Filesysteem verrot onder Linux. Hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op een PC waar eerst Win98 (nog) opstond, heb ik xUbuntu geïnstalleerd. Er zit een 20gb HDD in, waarbij /dev/sda1 (ext3) het OS bevat en /dev/sda4 (fat32) de dataschijf. Hoewel ik al een back up heb van de dataschijf, wil ik toch proberen om alles zo te krijgen dat ik sda4 kan blijven gebruiken zonder de backup te gebruiken. xUbuntu is geinstalleerd maar nu krijg ik de volgende foutmeldingen in een soort vicieuze cirkel:
  • Ik start de PC op.
  • Krijg de melding corruption found in superblock
  • geef het commando e2fsck -b 32768 /dev/sda1
  • Pass 1 t/m 5 komt voorbij
  • Ik moet een flink aantal keer op 'y' drukken (had ook -p kunnen gebruiken, maar goed)
  • herstart de PC
  • krijg een hele rits meldingen dat /document/<hoop vreemde tekens> niet goed is
    code:
    1
    2
    3
    4

/document/<vreemdetekens>
    Bad file name
    auto renaming it
    renamed to ... <andere naam met vreemde tekens>
  • Vervolgens blijft hij hangen op 1 melding en start na een aantal minuten toch de Gui op
  • Als ik nu vanuit de Gui naar /dev/sda4 wil, schiet het CPU gebruik naar 100% omhoog en zie ik niets.
Hoe kan ik dit zo goed mogelijk oplossen? Wat is de tegenhanger van checkdisck onder Linux (ja, ik kom pas van Windows)? Ik denk dat er ergens iets corrupt is, of moet ik ergens anders zoeken?

==
hoi

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik neem aan dat /dev/sda1 tevens de root is. Dan is het erg aan te raden deze niet te gebruiken tijdens het checken van je filesystem, met andere woorden moet deze niet gemount zijn.
Boot met een linuxdistro op CD of USB stick, zorg dat deze jouw /dev/sda herkent en check hem doormiddel van het commando "fsck.ext3 /dev/sda1" in de commandline. Kom je er niet uit "man fsck"...
Helpt dit niet, zou ik er eens een diagnostisch tooltje van de fabrikant van jouw HDD overheen laten gaan.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Eusebius
  • Niet online
Tatsu schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:19:
Ik neem aan dat /dev/sda1 tevens de root is. Dan is het erg aan te raden deze niet te gebruiken tijdens het checken van je filesystem, met andere woorden moet deze niet gemount zijn.
Boot met een linuxdistro op CD of USB stick, zorg dat deze jouw /dev/sda herkent en check hem doormiddel van het commando "fsck" in de commandline. Kom je er niet "man fsck"...
Helpt dit niet, zou ik er eens een diagnostisch tooltje van de fabrikant van jouw HDD overheen laten gaan.
Ja, dev/sda1 is de root.
Toch heb ik de indruk dat /het dev/sda4 is ipv van /dev/sda1. Kan dat wel? Want in feite staat er geen OS-afhankelijke bestanden op /dev/sda4 (alleen de desktop achtergrond)

==
hoi

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 19:44

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Eerst met 'dd' een backup maken van die partitie voor je ook maar íets doet?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Eusebius schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:14:
Op een PC waar eerst Win98 (nog) opstond, heb ik xUbuntu geïnstalleerd. Er zit een 20gb HDD in, waarbij /dev/sda1 (ext3) het OS bevat en /dev/sda4 (fat32) de dataschijf. Hoewel ik al een back up heb van de dataschijf, wil ik toch proberen om alles zo te krijgen dat ik sda4 kan blijven gebruiken zonder de backup te gebruiken.
Als je het OS gewoon opnieuw installeert in /dev/sda1 en de schijf niet opnieuw partitioneert, dan kan je daarna gewoon weer bij /dev/sda4. Daar wordt dan immers niets mee gedaan.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Eusebius
  • Niet online
Confusion schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:26:
[...]

Als je het OS gewoon opnieuw installeert in /dev/sda1 en de schijf niet opnieuw partitioneert, dan kan je daarna gewoon weer bij /dev/sda4. Daar wordt dan immers niets mee gedaan.
Ja precies. Dat heb ik dus gedaan. Gewoon in de installeer aangegeven hoeveel ruimte ik voor xUbuntu wilde reserveren. Dat was verder geen probleem, het werkt nu goed. Alleen /dev/sda4 dus niet.

Ik heb net vanuit Linux /dev/sda4 ge-unmount en met fsck gecheckt. Na een hoop meldingen zegt de cli dat er 'to many' fouten zijn en houdt er mee op :-(

==
hoi

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Hoe kan ik dit zo goed mogelijk oplossen? Wat is de tegenhanger van checkdisck onder Linux (ja, ik kom pas van Windows)? Ik denk dat er ergens iets corrupt is, of moet ik ergens anders zoeken?
Bedoel je om de schijf fysiek te controleren? In dat geval is badblocks je vriend.
badblocks -v /dev/sda checkt je hele schijf en je ziet dan tenminste ook hoe ver hij is...

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
wat gebeurt er als je sda4 lot maakt, start hij dan wel op.
en heb je toevallig een usb hdd of usb stick of een extra harddisk aangesloten

ehhh.. noppes

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Eusebius schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:39:
Ik heb net vanuit Linux /dev/sda4 ge-unmount en met fsck gecheckt. Na een hoop meldingen zegt de cli dat er 'to many' fouten zijn en houdt er mee op :-(
In de topicstart had je het over /dev/sda1 waar iets mis mee was. Ik had daar niet uit begrepen dat er ook iets mis is met /dev/sda4. Ik neem aan dat je op /dev/sda4 fsck.vfat (oftewel dosfsck) gebruikt? Want anders gebeuren er hele vreemde dingen (hoewel ik verwacht dat andere fsck varianten gewoon roepen "Dit snap ik niet" -> einde programma).

Verder denk ik dat je het advies van Keeper of the Keys even op moet volgen: is die schijf fysiek nog wel OK?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
de kernel loader die gebruikt wordt tijdens de installatie is prima denk ik.

ik had een server die na de installatie na reboot de volgorde van de harddisk omdraaide
ik denk dat bij jou dit ook het geval kan zijn.

ehhh.. noppes

Pagina: 1