Superblock error na clonen disk.

Pagina: 1
Acties:

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Ik heb een clone gemaakt mbv acronis clone disk.
Hierbij is alleen de /home iets kleiner geworden omdat de bron schijf sata 300 gig is en de target ide schijf 250 gig.
Ik heb nu dus alleen de target disk aangesloten.

Bij het opstarten krijg ik nu een melding:

the superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. if the device is valid and it really contains an ext2 filesystem(and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

Ik heb nu e2fsck -b 8193 /dev/hdc1 ingevoerd.
Na een reboot krijg ik toch weer dezelfde melding.

Ik had wel ergens een commando gevonden die alle partities weergeerft. Deze begonnen met /hdc1 /hdc2 enz
Kan het zijn dat hdc1 dan niet klopt?

[ Voor 6% gewijzigd door herminator op 02-04-2008 15:01 ]

I'll be back

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik denk dat je /home de laatste partitie op de schijf is.

Je kunt vanaf de command line 'fdisk -l' tikken, dan krijg je een overzicht van de partities.
Vergelijk even met 'cat /etc/fstab'.

Het ext2/3 filesystem verspreidt inderdaad de superblocks over de hele partitie, dus als de partitie niet netjes is geshrinkt maar botweg is afgekapt op het eind, dan zullen de laatste superblocks missen. Het 'e2fsck -b 8193 <device>' is slechts een voorbeeld, niet toepasbaar op deze partitiegrootte.
Misschien als je 'man e2fsck' tikt dat je wat meer wijs kunt worden, maar zelf zou ik de /home partitie simpelweg opnieuw formatteren en de bestanden met een 'cp -Ra' commando overkopiëren van de oude schijf. Er zijn tegenwoordig ook programma's die e2fsck netjes kunnen shrinken, iets van resize2fs of zo, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 02-04-2008 15:39 ]