Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klik aan klik uit modificatie

Pagina: 1
Acties:

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Als eerst wil ik zeggen dat ik niet slecht ben in electronica, maar zelf heb ik nog nooit écht iets gemaakt.
Solderen enzo kan ik goed, alleen schema's en theorie ervan vind ik tegenvallen.

Even verhaaltje van mn idee:
Binnenkort gaan we verhuizen en ik krijg weer de zolderkamer maar dit keer heb ik een dakkapel en kan ik normaal gordijntjes neerhangen.

Ik wou op mn kamer van die stopcontacten met afstandsbediening 'aansluiten' en daarmee automatish mn nachtlampjes (weerszijde van het bed) tegelijk op afstand kunnen aan/uitzetten.
Maar ik wil nog een stapje verder en mn gordijntjes en mischien zelfs meer open/dicht/aan/uit kunnen doen.
Het gaat nu alleen om de lampjes en om de gordijntjes. (ideeën zijn welkom!)

Lampjes lijkt me niet zo heel moeilijk, maar die gordijntjes..
Het gaat me niet echt om de luxe ofzo, meer om dat ik zoiets zelf maak (met hulp) en dat het dan ook werkt.

Iemand die mij hiermee kan helpen?

Ps, heb gezocht maar kon alleen maar vinden dat iemand dmv zn wekker zn gordijnen wou openen maar dat wil ik niet, gewoon met afstandsbediening of knopjes op de muur.

Bvd,
Gideon.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:56
gewoon een motortje monteren, stekker in het stopcontact met daartussen de KAKU-schakelaar? Makkelijkste oplossing :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Qiro schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:46:
Ps, heb gezocht maar kon alleen maar vinden dat iemand dmv zn wekker zn gordijnen wou openen maar dat wil ik niet, gewoon met afstandsbediening of knopjes op de muur.
Dan ben je toch al een heel eind? De wekker geeft een signaaltje dat aangeeft dat het gordijn open/dicht moet. Je moet er alleen nog even voor zorgen dat een ab het signaal geeft ipv de wekker.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat wil je precies bereiken? We kunnen hier moeilijk gaan voorkouwen wat je precies nodig hebt, wat je waar moet aansluiten, en hoe je het moet gaan aansturen.
Klik-aan-klik-uit heeft een rolscherm module, ik vermoed dat je daarmee makkelijk de motor beide kanten op kan sturen. Aan jou de taak om dan te zorgen dat je de motor op een mooie manier verbind met je gordijnen :)

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Als je lammellen had oid was je makkelijk weggekomen, het touw kon je dan zo op een katrol leggen en dan op het loopwiel van een electromotor. Met losse gordijnen moet je toch een loopsysteem gaan maken met een of andere snaar/touw en dat weer netjes wegwerken. Verder met betrekking tot het mechanische gedeelte zou ik kiezen voor een onderbreekconact of een slippende snaar/touw in het loopsysteem. Onderbreekcontact verbreekt de stroomkring op het moment dat het gordijn in een bepaalde stand is (helemaal open of helemaal dicht), dit voorkomt overbelasting van de motor als deze anders blijft draaien. Een slippende snaar of touw kan ook, maar is weer geavanceerder en slijtagegevoeliger. Het komt er op neer dat als het gordijn niet meer verder kan, dat de snaar die langs de wielen gaan gaat slippen op directe aandrijving van de motor. Zodat de motor minder belast is en langer meegaat. (Denk aan de koppeling van een auto die je half op laat komen, maar dan met een snaartje in plaats van 2 platen tegen elkaar.) Ik zou kiezen voor een onderbreekschakelaar, in combinatie met een hele dikke condensator, zodat ie rustig uitloopt (net als een schuifdeur). In geval van de condensator zou ik wel gelijkstroom gebruiken voor het hele verhaal (kan je een transformatortje voor gebruiken die genoeg vermogen kan leveren voor de electromotor) Voor het reversesignaal kan je net zo'n systeem gebruiken als in die oude casettespelers die hun leeskop omdraaien als de motor belast word (bandje is afgelopen). Hoe zoiets heet en precies werkt weet ik niet, maar zo'n systeem laat de + en - dus mechanisch omswitchen. zie volgend plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/railssysteem.JPG heb t even snel brak getekend in paint maar misschien heb je r wat aan

[ Voor 5% gewijzigd door alexandersamson op 03-04-2008 13:22 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
_ferry_ schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:52:
Wat wil je precies bereiken? We kunnen hier moeilijk gaan voorkouwen wat je precies nodig hebt, wat je waar moet aansluiten, en hoe je het moet gaan aansturen.
Klik-aan-klik-uit heeft een rolscherm module, ik vermoed dat je daarmee makkelijk de motor beide kanten op kan sturen. Aan jou de taak om dan te zorgen dat je de motor op een mooie manier verbind met je gordijnen :)
Nouja, heb HELEMAAL geen verstand van onderdeeltjes die ik kan gebruiken en zou ook niet weten waar ik meer info over dat soort klein electra kan krijgen.
Ik ga vanavond even alles lezen want ben nu veel te moe (net klaar met werken) alvast bedankt allemaal!
Pagina: 1