Toon posts:

PC geeft blackscreen en doet niks meer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

enige tijd geleden stond mijn desktop computer gewoon aan zoals bij velen van jullie en was deze mappen aan het kopieren. Opeens bevroor mijn scherm en kon ik niks meer doen... Muis en toetsenbord leken geen stroom te krijgen (geen ledjes of laser die oplichten) en geen enkele knop of functie deed het nog. Zelfs een blue screen bleef uit!
Heb toen de pc afgesloten (langdurig inhouden van startbutton...), een minuutje of 5 gewacht en toen de pc aangezet.
NIKS
Geen boot scherm, geen POST geluidjes, geen error beeps, niks
Zwart scherm...
-----------
Eerste wat ik dacht was een defecte VGA kaart, maar dan zou ik toch op zijn minst een BEEP moeten horen... (wat wel gebeurd als ik de ram eruit haal.)
Heb dan ook de ram eens verwisseld... 3 latjes, geen, 1tje, 2, andere hoeveelheid, andere sloten, ... niks helpt!
De hard drives draaien ook normaal (geen raar geluid ofzo...)
----------
Om het probleem verder te bekijken heb ik vanop school een POST-card geleend en deze om mijn pc gestopt (is een PCI kaart trouwens)
Deze kaart geeft nu volgende errors op zijn display: 2524
Via http://www.bioscentral.com/postcodes/phoenixbios.htm ben ik dan volgende te weten gekomen:
Merk: PhoenixBios
Type: D686 BIOS

Code bij POST op display van de kaart: 25 24

25 Interrupt vector loading in progres
24 Set ES segment register to 4GB
Iemand enig idee wat deze errors willen zeggen? Is mijn mobo stuk of wat denken jullie?
Als het mobo stuk zou zijn, dan krijg je meestal toch gewoon geen errors (omdat die kaart dan niet kan werken en omdat deze toch nog steeds door de CPU wordt gestuurd...!)
Of ben ik nu zo verkeerd in die gedachtengang?

Succes en bedankt

David

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 23:56 . Reden: foutjes ;-) ]

Verwijderd

Heb je voor ons ook de specs van de PC? Dus fans en HDD's draaien NIET als VGA kaart erin zit en WEL als deze eruit is? Heb je de beschikking over onderdelen om te testen?

Verwijderd

Topicstarter
Intel P4 - 3,02Ghz HT
Ati Radeon 9800 XL ofzoiets (128MB)
2x 256MB DDR & 1x 512MB DDR
2x IDE HD (200gb en 80gb)
MSI mobo
drives en andere randapparatuur...

This een ALDI pc ;) :P

-------------------------

Bij het verwijderen van de VGA geeft de pc dezelfde error op de POST card, maar verder geen beeps, ....
Alle fans draaien, van de HDD's ben ik nu wel niet meer zeker :/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 13:36 . Reden: aanvullingen ]

Verwijderd

Heb je nog garantie?

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 16:41
BIOS Reset?

Alle onderdelen los en dan aan zetten als dit werkt stuk voor stuk harde schijven e.d. weer aansluiten enz.

Verwijderd

Topicstarter
Nope... Jammer genoeg niet!
jjbstolk schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:20:
BIOS Reset?

Alle onderdelen los en dan aan zetten als dit werkt stuk voor stuk harde schijven e.d. weer aansluiten enz.
Bios reset doet niks... en kan ook niet in bios vermits ik geen beeld heb!
Dat ivm die onderdelen moet ik zeker eens proberen dan! Maar mag ik de CPU laten zitten?
Wat sluit ik eerst aan? En hoe controleer ik of die onderdelen wel effectief nog werken?

Veel vragen, ik weet het :)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Na de eerste 4 regels van je verhaal lijkt me de kans op een defecte voeding of eventueel moederbord verreweg het grootst. De rest verandert daar niet zoveel meer aan, de POST-codes zeggen me in dit verband niet zoveel. Heb je al gemeten wat er uit je voeding komt?

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 09:27
"defecte voeding of eventueel moederbord"

Zou die PCI kaart dan werken? Het lijkt me immers van niet.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
BobbyD82 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:54:
"defecte voeding of eventueel moederbord"

Zou die PCI kaart dan werken? Het lijkt me immers van niet.
dus wel, post kaarten zijn gemaakt om defecten op een mobo te kunnen detecteren.

Voeding kan ook nog steeds wel defect zijn, indien er 1 bepaalde spanning uitgevallen is. Een post kaart heeft aan een klein beetje spanning via pci slot al voldoende.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:35:
Ati Radeon 9800 XL ofzoiets (128MB)
Kan jij het fannetje van deze koeler nog ronddraaien? Ik heb er hier zo'een hangen die ik niet eens met me vinger kan draaien omdat er zoveel stof is in gekomen. Dit zou een hoop verklaren overigens. Heb je andere een andere grafische kaart om te testen?

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:59:
[...]dus wel, post kaarten zijn gemaakt om defecten op een mobo te kunnen detecteren.

Voeding kan ook nog steeds wel defect zijn, indien er 1 bepaalde spanning uitgevallen is. Een post kaart heeft aan een klein beetje spanning via pci slot al voldoende.
Maar post kaarten werken dmv de CPU... Dus die zal nog werken want als ik de pc aanzet verschijnen en verdwijnen er allerlei codes op de kaart, tot deze blijft staan op 2524...
Waar ik overigens niks mee ben!

Spanning meten... Eens proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:03:
[...]

Kan jij het fannetje van deze koeler nog ronddraaien? Ik heb er hier zo'een hangen die ik niet eens met me vinger kan draaien omdat er zoveel stof is in gekomen. Dit zou een hoop verklaren overigens. Heb je andere een andere grafische kaart om te testen?
Fan draaid nog vanzelf en nog met vingers.... 'k maakte de pc vaak stofvrij...
Zal eens zoeken naar andere VGA kaart en testen

EDIT/ Geen resultaat, zelfde error en nog steeds NUL beeld!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 15:08 ]

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
het lijkt er op dat je mobo dood is gegaan

Verwijderd

Topicstarter
ROOD-ZWART: 5V
GEEL-ZWARY: 11,9V

Normale spanningen lijkt me (5 en 12 normaal zeker? en bij een stata nog eens 3v extra... maar dat heb ik niet in die pc)

Verwijderd

Topicstarter
Baazie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:11:
het lijkt er op dat je mobo dood is gegaan
En toch 'werkt' alles nog... :/
Iemand een mobo voor een P4 liggen? :D

Socket 478
met AGP en DDR1 sloten...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 15:23 ]

Pagina: 1