Vastlopend Vista 64

Pagina: 1
Acties:

• rveenman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05-2024
Help!

Mijn computer blijft sinds een aantal dagen bij elke bewerking die doe, in welk programma dan ook, hangen. Eerst maar even de specs:

- Amd 4400+ van 2.2 naar 2.37 geclocked
- 4x 1 Gb
- Asrock 939 Dual Sata2
- Sparkle 8800GT
- 2 HD van Maxtor
- Vista 64, SP1 RC1 NL (legaal)
- NOD32 en WinDefender

Even specifiek: Het begon eigenlijk sinds dat ik terug ben van wintersport, de computer heeft netjes een poosje uit gestaan en toen ik hem deze week weer wilde gebruiken deed hij maf. Bij zo ongeveer elk programma blijft de computer hangen.Of ik nu in IE een nieuwe pagina wil openen of een bewerking wil uitvoeren in Illustrator etc. Hij blijft hangen, terwijl ik wel van het ene naar het andere scherm kan klikken, en in sommige gevallen nog wel in een ander scherm iets kan doen, wordt het bewuste programma traaaaag. Na een 20 sec tot een paar minuten gaat de computer weer door. Op dit moment is het zo erg dat het bij elke bewerking gebeurt! Uit de taskmanager blijkt uit niets dat hij heel druk bezig is: Proc belasting van 10% max, Geheugen op 54% max, maar dat heeft volgens mij met Superfetch te maken. Ook de HDs maken geen noemenswaardig extra geluid.

Wel heb ik sinds een paar weken last van mijn Superfetch, op een gegeven moment in de computersessie zegt Vista dat het niet meer werkt en wordt afgesloten, daarna kan ik vrolijk door gaan met computeren.

Ik begrijp niet zo goed wat er nu aan de hand is, ook weet ik niet waar ik moet beginnen met zoeken, iemand een idee? Ik heb geprobeerd om een zo volledig mogelijk beeld te geven, als je meer info nodig hebt, dan hoor ik het graag!

ID

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 12:42

William/Ax3

We are Starstuff

Begin is met dit allemaal:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• rveenman
Bedankt, maar helaas voor mij: vrijwel alle genoemde oorzaken daar gaan niet op, danwel zijn oke!
Ik ga nu wel proberen mijn Proc weer op de native snelheid te zetten, kijken of dit helpt. Overigens zijn de terperaturen van mijn processor danwel andere onderdelen prima!

Update

Ik heb de processor naar zijn normale stand teruggeklokt. Had verder geen timingsaanpassingen of wat dan ook, dus dat staat nog allemaal zoals het hoorde te zijn. Maar: nog steeds geen verbetering...

[ Voor 28% gewijzigd door rveenman op 02-04-2008 16:22 ]

ID

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Sorry hoor maar dit antwoord komt mij te snel zo snel kan je nooit al je hardware en software hebben uitgesloten van problemen. Als je dat immers hebt gedaan dan zou er ook geen probleem zijn toch?

Standaard zaken die je controleert:
geen oc
memtest
al je extra software afsluiten in windows
windows in veilige modus
schakel cool n quit uit
voeding?
wat doet een knoppix cd?

etc.

• rveenman
Nee, ik heb inderdaad niet alles gecontroleerd, maar het meest voor de hand liggende rijtje dat ik kon bedenken wel (al voor het plaatsen van de eerste reactie :P ) Blijkbaar heb ik niet aan alle voor de hand liggende dingen gedacht en daarvoor heb ik jou nodig! Waarvoor dank!

- Nu is er geen oc meer.
- De spanningslijnen van mijn voeding zijn normaal.
- Memtest onlangs nog gedaan en was toen prima, moet dit dan nog een keer, en nog belangrijker, kan brak geheugen uberhaupt tot de symptomen leiden dit ik heb?
- Zo te zien heb ik in de veilige modus de problemen niet meer. Het moet dus iets softwarematigs zijn lijkt me.
- Moet ik nu een voor een alle overbodige programma's afsluiten, in de hoop dat het naar boven komt? Ga het maar proberen denk ik. Het rare is dat ik zelf geen software heb geinstalleerd voordat de problemen ontstonden.
- C&Q = uit
- knoppix cd? Wat schiet mijn Vista daarmee op?

ID

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

rveenman schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:37:
Nee, ik heb inderdaad niet alles gecontroleerd, maar het meest voor de hand liggende rijtje dat ik kon bedenken wel (al voor het plaatsen van de eerste reactie :P ) Blijkbaar heb ik niet aan alle voor de hand liggende dingen gedacht en daarvoor heb ik jou nodig! Waarvoor dank!

- Nu is er geen oc meer.
- De spanningslijnen van mijn voeding zijn normaal.
- Memtest onlangs nog gedaan en was toen prima, moet dit dan nog een keer, en nog belangrijker, kan brak geheugen uberhaupt tot de symptomen leiden dit ik heb?
- Zo te zien heb ik in de veilige modus de problemen niet meer. Het moet dus iets softwarematigs zijn lijkt me.
- Moet ik nu een voor een alle overbodige programma's afsluiten, in de hoop dat het naar boven komt? Ga het maar proberen denk ik. Het rare is dat ik zelf geen software heb geinstalleerd voordat de problemen ontstonden.
- C&Q = uit
- knoppix cd? Wat schiet mijn Vista daarmee op?
- Tuurlijk kan mem op ieder moment ineens brak worden.
- Ik zou gewoon alles afsluiten en dan 1/1 starten om te kijken wat het precies is.
- Knoppix cd is een linux distributie als je harware hebt afgesreept en windows in veilige modus doet ook vaag maar de knoppix cd niet dan weet je dat het aan windows/drivers/software ligt

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Haal is SP1 RC eraf, dit is namelijk geen officiele versie.
Dus test eerst is zonder SP1

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Pfff waarom kunnen mensen niet gewoon een antwoord geven op een vraag inplaats van " heb je zelf wel echt alles doorgenomen in de FAQ" ik vind tweakers een goede en leuke site maar ik erger mij hier soms best aan.
Ik vind zijn omschrijving best duidelijk voor iemand die niet weet waardoor de problemen ontstaan zijn.

Ontopic:
Ik denk dat dit een vista probleem is, heb je vista al een keer opnieuw geinstalleerd of is dit geen mogelijkheid?
Verder kun je proberen om een chkdsk te draaien, ik heb zelf ook vage problemen gehad met vista omdat ik mijn pc niet zo netjes had afgesloten.

De symptomen die jij opnoemt komen in iedere geval niet door:

CPU: dan krijg je een blauwscherm
Mem: fout in mem geeft of een blauwscherm of stopt het hele proces. geen vage slowdown in iedere geval.
hd: zou eventueel kunnen Bv: een pagefile die niet zo blij is met de badsectors.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 16:59 ]

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:47:
Pfff waarom kunnen mensen niet gewoon een antwoord geven op een vraag inplaats van " heb je zelf wel echt alles doorgenomen in de FAQ" ik vind tweakers een goede en leuke site maar ik erger mij hier soms best aan.
Niet om een discussie uit te lokken maar als je alles uit de faq eerst doet kan je veel betere probleem omschrijving geven. En kan je dus veel gerichter kijken waar het knelpunt zit. Als je daar mensen niet aan laat houden krijg je tig topics met: Me pc start niet meer op?? Wat moet ik doen? Ik snap er niks van. En dat was de omschrijving dan.

Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb geen glazen bol hier.
CPU: dan krijg je een blauwscherm
Mem: fout in mem geeft of een blauwscherm of stopt het hele proces. geen vage slowdown in iedere geval.
hd: zou eventueel kunnen Bv: een pagefile die niet zo blij is met de badsectors.
cpu: bull, kan met speed instellingen wat procs doen te maken hebben omdat die te heet word bijvoorbeeld. En dat kan weer zijn door de oc.
mem: als mem niet word aangesproken maar wel brak is kan het wel. Als je altijd blue screen krijgt zou memtest ook niet bestaan. 1 foute bit gaat proces niet over de nek daar is error corection voor.

[ Voor 32% gewijzigd door William/Ax3 op 02-04-2008 17:08 ]

Verwijderd

Ik snap dat het forum vervuild kan raken door post als "Me pc start niet meer op?? Wat moet ik doen?". maar ik vind deze post niet zo onduidelijk omschreven dat wij er helemaal niks mee kunnen en dan vind ik dat je best wel een normaal antwoord kan geven.

Hij weet natuurlijk ook wel dat hij de oplossing ERGENS kan vinden op deze site,

• rveenman
@wdawn:

Bedankt voor je steun! Natuurlijk heb ik voordat ik deze topic startte zoveel mogelijk gedaan om de -voor mij - logische oorzaken uit te sluiten. Helaas kan ik niet overal aan denken, anders had ik zelf natuurlijk al een oplossing gevonden zonder hulp. Wellicht had ik het inderdaad ERGENS op GoT kunnen vinden, maar dat is vrij groot! Op google had ik het misschien ook ERGENS kunnen vinden :P ... Nogmaals daarom ben ik blij met imput van anderen, noem het als je wilt een uitnodiging voor een brainstorm.

@Willam/AX3
Waarschijnlijk heb je gelijk over dat je veel probleemvragen beter vanuit een faq kunt starten, ik was niet in de veronderstelling dat er echt een toepasselijke faq was voor mijn probleem... Om het voorbeeld van de Hangen en Opstartproblemen-faq erbij te halen, daarin stond mijns inziens niet direct een oorzaak die ik voor de hand vond/vind liggen, omdat ik niet direct in de veronderstelling was dat het een hardware probleem was. Maarja, als ik iets over het hoofd heb gezien kan dat natuurlijk ook.

Even weer ontopic.
@wdawn:
Vista opnieuw installeren is nu nog geen optie, het is een vrij nieuwe installatie en ik zie dat echt als een laatste redmiddel. Misschien SP1 eraf halen, hoewel ik daar eigenlijk tot voorkort helemaal geen issues mee heb gehad.
Maar Chkdisk ga ik uitvoeren, wie weet lost dat het een en ander op.
William/Ax3 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:54:
[...]

cpu: bull, kan met speed instellingen wat procs doen te maken hebben omdat die te heet word bijvoorbeeld. En dat kan weer zijn door de oc.
mem: als mem niet word aangesproken maar wel brak is kan het wel. Als je altijd blue screen krijgt zou memtest ook niet bestaan. 1 foute bit gaat proces niet over de nek daar is error corection voor.
CPU leek het mij dus niet te zijn. Zoals ik aangaf is hij nu weer op de native snelheid, maar daarvoor had ik prima temps en de programma's die ik draaide gaven geen zware processorbelasting.

Verder:
Aan de hand van een eerdere tip heb ik nu de services van iTunes uitgeschakeld evenals de setpoint service. Het lijkt er vooralsnog op dat het nu beter gaat met de computer. iTunes bleef laatst wel een aantal maal hangen, maar ik had niet de link gelegd met het totaal lamleggen van mijn computer met iTunes. En of het setpoint of itunes is weet ik nu nog niet. Ik hoop daar achter te komen. In de volgende ronde.

Iemand overigens een idee wat er met Superfetch aan de hand zou kunnen zijn, en of dat wellicht mijn problemen zou kunnen veroorzaken? Om kritiek te voorkomen: De meeste vragen op GoT over Superfetch komen uit op: Mijn compu rateld en is sloom, is dat normaal? ... In mijn startpost staat al dat er nauwelijk schijfactiviteit is tijdens de "hang-ups''.

[ Voor 6% gewijzigd door rveenman op 02-04-2008 17:44 ]

ID

Verwijderd

je kan superfetch ook uitzetten, heb je dat al geprobeerd
Pagina: 1