Toon posts:

Coolermaster 212 te groot; kleiner maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kerels (en damesgeeks ;)),

Ik ben sinds vandaag een hele trotse eigenaar van een mooie nieuwe desktop pc (oke, alleen het nieuwe toetsenbord is een beetje ruk). Waar het om gaat: De q6600 processor, en een Cooler Master Hyper 212 als cpu koeler, om hem koel te houden en eventueel over te klokken als alles goed gaat.

Nu is het zo dat de Hyper 212 veel groter is dan verwacht, en je raad het misschien al, hij past op enkele millimeters niet in mijn kast. Hij past wel, en hij zit er op, maar mijn kastje kan nu dus niet dicht.

Ter verduidelijking; de koperen kopjes aan de bovenkant op de volgende afbeelding steken dus uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/07-09-26/1.jpg

Mijn vraag is of het veilig/verstandig is om die koperen dingetjes af te schaven/schuren, zonder dat ik alles verneuk (?). Je weet nooit of je met de inner strength power fields van je cpu kloopt te kloten als je dat doet. Hebben jullie tips, tricks, don'ts?

Mij lijkt het wel mogelijk, het is immers maar een koper metaal en het is sowieso al 'geknipt' in de fabriek (zie lelijke afwerking, dat heb ik ook) Het is ook makkelijker dan dat ik een gat in m'n kast moet knippen en er een bol raampje in moet zetten o.O

Alvast bedankt voor het advies!

Modbreak:Ik heb even je startpost aangepast, plaatje zichtbaar gemaakt en quotes verwijderd.

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar the Grouch op 03-04-2008 10:04 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-02 18:06
Crosspost?

Je gaat het verneuken als je die er van af schuurt. De heatpipes raken waarschijnlijk lek en doen dan niets meer.

En verder, waarom zou een fabrikant er iets op maken wat geen nut heeft?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Topicstarter
Keiichi schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:03:
Crosspost?

Je gaat het verneuken als je die er van af schuurt. De heatpipes raken waarschijnlijk lek en doen dan niets meer.

En verder, waarom zou een fabrikant er iets op maken wat geen nut heeft?
Gepost op Fok ja, maar daar werd ik doorverwezen naar hier.

Zit er iets in die heatpipes, is het niet gewoon een staaf koper?

Ik denk trouwens dat het voor de fabrikant makkelijker is om die 'nopjes' erop te laten zitten, maar bij mij geven ze dus een probleem. Als de fabrikant die er express op laat zitten, zou het toch wel wat beter afgewerkt worden? ;)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21

BCC

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:55:
Zit er iets in die heatpipes, is het niet gewoon een staaf koper?

Ik denk trouwens dat het voor de fabrikant makkelijker is om die 'nopjes' erop te laten zitten, maar bij mij geven ze dus een probleem. Als de fabrikant die er express op laat zitten, zou het toch wel wat beter afgewerkt worden? ;)
Ja er zit zeker zeker iets in die heatpipes, dat is de reden dat het einde dichtgesoldeerd is. Dit is gewoon een normale afwerking hiervoor.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:22
Ik zou zeggen, probeer eens een wikipedia-zoekactie op 'Heatpipes'. Dan ontdek je dat ze een boel zijn, maar niet alleen maar staafjes koper :P

Verwijderd

Topicstarter
Okay, wat is dan een handige oplossing? Een gat in m'n kast boren ter grootte van die koeler, en op een manier een bol plastic raampje bouwen? Zou wel een grappig project zijn, maar volgens mij is het makkelijker om een nieuwe, bredere kast te zoeken. Wel jammer van deze dan...

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gewoon andere cpu koeler kopen en deze weer verkopen op de v&a of marktplaats ofzo, lijkt mij nog makkelijker,

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Of terugbrengen naar de winkel. Koeler is toch nog niet gebruikt, dus nog hagelnieuw.
En er zijn nog veel niet-tweakers die een pc laten in elkaar zetten door de winkel, maar dan wel een niet-stock koeler willen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
mbsaerens schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:32:
Of terugbrengen naar de winkel. Koeler is toch nog niet gebruikt, dus nog hagelnieuw.
En er zijn nog veel niet-tweakers die een pc laten in elkaar zetten door de winkel, maar dan wel een niet-stock koeler willen.
Koeler is dus wel gebruikt,en daar zit dus ook koelvloeistof op enzo. Geen idee of dat uitmaakt (?). Ik denk dat ik dan maar de stock koeler erop ga zetten tot ik ga overclocken :)

Edit: Iemand zin in een coolermaster hyper 212? Hagelnieuw, nog geen halve dag gebruikt. Zorg wel voor ruime kast. 40 euro, als het een beetje in de omgeving van Alphen a/d Rijn (Zuid Holland) is, kom ik hem langsbrengen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 11:42 ]

Verwijderd

Mag ik vragen om welke kast het gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om deze kast:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXV78

Vriend van me kwam met het idee om gewoon een hamer te maken en wat deuken te maken. Lijkt me een gaaf idee, wordt alleen wat moeilijk om het gedeelte eromheen recht te houden. Gaat lukken, ik zorg wel voor een foto, vanavond ;)

Verwijderd

Dus als ik het goed zie heb jij voor de CPU koeler meer betaald dan voor de kast?
Beetje krom als je het mij vraagt...

Ik zou geld investeren in een betere kast :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 12:42 ]

Verwijderd

Wat ben je met zo'n koeler, overclocken en heel die nest als je met zo'n gesloten kast zit.... De warmte die van je CPU komt blijft dan in je kast zitten!

Had toch gedacht dat die overclockers grotere kasten kopen met fans langs boven en opzij....
Dan heb je trouwens al extra koeling door de kast alleen... en hoef je zo geen monster fan...

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten ook extra fans in de kast voor betere airflow hoor :)

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 16:25
Vraag of je hem om kan tuilen voor n Scythe Infinity ofzo? Ziet er het zelfde uit maar is iets kleiner

https://bettyskitchen.nl

• de_harde_kern
  • Laatst online: 05-01 08:02
Kun je niet gewoon 8 gaten in de zijkant van de kast boren? :P

[ Voor 10% gewijzigd door de_harde_kern op 03-04-2008 18:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kerels,

Heb nog een beetje nagedacht. Gister geen tijd gehad om gaten/deuken te maken in m'n kast, maar wel even gegamed (COD4, wat een graphics!). En een nieuwe vraag!

Ik zag dat mijn cpu maximaal 67 graden werd tijdens COD4 (gemeten met coretemp). Lijkt me vrij hoog voor zo'n koeler, en ook nog met de kast een beetje open. Kan dit liggen aan de koelpasta? Het duurde een minuut of drie voordat de koeler eindelijk op de CPU zat nadat ik en een vriend de koelpasta erop hadden gesmeerd, omdat we twee van die dingetjes waren vergeten vast te schroeven, voor hij op de CPU kon.

Zoja, is het moeilijk om die rotzooi van je CPU en koeler af te schrapen om het vervolgens opnieuw te doen? *zoekt cpu/koelpasta-vervangen-101*

Voor de zekerheid haal ik vanmidag ook even een nieuwe 120*120mm fan om erbij te schroeven, de hyper 212 heeft de mogelijkheid er 2 aan vast te maken ^^

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

dan ligt het denk ik eerder aan de airflow in je kast.. als het even kan zou ik dus een tunneltje van karton maken, om het koelblok heen, naar da fan aan de achterkant, zodat alle lucht die de fan op je koelblok erdoorheen blaast, recht er doorheen gaat, en dan in een keer de kast uit, zonder dat het opzij gaat, en dan blijft hangen...

Verwijderd

Topicstarter
Kast zit ondertussen dicht met wat look-a-like vetbobbels aan de zijkant. Ik heb de twee fans die achterin de kast zitten uit gehad, waardoor die wat stiller werd, maar volgens CoreTemp kregen de cores pieken van 68 en een enkele keer 70 graden! Ik heb die fans weer aangezet, scheelde een graad of 2, maar niks speciaals.

Ik heb Speedfan geinstalleerd, en volgens dat ding zijn m'n temps idle maar een graad of 23-24 (CoreTemp beweert 38-40) en nu, Prime95 draaiende zijn ze ongeveer 50 graden (CoreTemp beweert 68). Welke is nou te geloven?

Edit; pic!
http://www.imgdumper.nl/uploads/47f769fff0dfc/temps.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hah!

Ik heb m'n heatstink gelapt en ik heb nieuwe (ultrastille) koelers! Hij is van 68 onder stress naar 38 (!) onder stress! Scheelt zomaar even 30 graden. Idle is ie nog maar 25 graden!

• Moortn
  • Laatst online: 05-02 14:22

Moortn

Hallo

De onderkant van de cpu koeler of het IHS van de CPU? Ik wou de CM ook kopen maar als je hem al moet lappen voor koelprestaties... :'(

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Pagina: 1