Toon posts:

GRUB: geen operating system laden tijdens booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik op verschillende systemen ( en ook voor verschillende mensen ) diverse linux-varianten draaien. Vaak ook dual- of multiple-boot.

GRUB voldoet in de meeste gevallen, al ben ik blij dat er nu enige ontwikkeling zit in GRUB 2, waar wat meer features van moderne hardware gebruikt kan gaan worden ( probleem is dan misschien wel dat het mogelijk te complex wordt, maar dat is weer een ander verhaal )

Het enige echte probleem wat ik tegen kom, wat ik zelf vaak irritant vind, maar nog geen oplossing voor heb, is het volgende : ik loop tijdens een reboot wel eens weg - om koffie te pakken - om dan net te laat te zijn om het juiste OS te starten. Dan start bijvoorbeeld een nieuwe fedora of misschien zelfs windows op ( waar je op dat moment niet mee aan het werk was, maar wel als default ingesteld staat ).

Ik baal er, sinds ik meerdere laptops & desktops dualboot gemaakt heb, dat ik nergens een 'no-default' optie binnen de documentatie en in fora vind waarmee ik grub in weze 'in de wacht zet', waiting for input zogezegd, en ik zoek al enige tijd.
code:
1
default=0

binnen menu.lst zou eigenlijk moeten betekenen dat er geen default gekozen wordt, en het systeem wacht op input, maar helaas, er wordt vanaf 0 geteld, en de eerste menu-optie wordt gestart ...

Iemand hier een oplossing voor ?

Daarnaast zoek ik nog uit of dit als feature-request is ingediend voor GRUB 2, en of dit eigenlijk wel nodig is ( misschien heb ik niet hard genoeg gezocht ? ) ...

Verwijderd

Volgens mij werkt het gewoon als je timout helemaal weglaat

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Timeout zal werken of je laat de eerste regel alleen de kleuren aanpassen ofzo. GRUB2 is meer iets dat met EFI enzo gaat werken geloof ik.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 02 april 2008 @ 17:20:
Timeout zal werken of je laat de eerste regel alleen de kleuren aanpassen ofzo.
Net even op testbak geprobeerd :

code:
1
#timeout 5

er een comment-regel van gemaakt ...

Als je je zoekopdrachten iets anders formuleert, documenten anders leest, of commando's anders interpreteert, krijg je zulke andere resultaten ... Het werkt in ieder geval!
GRUB2 is meer iets dat met EFI enzo gaat werken geloof ik.
Het gaat ietsje verder. Van de grub2 site
GRUB 2 targets at the following goals:

* Scripting support, such as conditionals, loops, variables and functions.
* Graphical interface.
* Dynamic loading of modules in order to extend itself at the run time rather than at the build time.
* Portability for various architectures.
* Internationalization. This includes support for non-ASCII character code, message catalogs like gettext, fonts, graphics console, and so on.
* Real memory management, to make GNU GRUB more extensible.
* Modular, hierarchical, object-oriented framework for file systems, files, devices, drives, terminals, commands, partition tables and OS loaders.
* Cross-platform installation which allows for installing GRUB from a different architecture.
* Rescue mode saves unbootable cases. Stage 1.5 was eliminated.
* Fix design mistakes in GRUB Legacy, which could not be solved for backward-compatibility, such as the way of numbering partitions.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kunt eventueel ook reboot scripts maken die ervoor zorgen dat je naar het juiste OS boot (door bv grob-reboot of als dat niet werkt door de defaultwaarde in de grubconfig aan te passen, of door gebruik van wat dan ook, grub batch enzo), dan kun je wat langer wegblijven, omdat je weet dat de boot ook zonder jou input goed doorgaat.

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op woensdag 02 april 2008 @ 18:04:
Je kunt eventueel ook reboot scripts maken die ervoor zorgen dat je naar het juiste OS boot (door bv grob-reboot of als dat niet werkt door de defaultwaarde in de grubconfig aan te passen, of door gebruik van wat dan ook, grub batch enzo), dan kun je wat langer wegblijven, omdat je weet dat de boot ook zonder jou input goed doorgaat.
Dit is wel een goed idee voor een projectje ( als er niet al zoiets is ) .... maar dan moet het wel goed. Probleem - en jammer - is alleen dat je het niet volledig standaard kan maken ( niet iedereen heeft dezelfde config ) .... :(

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Je moet gewoon je timeout optie binnen menu.lst uitcommenten...is een standaard tweakje hoor.

http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm

Wat leesvoer.

Verwijderd

Topicstarter
neeroeter schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 08:58:
Je moet gewoon je timeout optie binnen menu.lst uitcommenten...is een standaard tweakje hoor.

http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm

Wat leesvoer.
Zoals ik al gedaan had ( zie mijn vorige post ) ...Het werkt...

Nu alleen even een reboot-wrapper ( noem het bijvoorbeeld greboot ) bakken, zoals ook in deze post van begintmeta staat, zodat ik niet meer de fout in kan gaan (zodat ik bijv met greboot xp/fc/ub een one-time boot naar respectievelijk windows, fedora core of ubuntu doe). Maar dat is iets voor volgende week, dit weekend niet meer scripten ( anders zie ik straks het verschil tussen m'n werk & prive niet meer ! ). Zodra ik iets zinnigs heb ( gevonden of gemaakt, ik ga natuurlijk niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden ), post ik het ( hier ? ) wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 20:30 . Reden: username opgezocht en toegevoegd. ]

Pagina: 1