welke switch voor transport voip verkeer?

Pagina: 1
Acties:

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 23:39
Situatie:

een oud netwerk gaat vervangen worden door een compleet nieuw netwerk.
Echter dit duurt nog even en we willen nu nog wat switches aanschaffen, die dan straks niet zo de vuilnisbak in kunnen.

Servers komen in een datacenter, en dit dan via internet / glas / epacity (keuze moeten we nog maken) richting ons. Bij ons komt het binnen op een switch, waar het verdeeld wordt naar verschillende kantoren.

Nu zijn er wat kantoren bij, waar maar 1 utp kabel naar toe moet, en waar straks wel 2 pc's en 2 voip telefoons komen. Er zal dus in deze kantoren een switch moeten komen.

De vraag is dus, is elke switch geschikt voor Voip verkeer, of moet een switch dan aan speciale eisen voldoen?

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Lijkt me dat je dan bij voorkeur een managed switch met QoS ondersteuning wilt hebben, maar dan zit je wel meteen aan de duurdere modellen. Met QoS kun je er in ieder geval voor zorgen dat je spraakpakketjes nooit verdrongen zullen worden door reguliere data.

Edit: met dat duurdere valt het wel mee zo te zien, een model als pricewatch: Linksys SLM2005 is al voldoende.
Additional QoS capabilities like IEEE 802.1p, DSCP, and 4 hardware queues make it possible to maintain good quality for real-time applications like voice and video.

[ Voor 39% gewijzigd door Mathijs1 op 02-04-2008 16:35 ]

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik zou hiervoor toch voor een A-Merk gaan. Als je meer dan een paar toestellen nodig hebt dan zou ik voor Cisco gaan, maar voor kleinere implementaties zet ik toch vaak HP Procurve 2626's weg bij klanten.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

met 2 pc's is QoS echt een beetje onzin. Ik weet niet wat voor snelheid de links tussen de kantoren hebben maar als je dat op Gbit hebt dan is QoS redelijk zinloos omdat je die lijn toch nooit voltrekt.

Ik heb zo'n linksys SLM2005 en dat is een leuk dingetje kan je een beetje met VLANS klooien als je dan eenmaal doorhebt (of de handleiding leest) werkt dat prima.

[ Voor 29% gewijzigd door TrailBlazer op 02-04-2008 19:24 ]

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:23:
met 2 pc's is QoS echt een beetje onzin. Ik weet niet wat voor snelheid de links tussen de kantoren hebben maar als je dat op Gbit hebt dan is QoS redelijk zinloos omdat je die lijn toch nooit voltrekt.
Als je bijvoorbeeld even een VM image vam 5GB van pc A naar pc B wil verplaatsen terwijl er nog iemand aan het bellen is via dezelfde switch, dan kan het echt wel gebeuren dat er wat voice-pakketjes verloren gaan en dan krijg je gekraak op die telefoonlijn..

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

jackel7007 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:26:
Nu zijn er wat kantoren bij, waar maar 1 utp kabel naar toe moet, en waar straks wel 2 pc's en 2 voip telefoons komen. Er zal dus in deze kantoren een switch moeten komen.
Als het bij twee blijft: Er zitten in UTP twee aderparen, je kunt dus twee verschillende verbindingen over één lijn sturen. Als je dan een beetje een goede kabel hebt heb je helemaal geen switch nodig.

Hmm, met twee telefoons+twee pcs heb je natuurlijk vier apparaten :(

[ Voor 6% gewijzigd door marcieking op 02-04-2008 20:36 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mathijs1 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:24:
[...]

Als je bijvoorbeeld even een VM image vam 5GB van pc A naar pc B wil verplaatsen terwijl er nog iemand aan het bellen is via dezelfde switch, dan kan het echt wel gebeuren dat er wat voice-pakketjes verloren gaan en dan krijg je gekraak op die telefoonlijn..
Als je PC inderdaad 100 MBytes per seconde aan kan dan wel ja. Je PC en zeker die gare windows protocollen trekken dat niet vol 9/10 keer.
marcieking schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:27:
[...]

Als het bij twee blijft: Er zitten in UTP twee aderparen, je kunt dus twee verschillende verbindingen over één lijn sturen. Als je dan een beetje een goede kabel hebt heb je helemaal geen switch nodig.

Hmm, met twee telefoons+twee pcs heb je natuurlijk vier apparaten :(
Gigabit heeft 4 paren nodig en sowieso vind ik het een niet schaalbare hobbybop oplossing

[ Voor 31% gewijzigd door TrailBlazer op 02-04-2008 22:00 ]

Pagina: 1