Scanner, negatieven passen niet goed in de houder

Pagina: 1
Acties:

• Davel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01-2023
Hallo

ons vader heeft een hp snanner gekocht (g4050) om zijn oude dia's en negatieven te scannen. Dit werkt heel goed maar nu heeft hij een paar afwijkende negatieven van agfa de een een beetje kleiner en de andere een beetje groter dan de standaard. no kan hij deze niet deftig inscannen met de bijgevoegde houder; De negatieven rechtstreeks op de plaat leggen geeft ook geen goe resultaat want dan krullen ze door de warmte van de lamp. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en of ik ergens mss zo een andere houder kan kopen voor deze negatieven.

Dave

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:33
Iets zwaars met een leeg A4-tje oid bovenop de negatieven leggen?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad zoiets. De bijgevoegde houders zijn alleen maar "domme" venstertjes, dus niets belet je om een passend venster te maken. Zelf zit ik te denken aan zwart papier of karton. Ik heb momenteel net zo'n klus onderhanden, en kom binnenkort hier ook voor te staan. Ik ben in elk geval van plan het op die manier op te lossen.

• Davel
Het zijn inderdaad maar domme verstertjes maar in het deksel zit iets voor die negatieven dus als ik er iets opleg gaat het licht erniet meer door.De vensters zijn volledig open op de plaats waar de negatieven komen en het deksel heeft een glazen plaat met door achter een of ander printplaatje. als je papier inscant klikt er een witte wand in maar voor negatieven enzo moet je deze dus verwijderen staat er in de handleiding voor de negatieven hulp ofzoiets (echte HP naam voor iets)

Dave

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[b]Davel schreef op donderdag 03 april 2008 @ 18:10als je papier inscant klikt er een witte wand in maar voor negatieven enzo moet je deze dus verwijderen ....
Ja, dat klopt. Een scanner, heb zelf een Epson, maar HP zal wel net zo werken, die ook dia's en negatieven scant heeft twee lichtgevoelige chips, één in de body van het apparaat voor documenten, dus voor terugkaatsend licht en één in het deksel voor doorvallend licht voor dia's en negatieven. In beide gevallen wordt dezelfde lamp gebruikt. Met het stuurprogramma bepaal je wat je scant, dus welke van de twee chips wordt geactiveerd, die in de body of die in het deksel. Het voorstel dat ik deed, moet dus niet zo moeilijk zijn

• Davel
Bedankt voor de reacties. heb het opgeslost door een frame voor foto's te gebruiken en de negatieen maar aan een kant vast te maken en ze krulden niet op deze manier.

Dave
Pagina: 1