[ZF] Bootstrap: invalid controller specified *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythix
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 18:31

Mythix

www.ctrl-f5.net

Topicstarter
Ik ben een poging aan het ondernemen om Zend Framework aan het werk te krijgen op mn server. Ik heb de hele mappenstructuur en de paginas van de screencasts "getting started".

maar toch blijf ik de error krijgen:
Invalid controller specified (index)

Ik heb op google verschillende mensen gevonden die met hetzelfde probleem zaten, meestal omdat ze verschillende modules wouden. Ik heb alle aanpassingen en andere syntaxes geprobeerd die ik tegen ben gekomen, maar niets blijkt te helpen.
Ik vermoed dat er gewoon naar de verkeerde directory wordt verwezen waar hij de controllers moet zoeken?

ik heb momenteel volgende code in de bootstrapper:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php

//error reporting
ini_set('display_errors', 'on');
error_reporting(E_ALL|E_STRICT);

//set include path
ini_set('include_path', ini_get('include_path') . PATH_SEPARATOR . '../library');
//Inculde Zend framework
require_once "Zend/Loader.php";

Zend_Loader::loadClass('Zend_Controller_Front');

//get front controller instance
$front = Zend_Controller_Front::getInstance();
$front->setControllerDirectory('../application/controllers');
$front->throwExceptions(true);

//send it to controller
$front->dispatch();

?>

kleine schets van de directory:
-application
-=controllers
-==indexController.php
-=models
-=views
-library
-=Zend
-public
-=index.php
-=.htaccess

[ Voor 6% gewijzigd door Mythix op 02-04-2008 14:30 ]

Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 13:45

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

code:
1
ini_set('include_path', ini_get('include_path') . PATH_SEPARATOR . '../library');

de ../ weghalen?

code:
1
ini_set('include_path', ini_get('include_path') . PATH_SEPARATOR . 'library');

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Hoe ziet de rest van je code eruit? Je controller en je view? Waar staat je view? Volgens mij krijg je ook zo'n fout als je view niet te vinden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythix

Mythix

www.ctrl-f5.net

Topicstarter
dan krijg ik een error dat de include mislukt:
Warning: require_once(Zend/Loader.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory

en de view staat in views/scripts zoals in het demofilmpje

controller:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?

class IndexController extends Zend_Controller_Action
{
    public function indexAction(){

}
}

?>

[ Voor 40% gewijzigd door Mythix op 02-04-2008 14:34 ]

Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 13:45

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

als je de Zend_Debug functie gebruikt, wat geeft die dan?

http://framework.zend.com/manual/en/zend.debug.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythix

Mythix

www.ctrl-f5.net

Topicstarter
dit is de dump van $front

object(Zend_Controller_Front)#1 (11) {
["_baseUrl:protected"] => NULL
["_controllerDir:protected"] => NULL
["_dispatcher:protected"] => object(Zend_Controller_Dispatcher_Standard)#3 (11) {
["_curDirectory:protected"] => NULL
["_curModule:protected"] => string(7) "default"
["_controllerDirectory:protected"] => array(1) {
["default"] => string(26) "../application/controllers"
}
["_defaultAction:protected"] => string(5) "index"
["_defaultController:protected"] => string(5) "index"
["_defaultModule:protected"] => string(7) "default"
["_frontController:protected"] => NULL
["_invokeParams:protected"] => array(0) {
}
["_pathDelimiter:protected"] => string(1) "_"
["_response:protected"] => NULL
["_wordDelimiter:protected"] => array(2) {
[0] => string(1) "-"
[1] => string(1) "."
}
}
["_invokeParams:protected"] => array(0) {
}
["_moduleControllerDirectoryName:protected"] => string(11) "controllers"
["_plugins:protected"] => object(Zend_Controller_Plugin_Broker)#2 (3) {
["_plugins:protected"] => array(0) {
}
["_request:protected"] => NULL
}
["_request:protected"] => NULL
["_returnResponse:protected"] => bool(false)
["_router:protected"] => NULL
["_throwExceptions:protected"] => bool(true)
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythix

Mythix

www.ctrl-f5.net

Topicstarter
Bump...

Ik denk dat het probleem ook bij het .htacces bestand kan liggen, ik ben ook wat rare dingen tegengekomen met de templates (smarty)

ik heb het volgende .htaccess bstand in de root staan:

code:
1
2
RewriteEngine on
RewriteRule !\.(js|ico|gif|jpg|png|css|pdf|exe|mp3|zip|rar)$ index.php

de templates staan in root/templates en de afbeeldingen in root/images en de index.php staat in de root.

als ik nu naar een pagina ga bv: www.site.be/ dan werken alle afbeeldingen met relatieve URL gebasseerd vanuit index, die de template ook aanroept

als ik nu naar www.site.be/index ga, dan rendered hij de correcte template, maar de afbeeldingen werken niet meer, nu moet ik de relatieve url aanpassen om een map hoger te gaan kijken
voor www.site.be/index/home weer een map verder... enzovoort

moetje als je gebruik maakt van een .htacces bestand altijd en voor alles absolute URLs invullen?
of zit er ergens een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Mythix schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:38:
Bump...

Ik denk dat het probleem ook bij het .htacces bestand kan liggen, ik ben ook wat rare dingen tegengekomen met de templates (smarty)

ik heb het volgende .htaccess bstand in de root staan:

code:
1
2
RewriteEngine on
RewriteRule !\.(js|ico|gif|jpg|png|css|pdf|exe|mp3|zip|rar)$ index.php

de templates staan in root/templates en de afbeeldingen in root/images en de index.php staat in de root.

als ik nu naar een pagina ga bv: www.site.be/ dan werken alle afbeeldingen met relatieve URL gebasseerd vanuit index, die de template ook aanroept

als ik nu naar www.site.be/index ga, dan rendered hij de correcte template, maar de afbeeldingen werken niet meer, nu moet ik de relatieve url aanpassen om een map hoger te gaan kijken
voor www.site.be/index/home weer een map verder... enzovoort

moetje als je gebruik maakt van een .htacces bestand altijd en voor alles absolute URLs invullen?
of zit er ergens een fout?
Nee dat klopt, want je browser denkt dat /index/home een map is, dus die gaat dan bijv op zoek naar /index/home/img/plaatje.png.
Je kan gewoon verwijzen naar bijv /img/plaatje.png, dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:16

Erikie

www.erikie.nl

Ha, even een hele ouwe koe op het droge helpen. Ik liep tegen hetzelfde aan :) de oplossing was vrj simpel :

verander indexController.php naar IndexController.php (dus hoofdletter i).

dat zegt die knakker (tussen neus en lippen door) ook in het filmpje. :)

Ik heb ook ongeveer een half uur naar hetzelfde probleem gekeken, en het filmpje eens goed beluisterd. maargoed, deze ouwe koe lijkt me nu wel een slotje waard denk ik. Ik hoop dat het je ondertussen ooit gelukt is, want zend framework vind ik verders echt wel een van de betere php frameworks. (tenminste, hier heb je nog een beetje vrijheid).

traktor scratch!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zend Framework is fantastisch :>

Maareh... volgens mij krijg je notabene als error op je scherm dat ie IndexController niet kan vinden dan lijkt het me ook logisch dat ie em met indexController niet kan vinden. Staat ook zo in alle voorbeelden, als je dat verkeerd overneemt is het niet zo slim natuurlijk ;)

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Snel testje gedaan, onder mijn Windows maakt het niet uit of je controller class naam nu met een Hoofdletter begint of niet, of of de bestandsnaam met een hoofdletter begint.Dat laatste is waarschijnlijk alleen van toepassing onder Windows, *Nixen zijn wel case-sensitive wanneer het op bestandsnamen aankomt.

@ nieuwe topic, ZF is inderdaad goed: geeft veel mogelijkheden zonder een programmeur te forceren om iets te gebruiken. Misschien is het tijd voor een officieel ZF topic?

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Bij mij kwam het ook als eerste op dat het ligt aan het .htaccess bestand. Ik kan me herinneren dat ik probleem in den beginne ook had en dat het aan het .htaccess bestand lag.

@YopY: Het zend framework is inderdaad een heel fijn framework om mee te werken. En het zou inderdaad fijn zijn als er een apart topic over komt want ik heb hier en daar ook nog wel wat vraagjes over dingen die me niet helemaal duidelijk zijn. De vraag is echter of hier ook professionals rondhangen die kennis hebben van het Zend Framework en dus in staat zijn om vragen te beantwoorden.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jigs schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:14:
Bij mij kwam het ook als eerste op dat het ligt aan het .htaccess bestand. Ik kan me herinneren dat ik probleem in den beginne ook had en dat het aan het .htaccess bestand lag.
Volgens mij doet .htaccess niets met je filesystem zelf, dus case-(in)sensitive zaken liggen echt aan je OS. Zoals gezegd was is Windows niet hoofdlettergevoelig en *nix wel. Leer jezelf gewoon aan dat je _altijd_ hoofdlettergevoelig programmeert. Mocht je ineens migereren dan krijg je geen problemen. Sowieso eisen dat je alleen op *nix bakken als server hebt, Windows als php server wil echt nog weleens problemen opleveren is de ervaring hier... :X
@YopY: Het zend framework is inderdaad een heel fijn framework om mee te werken. En het zou inderdaad fijn zijn als er een apart topic over komt want ik heb hier en daar ook nog wel wat vraagjes over dingen die me niet helemaal duidelijk zijn. De vraag is echter of hier ook professionals rondhangen die kennis hebben van het Zend Framework en dus in staat zijn om vragen te beantwoorden.
Leuk idee, ben zelf (professioneel) aan het werk met Zend Framework (sinds 1.5.0) en vind het helemaal fantasitsch :) Ik heb geen zin om een TS te maken, ik kom opzich nog maar weinig problemen tegen in ZF...
Pagina: 1