• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om de heatspreaders van mijn RAM te vervangen door Thermalright HR-07 Duo geheugen koelers. Ik weet dat dit niet echt veel nut heeft qua koeling maar ik vind het gewoon mooie dingen vandaar dat ik ze graag zou willen kopen.

Het geheugen dat ik heb is redelijk standaard PC6400 Corsair DDR2 geheugen. Ik denk dat de meeste mensen ze wel kennen maar toch maar even een plaatje voor de zekerheid.

Afbeeldingslocatie: http://www.mpinfor.com/images/TWIN2X2048-6400C5.jpg

Mijn vraag is: Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de oude heatspreaders van het bovenstaande geheugen ? Zo ja wat is de beste en meest veilige manier om dat te doen. Ik heb al behoorlijk wat dingen gevonden via Google om ze te verwijderen maar misschien dat iemand het bij deze modules al gedaan heeft en mij er wat meer over kan vertellen.

Heb al gelezen dat opwarmen sowieso een hoop moet schelen. Dit kan ik natuurlijk doen door het geheugen te stressen of anders met een fohn aan de slag te gaan. Ik vraag me alleen af of dit voldoende is om ze los te krijgen zonder al te veel geweld ?

Misschien is het zelfs zo dat de heatspreaders vast zitten met adhesive, in dat geval denk ik niet dat het verstandig is om ze er af te halen. Als iemand met deze modules ervaring heeft hoor ik het graag :)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Dit kan ik natuurlijk doen door het geheugen te stressen of anders met een fohn aan de slag te gaan.
Stressen kan je doen, maar een fohn wordt toch wel erg snel erg heet. Zou het iig niet met een fohn proberen, maar eerder met stoom ofzo (goed opdrogen erna) of zon geniale pot-met-heet-water-in-grotere-pot-constructie, zodat het wel warm wordt, maar niet dodelijk voor je RAM en niet *echt* vochtig.

• PilatuS
  • Niet online
Een fohn wordt idd wel erg heet ja, is waarschijnlijk niet echt verstandig. Met stoom aan de slag gaan waag ik mij niet aan. Op zich zijn de mineralen en zouten wel vrijwel uit het water maar dan nog heb ik liever geen condens op mijn geheugen. Stoom zelf is natuurlijk ook erg heet en ivm statische elektriciteit lijkt mij het geheugen later droog maken met een doek ook niet echt aan te raden.

Ik hoop iemand hier te vinden die het bij deze modules als eens gedaan heeft en mij tips kan geven. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom :)

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 02-04-2008 21:56 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik heb ooit eens de heatspreaders van mijn corsair latjes gehaald (Was pc3200 geheugen geloof ik), en dat ging zonder speciale ingrepen.
De spreaders zaten erop geplakt met dubbelzijdige warmtegeleidende tape en ik kon ze er gewoon langzaam, beetje bij beetje, aftrekken. De tape kwam ook mooi los van de chips, alleen de heatspreaders was een ander verhaal. Ik wilde ze schoonmaken om ze later nog te kunnen gebruiken, maar dat was echt een hel, spul ging er bijna niet af.

Last.fm

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
_Ernst_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 22:01:

Ik heb ooit eens de heatspreaders van mijn corsair latjes gehaald (Was pc3200 geheugen geloof ik), en dat ging zonder speciale ingrepen.
De spreaders zaten erop geplakt met dubbelzijdige warmtegeleidende tape en ik kon ze er gewoon langzaam, beetje bij beetje, aftrekken.
Dat klopt, maar vergeet niet dat het hier BGA-chips betreffen in tegenstelling tot TSOP bij DDR.
DDR2-chips laten veel gemakkelijker los en dat is zeker iets om rekening mee te houden.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• PilatuS
  • Niet online
@_Ernst_

Dat klinkt wel positief. Ik hoop dat mijn heatspreaders op de zelfde manier vast zitten want dan moet het geen probleem zijn. Ik las op een site dat soms de heatspreader vast zit met thermal adhesive of lijm, maar als het gewoon dubbelzijdig warmtegeleidende tape is moet het geen probleem zijn.

Ik denk dat als niemand precies weet hoe ze vast zitten ik maar 1 reepje ga proberen voordat ik de bestelling plaats.

Met de huidige prijzen van DDR2 RAM zou het niet heel erg zijn als ik een reepje sloop maar zonde blijft het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 02-04-2008 22:06 ]

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 17:26
Kijk wel uit met het verwijderen. Een tijd geleden heb ik de heatspreader van een OCZ reepje verwijderd, en daarbij kwam een chipje mee ;( . Het kan wel maar pas op.

• PilatuS
  • Niet online
bajaking schreef op woensdag 02 april 2008 @ 23:27:
Kijk wel uit met het verwijderen. Een tijd geleden heb ik de heatspreader van een OCZ reepje verwijderd, en daarbij kwam een chipje mee ;( . Het kan wel maar pas op.
Daarom ook dit topic. Ik weet dat de kans bestaat dat een chip mee gaat met de heatspreader en dat dan het geheugen kapot is. Maar hoe heb jij het dan verwijderd ? En waarom denk je dat die chip mee kwam ? Ben je daarna nog verder gegaan op een andere manier en hoe ging dat ?

De reactie zoals je em nu plaatst heb ik niet echt wat aan. Als je verteld hoe je het gedaan hebt en waarom het fout ging heb ik er zeker wat aan :)

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb dit setje ook, alleen 1 module was defect.
Nu dacht ik zo ik wilde toch al eens kijken of ik het verwijderen kon zonder beschadigingen, laat ik het eens testen op het defecte latje....Resultaat: een kromme, losgekomen headspreader en 2 en een half losgetrokken chip. De gebruikte dualsided thermal tape is ZEER sticky en stevig , dus ik wil je waarschuwen, hoe voorzichtig je ook te werk gaat, het eindresultaat zal waarschijnlijk een niet werkende module zijn,...

Ultra 5 250KF / B860M AORUS ELITE / Intel B580 12GB OC

• PilatuS
  • Niet online
fvdn77 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:05:
Ik heb dit setje ook, alleen 1 module was defect.
Nu dacht ik zo ik wilde toch al eens kijken of ik het verwijderen kon zonder beschadigingen, laat ik het eens testen op het defecte latje....Resultaat: een kromme, losgekomen headspreader en 2 en een half losgetrokken chip. De gebruikte dualsided thermal tape is ZEER sticky en stevig , dus ik wil je waarschuwen, hoe voorzichtig je ook te werk gaat, het eindresultaat zal waarschijnlijk een niet werkende module zijn,...
Bedankt voor de info. Helaas was ik hier al bang voor, dat het bijna niet te doen is zonder de modules te slopen. Misschien dat het helpt als de modules warm zijn. Ik neem aan dat ze bij jou koud waren toen je er mee aan de slag ging ?

Nog 1 vraagje aangezien je ze er wel afgekregen hebt. Zitten de geheugen chips aan beide kanten of maar aan 1 kant ? Voor die Thermalright koelers moet het geheugen sowieso chips aan 2 kanten hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 03-04-2008 15:21 ]

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Lauw qua temp. Ik had eerst beide modules en later ook per stuk getest op fouten waarna ik kon concluderen dat de ene defect was. Enkele minuten later was de defecte module ontdaan van zn jasje...

Edit: als ik me het goed herinner dualsided

[ Voor 10% gewijzigd door Majin Buu op 03-04-2008 15:21 ]

Ultra 5 250KF / B860M AORUS ELITE / Intel B580 12GB OC

• PilatuS
  • Niet online
Als ik het zo hoor is het denk ik niet verstandig om ze er af te halen. De kans dat het goed is lijkt wel heel erg klein te zijn. Dan misschien maar opzoek gaan naar PC6400 modules zonder heatspreader.

Verwijderd

Hmm vaag ,
Nee aan stoom of iets in die geest zou ik niet aan beginnen, ken je ze netzo goed even in de magnetron leggen, worden ze ook wel warm ..,., of niet dan. (niet serieus nemen)
Maar In had mushkin lvl one, en daar zitten twee klemmen over de heat spreaders om ze tegen de chippies aan de drukken en alles op zijn plaats te houden. Ik heb toen eerst de pc een uurtje laten draaien toen ze lekker warm waren de pennen er afgewippt en de pasta die er opzit is zacht en vloeibaar (meestal) en het zou eraf moeten komen. Maar hoe die van jou vast zitten ? Weet je zeker dat het geen klem ergens is, want anders moet het wel adhesive paste zijn. En dat is moeilijk.

• PilatuS
  • Niet online
Maar hoe die van jou vast zitten ? Weet je zeker dat het geen klem ergens is, want anders moet het wel adhesive paste zijn. En dat is moeilijk.
Volgens mij zitten ze vast zoals fvdn77 aangeeft. Ik kan de heatspreaders wel iets bewegen dus het is geen adhesive pasta die muurvast zit. Het zal wel gewoon dubbelzijdig thermaltape zijn. Maar waarschijnlijk zit dat ook zo vast dat het bijna niet los te krijgen is zonder het reepje te slopen.

Ik denk dat als ik dit geheugen wil houden ik het maar niet moet doen. Kans dat het goed gaat is erg klein.
Pagina: 1