat 3 NFS demo's getest:
NFS Most Wanted, NFS Carbon, NFS Pro Street. Bij allemaal wordt de Xbox 360 controller wel herkend alleen werken de triggers wel niet onafhankelijk van elkaar. Ook krijg ik er geen FF uit.

[ Voor 61% gewijzigd door Regeneration op 04-08-2008 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

KneoK

Not in a million lightyears

In Flatout Ultimate Carnage werkt mijn Logitech Chillstream ook perfect en LT en RT kan ik onafhankelijk gebruiken. Als ik met de rechtertrekker gasgeef terwijl ik de linker ingedrukt houd dan blijf ik al spinnend op m'n plaats staan en als ik links loslaat dan spurt ik vooruit. Ook remmen tijdens volgas gaat prima.

Ik draai Vista64 met de standaard XUSB driver die dus gelinkt is gekalibreerd en de gamepad wordt in Flatout als X360 gamepad herkend. FF weet ik niet, dat zit niet op de Chillstream.
Pagina: 1