Netwerksituatie: Ethernet printer koppelen via Access Point?

Pagina: 1
Acties:

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sinds deze week heb ik een HP OfficeJet Pro L7680 staan. Deze AIO bevat geen WiFi, staat aan de andere kant van mijn kamer en ik vind het eigenlijk wat storend om vanaf de computer waar ik nu achter zit (en waar ook de router/switch staat) een kabel te trekken naar de printer toe.

Omdat ik die kabel dus wil vermijden, ben ik op zoek naar een andere oplossing. Ik kan een printserver kopen van HP, maar dat lijkt me niet de ideale oplossing. Er staat ook te weinig documentatie op het net wat ik er precies mee kan. Wel is het een vrij prijzige oplossing omdat het alleen de printer aan kunnen sturen en ik wil alleen documenten sturen naar deze printer vanuit dit netwerk.

Ik wil namelijk in de buurt van de printer ook een NAS koppelen (Synology DS-207+). Dus nu dacht ik, als ik bij de printer en de NAS een Wireless Access Point neerzet, kan ik die dan gewoon koppelen aan mijn huidige netwerk (een wireless Linksys WRT54GL) via een draadloze 'brug' wat de kabel vervangt?

Ik heb er even een tekening van gemaakt, om het nog simpeler te maken, met eigenlijk de enige vragen, gaat dit werken en moet ik nog ergens op letten?

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/got/netwerkindeling.jpg

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

Dit zou inderdaad kunnen werken, ik weet alleen niet of een bridge dan de juiste keuze is. Ik dacht dat je hem dan beter als een repeater kan instellen.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-12 14:22

r0b

Ik meen me te herinneren dat de WRT54G (geen L) alleen een bridge kon maken met een WAP54G. Pin me daar alleen niet op vast, maar wel er wel even op voordat je begint .. :)

• SanderTje!
  • Niet online
r0b schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:22:
Ik meen me te herinneren dat de WRT54G (geen L) alleen een bridge kon maken met een WAP54G. Pin me daar alleen niet op vast, maar wel er wel even op voordat je begint .. :)
Paars zei dat ik hem als repeater moest instellen, daarmee ben ik gaan zoeken en toen kwam ik er wel achter dat je hem als repeater kan instellen:

http://linksys.custhelp.c...dGV4dD1yZXBlYXRlcg**&p_li

Die repeater was een geweldig keyword om mee te zoeken, daarmee kon ik verder zoeken en volgens mij moet het dan gewoon gaan werken.

Blijkt nog wel dat er maar 1 LAN-port opzit en dat ik zelf nog es een switch erachter moet gaan hangen :(

[ Voor 5% gewijzigd door SanderTje! op 03-04-2008 12:38 ]

• SanderTje!
  • Niet online
En even een post om de oplossing/uitkomst te melden:

Het is dus inderdaad mogelijk om het zo te doen als ik wilde, alleen moet je wel een bridge opzetten. Een repeater doet niets anders dan het signaal een aantal meter verderop herhalen maar deelt via de LAN-port geen IP-adressen uit (heb ik geleerd intussen). Een wireless bridge is in staat om via de LAN-port aan de achterzijde van de WAP54G via de DHCP van de router (WRT54GL) een hele serie IP adressen uit te delen.

Ik heb gesproken met een medewerker van Linksys, ontzettend vriendelijk moet ik er even bij vermelden, en eindconclusie was in eerste instantie, zo kreeg ik te horen, dat ik een WRT54G eigenlijk had moeten hebben omdat de WAP54G anders niet ermee kan werken. Maar die router had ik al een paar dagen staan en de WAP54G heb ik vandaag gehaald, dus het advies was daarna om de WAP54G om te ruilen voor een WET54G (een apparaat wat alleen draadloos kan bridgen).

Eigenwijs als ik was heb ik toch nog even doorgestoeid, het kan toch niet zo zijn dat een WRT54GL er niet mee werkt. Nogmaals geprobeerd, even gewacht: en ja, het werkt! De printer krijgt netjes een IP-adres toegewezen die ik terug kan vinden in de DHCP-tabel van m'n router. Als ik nu zoek op draadloze netwerken, krijg ik enkel de SSID van de router. De verbinding is beveiligd met WEP (ja helaas, geen WPA) maar krijg het anders niet werkende.

Dus, weer heel wat geleerd over bridgen en repeaten - al doende leert men. Ook Linksys heb ik even teruggebeld met de melding dat de combinatie WRT54GL en WAP54G dus wel werkt, wel net zo netjes denk ik en ook weer handig voor andere klanten.

Dank voor de input uiteraard!