Toon posts:

Harde schrijf deskop linken aan laptop...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een van mijn beide harde schrijven is beschadigd, hierdoor kan ik mijn pc niet meer opstarten. Nu wil ik, voordat ik deze formateer en opnieuw een besturingssysteem op installeer, mijn documenten en gegevens eerst elders opslaan.

Nu heb ik van een collega van mij een usb verbinding gekregen waarbij je je harde schrijf uit je pc kan halen en linken (connecten) met je laptop. Deze is voorzien van een stroomaansluiting naar je harddisk en een usb verbinding naar je laptop. Nu gaat er wel een rood lichtje branden, je hoort de hard disk draaien, maar op me laptop zie ik nergens deze harde schrijf voorkomen. Had nl. begrepen dat als je het op deze manier doet, je harde schrijf als een soort extern apparaat op je laptop werkt.

Wie o wie kan mij hiermee helpen?? Waarom kom ik mijn harde schrijf nergens tegen, moet ik de jumpers veranderen of iets anders...

Dank je

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 21:00
Al gekeken in Apparaat/Schijf beheer?

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
GoldenBatt schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:07:
Al gekeken in Apparaat/Schijf beheer?
Nee, ik heb eigenlijk geen idee hoe dit allemaal werk, weet jij waar ik dan bij appartaar beheer moet kijken?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met ^^^ ... Maar dat dat rode lichtje constant blijft branden is denk ik niet goed.

Disk Management lijkt mij beter ipv Apparaatbeheer -> Rechtermuisknop op Deze Computer -> Beheren -> Schijfbeheer

[ Voor 46% gewijzigd door Falcon op 02-04-2008 14:11 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Als je harde schijf beschadigd is vind ik het opzich niet vreemd dat het niet werkt.. :/

Verwijderd

Topicstarter
geef ie dan niet gewoon aan dat hij aanstaat? Rood lichtje brand.. heb een idee dat ie dan aangeef dat hij aangesloten is

• GoldenBatt
kijk eerst eens of het apparaat hier bij tussen komt te staan in de lijst. Overigens is het het op GoT de bedoeling dat je eenige basis kennis hebt. Dingen als apparaat beheer zijn basic dingen, hier hoor je zelf wat van te kennen op te zoeken, en niet alles stap voor stap te gaan vragen...

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
maar goed ik heb 2 harde schrijven, als het goed is zou er dan 1 nog moeten doen, deze kom ik dan ook niet tegen

Verwijderd

wanneer steek je die USB plug in? in Windows of als de computer uitstaat?

Staat de harde schijf nu op Master of Slave? (jumpers)

Verwijderd

Topicstarter
Nou het probleem is volgens mij, dat je een interne hardeschrijf, middels een tussen usb verbinding aan je laptop verbindt, nu weet ik niet of je dan je jumpers moet veranderen of wellicht een stuurprogramma moet installeren

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij staat een harde schrijf op master en de ander op slave

Verwijderd

Topicstarter
USB plug ik in windows

• Lilith
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 14:42
Ik heb hier ook zo'n IDE-naar-USB ding liggen en het rode lampje is gewoon de aanduiding dat het ding aan staat bij de mijne. Dus niet echt iets om je zorgen over te maken denk ik zo.

Bij apparaatbeheer zou een externe schijf gewoon in het lijstje bij de andere schijven moeten verschijnen, zelfde voor schijfbeheer.

• GoldenBatt
Edit je posts eens, en overigens maakte het bij mijn externe schijf behuizing niet uit waar de jumper op stond, en meestal heb je ook geen drivers nodig...

Specs!

Verwijderd

zoek even uit of deze op Master staat, zoniet, probeer dat eens.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Had je toevallig een software raid-0 op beide schijven staan? Indien dit het geval is, zul je geen van beide schijven meer los van elkaar of via USB kunnen lezen.
Zijn het trouwens P-ATA of S-ATA schijven (P-ATA maakt gebruik van zo'n 5 cm brede stekker met een evenlange kabel erachter, S-ATA schijven hebben een kleine zwarte stekker van zo'n 1 cm breed)?
Zie je de USB schijf in je schijfbeheer staan zoals Falcon heeft beschreven? Als dit het geval is, zou het kunnen zijn dat je er enkel een schijfletter aan toe moet kennen. Zie je wat op je PC gebeuren als je de schijf aankoppeld? Over welke OS'en hebben we het trouwens (OS + type aub, dus bijv Windows XP).

Hier kon uw advertentie staan

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Een gewone 3,5" harde schijf heeft zowel een 12volt als een 5volt aansluiting nodig, en USB levert alleen 5volt. Zit hij alleen met USB aangesloten of ook nog met een gewone adapter in het stopcontact? Als die er niet in zit kan wel het lampje gaan branden, maar zal hij het nooit gaan doen.

Indien er alleen een usb aansluiting op zit, het kan ook nog wel eens voorkomen dat er uit 1 usb poort te weinig stroom komt om de harde schijf aan te sturen, zit er toevallig een usb kabeltje bij waar aan 1 kant 2 usb stekkers zitten?

Als dit allemaal goed is kan je kijken bij apparaatbeheer (rechtermuisknop op deze computer, eigenschappen, tabblad hardware -> Apparaatbeheer) om te kijken of het apparaat goed geinstalleerd is.

Indien je hem hier wel terug kan vinden (Onder USB zal hij waarschijnlijk staan), dan kan je nog kijken of hij bij schijfbeheer staat (Rechtermuisknop op deze computer -> Beheren -> schijfbeheer).

Als je hier niet uit komt kan je beter je pc wegbrengen naar de lokale computerboer en het probleem daar uitleggen. Hier op GoT verwachten we dat je wel enige kennis van computers hebt. Dit is geen helpdesk...

[ Voor 10% gewijzigd door Mishmash op 02-04-2008 14:30 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tsja, met dusdanig weinig informatie schieten we weinig op. Bekijk allereerst eens hoe je USB -> IDE adaptertje in zijn werk gaat en of dat wel goed staat aangesloten. Dat er een rood lampje gaat branden zegt ons niets (ik ken adapters die ook continu een ledje laten branden, en sommigen die dat juist niet doen). Je kunt eenvoudig nagaan of je apparaat wel in Windows wordt gevonden (en er dus goed contact wordt gelegd met de disk), zoals door Mishmash en anderen in dit topic al duidelijk is aangegeven.
Inventariseer even al deze informatie en je probleem zal er een stuk duidelijker voor ons op worden. :)
Pagina: 1