• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 22:43

Slapstick

Me, myself or I

Topicstarter
Ik heb hier thuis een pc staan die ik een paar jaar geleden voor een koopje heb meegenomen,
maar ik had gelijk al 1 probleem toen ik hem kocht hij is erg sloom met opstarten.
hij was al niet 's werelds snelste maar de laatste tijd is het probleem alleen maar verergerd.
Ik heb al gedefagmenteerd,verschillende Windows geprobeert maar niets helpt. ik ga niet beginnen aan een 64 bit, omdat ik bij deze pc nogal wat verouderde randapparatuur heb, waar waarschijnlijk geen goede drivers voor te vinden zijn.
Er is ook een reepjes upgrade geweest, ik zit nu op 3gig dus dat is max voor mijn pc.
Voor dat het vergeten word, ik heb een Acer SA 90 met een Celeron D 360 processor, nu lijkt me het meest voor het hand liggend dat ik een processor upgrade uitvoer, maar weet iemand wat de maximaal haalbare is?. Ik heb de zoekfunctie geprobeert en ik heb de fabrikantsite doorgepluist maar kon daar niets vinden. Ik heb al wel geprobeerd om een Quad core Q6600 erin te stouwen uit een andere pc en dat was geen succes. geld is gelukkig geen probleem voor monsieur 8)

Edit
Er zit een SIS 671 chipset op (northbridge)
southbridge= SIS 968

[ Voor 3% gewijzigd door Slapstick op 02-04-2008 19:48 ]

:TweakBlog:

Verwijderd

Uitzoeken wat voor chipset er in zit en uit zoeken wat deze maximaal ondersteund.

Als geld geen probleem is, zou ik hem compleet vervangen, want ik betwijfel of er uberhaubt wel een core 2 serie op kan. Ik denk dat de max een ~3.6 Ghz Pentium 4 word. Welke maar marginaal sneller is dan je celleron.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 19:42 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je heb geluk volgens sis ondersteunt de chipset een Core2duo, je zal denk ik een bios update nodig hebben, want je geeft al aan dat je de pc al tijd je heb.

http://www.sis.com/products/sis671.htm

Weet je wel zeker dat sis 671 je chipset is? Want vind het nogal vreemd dat je zegt de pc al jaren te hebben en deze chipset is volgens mijn relatieve vrij jong.

En dit had je ook even zelf kunnen opzoeken bij sis zelf, handjes uit de mouwen zou ik maar zeggen. ;)

Edit/

We hebben eigenlijk meer iets aan het merk, want kan best zijn dat niet alle moederborden met een sis 671 chipset ook over de juiste power circuit beschikt.

Dus om wel moederbord gaat het hier, want je heb waarschijnlijk ook een bios nodig van de fabrikant van je moederbord.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 02-04-2008 20:05 ]

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Topicstarter
Dit is mijn 4de pc thuis en ik heb alleen een onbeperkt budget op een processor omdat ik weet dat wat hier op past niet onder de 300 euro's gaat komen

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je heb zat c2d en zelfs al een q6600 die onder de 200 euro zitten, dus met 300 euro kan er ook nog wel een goed moederbord bij. Hou je nog geld over voor, kan je nog iets leuk van gaan doen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 02-04-2008 20:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mad_max234 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:03:
Je heb zat c2d en zelfs al een q6600 die onder de 200 euro zitten, dus met 300 euro kan er ook nog wel een goed moederbord bij. Hou je nog geld over voor, kan je nog iets leuk van gaan doen. ;)
Ach, zelfs voor 100 euro heb je al een prima C2D, alleen niet het nieuwste van het nieuwste, maar goed, ten op ziche van een Celeron D scheelt het sowieso flink wat. Verder, veel borden met SiS chipset worden in configs gebruikt die traag zijn (single channel geheugen setups etc). Dus kijk gewoon naar je hele systeem en niet alleen proc.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja, ben ik met je eens.

Intel Core 2 Duo E8400 775 3GHz 4x333MHz 6MB Boxed € 154,39

Of iets goedkoper. (maar toch nog heel veel sneller dan je celeron)

Intel Core 2 Duo E8200 775 2.66GHz 4x333MHz 6MB Boxed € 139,-

Daar nog een leuk moederbordje bij en je heb een setup die de celeron heel ver achter zich laat, en je houd nog lekker wat geld over.Denk ook dat hij wat zuiniger is dan de celeron D dus je verdiend je aankoop ook nog wat terug. :+

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 02-04-2008 20:11 ]

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Topicstarter
De pc is trouwens ongeveer anderhalf jaar oud^^,
maar als ik mijn moederbord wil vervangen krijg ik weer problemen met randaparatuur, ik heb aardig wat oude zooi hieraan staan, als jullie mij vertellen welke spekjes jullie nodig hebben, ik heb Everest aanstaan zal ik die proberen te geven, ik heb zelf namelijk geen idee wat er allemaal voor specs voor nodig zijn,

EDIT
volgens mij heb ik al de laatste bios update(volgens de website van de fabrikant dan, of er moet in de afgelopen maand op eens een nieuwe gekomen zijn)

[ Voor 18% gewijzigd door Slapstick op 02-04-2008 20:15 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

slapstick schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:14:
maar als ik mijn moederbord wil vervangen krijg ik weer problemen met randaparatuur, ik heb aardig wat oude zooi hieraan staan, als jullie mij vertellen welke spekjes jullie nodig hebben, ik heb Everest aanstaan zal ik die proberen te geven, ik heb zelf namelijk geen idee wat er allemaal voor specs voor nodig zijn
Specs krijg je niet met Everest, die krijg je door even je pc open te maken en kijken wat je erin hebt hangen.

Als je pc anderhalf jaar oud is dan is de kans groot dat je op een modern bord ook nog wel de nodige dingen kwijt kunt.

Wat is volgens jou de hardware die niet zou werken op een nieuw systeem? Want waarschijnlijk is het meer afhankelijk van de software dan de hardware.

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:17:
[...]

Specs krijg je niet met Everest, die krijg je door even je pc open te maken en kijken wat je erin hebt hangen.

Als je pc anderhalf jaar oud is dan is de kans groot dat je op een modern bord ook nog wel de nodige dingen kwijt kunt.

Wat is volgens jou de hardware die niet zou werken op een nieuw systeem? Want waarschijnlijk is het meer afhankelijk van de software dan de hardware.
oh, ik dacht dat het weer zo'n gegoogel met allerlei kleine dingentjes zou worden. Maar ik heb alles gewoon standaard gehouden in deze pc. zoals in deze website staat
http://www.sis.com/products/sis671.htm
volgens mij staan op deze website wel de standaard specs
http://acer.icecat.nl/p/91.RYB7Z.TFB/Aspire%2520SA90.htm
ik heb alleen mijn ramgeheugens geupgrade, dat is zelfs 4 gig in tegenstelling tot mijn vorige bericht *(hoewel er toch nog steeds maar 3 gebruikt worden

[ Voor 3% gewijzigd door Slapstick op 02-04-2008 20:24 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

slapstick schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:14:
maar als ik mijn moederbord wil vervangen krijg ik weer problemen met randaparatuur, ik heb aardig wat oude zooi hieraan staan, als jullie mij vertellen welke spekjes jullie nodig hebben, ik heb Everest aanstaan zal ik die proberen te geven, ik heb zelf namelijk geen idee wat er allemaal voor specs voor nodig zijn,
Ik ga er van uit dat je DDR2 hebt, dus die kan je mee nemen, als je een videokaart heb van 1.5 jaar oud dan is het hoogst waarschijnlijk een pci-e. Heb je geen kaart en gebruik je onboard en heb je die ook niet nodig, dan koop je weer een moederbord met onboard video (IGP chipset worden die ook wel genoemd)

De rest van je randapparatuur gaat zeker passen als je het juiste bord neemt met alle mogelijkheden die je oude ook had, voordeel er zijn zat goedkope moederborden en met betere chipset die aan jou eis voldoen, dat weet ik wel zeker. ;)

En heb je geen DDR2 dan kan dat ook nog wel 2GB DDR2 bij voor die 300 euro, met gemak. ;)

Edit/

Zie net dat je een Acer SA 90 heb, kan best zijn dat daar geen bios voor is. En kan ook zijn dat je daar geen normaal moederbord in past en kan ook zijn dat de voeding stekker geen standaard stekker is en dus niet gaat passen.

Ja OEM pc zijn soms erg lastig te upgraden als het al mogelijk is, en reparatie is soms ook niet makkelijk omdat daar geen standaard spul in zit en je dus verplicht ben om hem door hun te laten vervangen. (al doet een soldeerbout en wat mod werk wonderen)

Edit/

Je heb dus wel DDR2, nu is de vraag kan er een standaard ATX of mATX bord in? en is de voeding standaard ATX? Want anders kan je het upgraden denk ik helemaal vergeten, acer heeft denk ik geen ondersteunende Core 2 bios voor een 1.5 jaar oude pc. Je kan altijd nog opzoek gaan naar een orginale bios, want meestal zijn het bordje die gebaseerd zijn op een bestaand bord die gewoon in de winkel heeft gelegen en wel alle bios update heeft gehad.

Maar het word lastig als je een OEM pc koop en die dan later wilt upgraden, oems zijn meer voor mensen die eens in de zoveel jaar een hele nieuwe pc kopen anders zou ik het altijd af raden.

En die 3GB komt denk ik door dat je een 32bit vista heb draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 02-04-2008 21:30 ]

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Topicstarter
Ik bedoelde niet de dingen die ik in mijn pc heb hangen,
maar meer de dingen die er buiten staan zoals printers boxen etc. De kast is atx compatibel en de voeding ook. Deze pc is bedoeld als huis tuin en keuken computer er zit daarom ook geen zware videokaart in gewoon de onboard SIS mirage 3 , Het zware werk laat ik aan mijn andere pc over(die met die overgelockte quadcore), het alleen de bedoeling dat ik deze pc makkelijk sneller maak. Overclocken wil op 1 of andere aparte manier niet en ik weet dat het aan mijn windows ligt dat ik maar 3 gig kan hebben maar ja 2x2 is nou eenmaal iets te veel het is trouwens 667 DDR2 maar daar was je ook al achter gekomen, De vraag is gewoon wat is de beste procesor die op dit door acer gemodificeerde moederbord past. Dit omdat ik dit niet kan vinden op de fabrikantsite

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

slapstick schreef op woensdag 02 april 2008 @ 23:19:
Ik bedoelde niet de dingen die ik in mijn pc heb hangen,
maar meer de dingen die er buiten staan zoals printers boxen etc.
Speakers zullen natuurlijk geen problemen geven ('t zijn immers gewoon jackplugs die je eraan hebt zitten).

Waarom is jouw printer dan zo bijzonder dat je denkt dat het niet gaat werken?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Vet die wil ik ook :P
Overigens zou ik de CPUs op die Acer moederborden niet zo snel vervangen zijn namelijk speciale moederborden 8)7

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Gaat altijd werken, als je maar het juist bord kiest, ik snap je dus ook even niet.

Heb je parallel of een serieel poort nodig dan zoek je toch een bord die dat heeft, en usb heeft elk moederbord, en boxen worden al tig jaren via 3.5 jack aangesloten, ik kan echt niks wat een simpele ace meer heeft dan een los moederbord. Het si eerder andersom een los moederbord kan je zo uitgebreid kopen als je zelf wilt.

Ik denk dat je het niet helemaal door heb hoe en wat. ;) of je moet iets duidelijker zijn over welke randapparatuur we hier praten. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 03-04-2008 01:35 ]

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Topicstarter
nuja,

laat ik het maar zo stellen, deze pc is niet alleen van mij maar ook van mijn ouders.
en ik heb al vaker geprobeert deze d.m.v. een nieuw moederbord te upgraden alleen bleek toen de monitor het niet te doen, de printer(dat krijg je met eentje uit begin jaren 90) de harde schijf las die ook de helft van de tijd niet en nog talloze andere dingen, webcam enz.
Ik wil gewoon geen nieuw moederbord alleen een processor upgrade ik heb nl ook geen zin om alles weer opnieuw te installeren.

de vraag is gewoon wat is het max wat ik op dit mobo kan halen,
ik weet dat het socket 775 moet zijn, maar ik heb geen idee
wat de overige specs zijn die je nodig heb (in termen van bijvoorbeeld stroom gesproken)

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:26:
[...]

Speakers zullen natuurlijk geen problemen geven ('t zijn immers gewoon jackplugs die je eraan hebt zitten).

Waarom is jouw printer dan zo bijzonder dat je denkt dat het niet gaat werken?
op mijn andere pc werken deze speakers niet. heeft te maken met hdmi nogwattes aansluiting van binnnen, krijg ontzettend hoog geluid wat op zich wel grappig is :X

edit ik had het vorige bericht moeten editten |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Slapstick op 03-04-2008 07:31 ]

Pagina: 1