[Vista] Schijfactiviteit drastisch verminderen?

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Sinds een paar weken heb ik een nieuw systeem (zie sig.) met daarop Vista Ultimate 64-Bit geinstalleerd.
Toen het eenmaal geinstalleerd was merkte ik meteen dat wanneer het systeem idle was er onwijs veel schijfgebruik was dus ging ik op zoek naar een manier om dit op te lossen.
(Ik ben namelijk helemaal niet zo'n fan van onnodig schijfgebruik want op paar-jaarlijkse basis kan dit echt levensduur van je schijf verkorten).

Als eerste kwam ik natuurlijk de nieuwe zoek/indexerings service tegen die vrijwel alle bestanden die op de pc staan en gezet worden indexeerd en dit ook na verloop van tijd blijft doen.
De tips waar ik over las waren om de indexering van de Harde schijf uit te schakelen en de selectie mappen waar windows keek om bestanden te indexeren te verwijderen.
Na dit gedaan te hebben bleek het schijfgebruik nog onverminderd en ging het vrolijk door.
Hierna heb ik dus besloten om de Windows Search service die de indexering aanroept ook uit te schakelen.
(Ik gebruik de zoek optie toch nauwelijks, en alle standaard strings die ik in typ zijn nog steeds in luttele seconden gevonden zoals mail, kladblok en namen van spellen).

Ik dacht hiermee de oplossing gevonden te hebben maar dat was dus niet zo.
En om het nog erger te maken, zat ik een paar dagen later zelfs ingame toen er vanuit het niets ineens weer schijfactiviteit was en ik gewoon een performance hit merkte tijdens het spelen.
(En ik heb nou niet bepaald een budget systeem).

Nou ga ik volgende maand een nieuwe installatie plaatsen op 2 WD RaptorX schijven in RAID0, tuurlijk zal dit door de brute performance winst niet meer of nauwelijks te merken zijn als er schijfactiviteit is, maar dan nog wil ik hier echt vanaf.

Er draait geen extra software op de achtergrond en de Windows Sidebar heb ik ook al uitgeschakeld.
Ik las hier en daar nog wat over Bitdefender, maar kreeg dit stukje software niet eens ergens gevonden op mijn PC.

Iemand enig idee wat er nog schijfactiviteit kan veroorzaken?
Ik heb helemaal geen behoefte aan een defragmentatie service op de achtergrond aangezien ik dit zelf al eens in de 2 á 3 weken doe.
Ik weet niet wat voor andere services Vista nog heeft die in dit straatje passen dus vraag ik jullie om raad. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• --Niels--
  • Laatst online: 20:22
Nog even voor de zekerheid, je hebt de indexing-services wel op uitschakelen gezet en niet alleen gestopt (zodat hij ook na een reboot uitblijft)?

Een andere mogelijkheid, heb je misschien een virusscanner draaien die automatisch heeft ingesteld dat hij om de zoveel tijd je hele systeem scant?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
sorry

[ Voor 92% gewijzigd door sjongenelen op 02-04-2008 23:47 ]

you had me at EHLO

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die indexer heeft het niet zo druk hoor. Als eenmaal alles is geïndexeerd doet hij eigenlijk alleen nog maar de veranderingen. Ook de achtergrond defragmentatie loopt in principe maar een keer per week (Dat kan je zien bij de eigenschappen van de schijf)

Ik heb zelf al die dingen gewoon aan staan en eigenlijk zie ik zelden bizarre activiteiten. Windows update wil nog wel eens wat doen als hij dingen aan het binnenhalen is. Maar dat gebeurt eigenlijk zelden.

Heb je geen op hol geslagen virus scanner?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Met geen onnodige software op de achtergrond bedoel ik ook dat ik geen Virusscanner heb draaien. :)
Windows Update heb ik ook uitgeschakeld (Samen met de meldingen van het beveiligingscentrum).
Deze draai ik ook handmatig.

Ik heb de Windows Search Service nagekeken en deze staat idd echt uitgeschakeld. Het is niet zo dat hij dus na een keer rebooten wel mee opstart.

Nog andere tips? :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• --Niels--
  • Laatst online: 20:22
Als je naar je processen in je taakbeheer kijkt, zie je dan nog onbekende dingen? Of plaats hier even een hijackthis uitdraai.
Het kan natuurlijk zijn dat je zonder virusscanner een zieke computer hebt gekregen :).

Verwijderd

Gewoon even met de "resource monitor" in task manager of met filemon (sysinternals) kijken welk programmatje zoveel met je disk zit te spelen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier bar weinig last van heb bij mijn machines en ik heb niets aangepast en draai een virusscanner.

Met dat programmatje bitdefender bedoel je denk ik windows defender die je gewoon in het config scherm kunt vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 00:04 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Imo beetje zever.

Een verse install van Vista is even bezig met alles te indexeren, maar daarna vlot het wel.

Formateer, smijt SP1 erover (direct), update, installeer alles.

Zoek dan op iedere schijf 1 *, en dan krijgt ge die waarschuwing van 'Deze schijf is niet geindexeerd', klik erop, en laat die schijf indexeren.

Ga dan een nachtje slapen met u computer aan, (slaap en schijfbesparing uit). Dan is ie vast geindexeerd.

Ik zit hier al 20 minuten muziek te luisteren en te browsen, en m'n harde schijf LED heeft 1 keer geflikkert.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:01:
Gewoon even met de "resource monitor" in task manager of met filemon (sysinternals) kijken welk programmatje zoveel met je disk zit te spelen.
Er komen voornamelijk 3 processen voorbij. SVCHOST.EXE, Explorer.exe en WMIADAP.EXE.
Die eerste 2 kan ik begrijpen... de derde lijkt ook een of andere opschonings tool van Vista te zijn? :?

Nu ik nog een keer kijk zie ik trouwens dat SVCHOST.EXE al mijn bestanden af aan het gaan is.
Ik kan echter niet 1,2,3 zien welke service deze actie veroorzaakt.
Het lijkt wel of de indexering gewoon nog vrolijk zijn gang gaat.
Snake schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:25:
Imo beetje zever.

Een verse install van Vista is even bezig met alles te indexeren, maar daarna vlot het wel.

Formateer, smijt SP1 erover (direct), update, installeer alles.

Zoek dan op iedere schijf 1 *, en dan krijgt ge die waarschuwing van 'Deze schijf is niet geindexeerd', klik erop, en laat die schijf indexeren.

Ga dan een nachtje slapen met u computer aan, (slaap en schijfbesparing uit). Dan is ie vast geindexeerd.

Ik zit hier al 20 minuten muziek te luisteren en te browsen, en m'n harde schijf LED heeft 1 keer geflikkert.
Imo niet een beetje zever.
Ik wil geen file indexering zoals ik al heb aangegeven, dus ik ga dat ook vooral niet doen.
Heeft totaal geen nut als je het toch uitzet en daarna verder gaat met data en software op je schijf te zetten, dan is de eerste indexering weer meteen totaal nutteloos.

Ennuuh, SP1 installeren? Ik heb een Nederlandse versie van Vista.

[ Voor 58% gewijzigd door Da_maniaC op 03-04-2008 12:40 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Die omschrijving had ik zelf ook gevonden ja, heb deze service maar niet beëindigd.

Ik zag dat Windows Defender ook nog op automatisch scannen stond, dit staat nu ook uit samen met de geplande defragmentatie.
De Readyboost service heb ik ook uitgeschakeld aangezien ik daar ook geen gebruik van maak.

Ik denk dat ik nu wel een eind moet komen.
(Het kan dus zijn dat de bestanden die voorbij kwamen via de svchost.exe toepassing de scan omvatte van windows defender).

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:42

Dark

who tweaked the light?

superfetch is het ;) als je die uit zet scheelt een hoop geratel...
windows search had je al gevonden,

wat je nog meer uit kan zetten is de dagelijkse scan van windows defender en het automatisch defraggen, door in de betreffende programma's het vinkje weg te halen.

maar superfetch en wsearch services zijn de ergste...

edit:
superfetch gaat als je niks doet het vrije geheugen proberen te vullen met apps die hij verwacht dat je gaat gebruiken... soort voor-laden... maar zonder draait het wel lekkerder...

[ Voor 22% gewijzigd door Dark op 12-04-2008 01:25 ]

Verwijderd

superfetch gaat als je niks doet het vrije geheugen proberen te vullen met apps die hij verwacht dat je gaat gebruiken... soort voor-laden... maar zonder draait het wel lekkerder...
Ik heb net even zitten googlen op superfetch performance en kwam dit tabelletje tegen.
Afbeeldingslocatie: http://www.etek.chalmers.se/~brunnis/superfetch.png
Dit is wel Vista met SP1 dacht ik, maar het verschil mag duidelijk zijn, superfetch mag dan zorgen voor veel diskgeratel wanneer je PC net aanstaat maar daarna is het zeker sneller.

Bron: http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=72298

Offtopic: Tevens lees ik daar dat gaming onder Vista gelijk of sneller is als onder XP.

Natuurlijk ben je vrij om alles zo in te stellen als jezelf fijn vind.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Superfetch gaaat bij mij NIET uit. Ik merk gewoon het verschil.

Firefox, Outlook en Word bijvoorbeeld starten stukken sneller op met sf dan zonder.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:42

Dark

who tweaked the light?

tja als het erom gaat wat sneller werkt met veelgebruikte programma's, dan weet ik het wel, maar ts wil zoveel mogelijk van het onverklaarbare disk geratel af... dan helpt superfetch service stoppen wel...

als voorbeeld doe ik ff een spelletje crysis, bij het beeindigen van het spel komt er natuurlijk een hoop geheugen vrij, en gaat de pc fijn 30sec staan pruttelen om dit op te vullen, als ik het spel afsluit. zonder sf gebeurd dat niet...
Pagina: 1