Twee-richtings-shift-register (8bit in/out op minder pinnen)

Pagina: 1
Acties:

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:42

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Ik heb hier een Arduino-kloon en een grafisch LCD-schermpje liggen.
Een character-LCD heb ik al aan de praat gehad, via 2 stuks 8-bit serial in, parallel out shift-registers (74HC595) )(vond het een beetje zonde om 11 pinnen te gebruiken als je er maar 3 nodig hebt). Ik hoef de display-status niet uit te lezen voor mijn toepassing.

Voor het grafische LCD moet ik echter ook de huidige status van de gekozen page kunnen uitlezen, omdat de AVR niet genoeg RAM heeft om een compleet beeld op te slaan (128 * 64 pixels is 1 kbyte dacht ik). Ik kan wel pixels op laten lichten, maar omdat dat met 8 tegelijk gaat wil ik weten welke er al aan staan.
Nou heb ik ook wat 8-bit parallel in/serial out registers liggen, maar het gaat natuurlijk niet werken om die ook op de 8 datalijnen van het LCD aan te sluiten, dan lees je tegelijk de status van het LCD'tje en de 74HC595 uit.

Het zou leuk zijn als ik een shiftregister zou hebben waarmee ik zowel 8 pinnen serieel aan kan sturen als 8 pinnen serieel uit kan lezen, maar bestaat dat? Ik vond een 74F166, maar ik voor zover ik kan zien is dat nog steeds alleen parallel in?
The 74F166 is a high speed 8–bit shift register that has fully synchronous serial parallel data entry selected by an active low parallel enable (PE) input. When the PE is low one setup time before the low–to–high clock transition, parallel data is entered into the register.
When PE is high, data is entered into internal bit position Q0 from serial data input (Ds), and the remaining bits are shifted one place to the right (Q0 " Q1 " Q2, etc.) with each positive going clock transition.
Of zit ik verkeerd te denken en kan het ook anders? Wat ik dus wil is de 8 datalijnen aan kunnen sturen en uit kunnen lezen, en daarbij zo weinig mogelijk pinnen van de 14 pinnen van m'n Arduino gebruiken, want er moet meer op aangesloten worden ;).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

What about een ATTiny2313'tje kopen, die met zoveel pinnen als je nodig hebt aan het LCD te hangen en mbv bijvoorbeeld een SPI-, I2C- of UART-bus aan je Arduino hangen? Moet je wel even wat firmware coden om SPI<->LCD te doen, maar dat lijkt me redelijk straightforward.

Die '166 lijkt idd alleen parallel->serieel te doen, ik zie de q'tjes van de flipflops in het blokschema namelijk nergens naar buiten komen. De 74LS395 lijkt wel te doen wat je wilt, maar is maar 4-bit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 02-04-2008 16:04 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

De 74299 kan naar links en rechts shiften en parallel uitsturen en inlezen. Normaal zou dat moeten werken. én het is 8 bit :)

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/74299.bmp

[ Voor 12% gewijzigd door flux_w42 op 02-04-2008 16:42 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:42

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt ook zat 3-state / bidirectional 8 of 16 bit I2C controllers.

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 02-04-2008 16:51 ]

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:42

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
@Sprite_tm: Is een idee, maar ik ben nog best wel n00b met elektronica, ik was net blij dat ik shiftregisters begrijp en dat character-LCD'tje aan kan sturen. Bovendien moet ik zo'n extra uC ook programmeren, en het leuke van m'n Boarduino vond ik juist dat dat gedeelte wat eenvoudiger gemaakt is. Maar ik ga eens rondkijken, een aparte eigen soort van LCD-controller zou op zich wel handig zijn. Denk dat het bijwerken van het LCD'tje best wel wat rekentijd gaat kosten.

@SA007: Ongetwijfeld, maar ik hoor pas net dat I2C bestaat ;). Ben nog maar een starter..

@flux_w42: Dank je, nou nog een verkooppunt vinden (Dick Best en Conrad hebben hem niet).

Denk dat ik het voorlopig even met een shiftregister probeer, en anders ga ik er een ATTiny bij halen. Of ik gooi het schermpje even in de hoek tot ik wat verder ben.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN