Toon posts:

[Vmware] Licentie & hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met een matrix te maken met daarin de functionaliteiten opgesomd voor alle vmware producten. Ik heb alleen moeite om de hardware beperkingen per licentie te vinden. Ik weet bijvoorbeeld dat een starter editie maar 8Gb geheugen mag gebruiken maar van de rest kan ik dit niet vinden.

Weet iemand waar ik dit kan vinden of kan mij de fysieke beperkingen vertellen van de verschillende pakketten? dit zijn:
- ESXi
- ESX foundation
- ESX standard
- ESX enterprise

Verwijderd

Nou, nou. Beetje zelf zoeken mag ook wel hoor. Miscien heb je hier wat aan: http://www.petri.co.il/virtual_vmware_versions_compared.htm

Bij mijn weten zit er geen limiet op de hoeveelheid geheugen in de commercieele versies. Limiet is dus de hoeveelheid RAM die je in de machine kan frotten.

Wel staat me bij dat er een limiet op de hoeveelheid cores zit in je licentie.

Kan me ook niet voorstellen dat het niet op de VMware site staat.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er staat op de vmware site welke features bij welke licentie zitten. Maar niet hoeveel guest systems / fysiek RAM een licentie ondersteunt.

• garak
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:20:
Er staat op de vmware site welke features bij welke licentie zitten. Maar niet hoeveel guest systems / fysiek RAM een licentie ondersteunt.
Klopt er zit dan ook alleen verschil in de features. Er zit in de huidige versies (3.5) geen verschil maar in max geheugen / CPU.

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 23:35

gerhald

:P

Klopt in ESX heb je geen verschil in hoeveel vm's je er op draait en of hoeveel cpu's in het systeem zitten of Mem.(zit nog wel een max van 4 Viritual CPU's in een VM maar dit is bij alle type licenties)

het verschil zit hem in wat je kan doen met ESX wil je hem stand alone draaien of in een HA cluster draaien of zelfs met DRS
en naast een licentie van ESX ben je nog een licentie nodig van Viritual Center 2.5 om Exs 3.5 in HA of DRS te kunnen draaien.

www.vmug.nl is nog wel een intresante site als je Vmware vragen hebt een nederlandse site over Vmware

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
je geeft aan dat je bezig bent met maken van een overzicht, maar wil er eigenlijk geen moeite voor doen? ik heb wel een xls sheet met de verschillen tussen de diverse producten, ook van citrix en andere:

www.linuzz.nl/overzicht%20virtualisatie.xls

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik doe wel degelijk moeite had alle features en prijzen al in kaart gebracht maar had gehoord dat er geheugen limieten zaten aan de verschillende licenties. Dat is alles.

De lijst was al af, heb vmware gebeld. Maar toch bedankt voor je reply.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In dit kader ben ik wel nieuwsgierig naar het volgende (wellicht ook handig voor het onderzoek van de TS):
In hoeverre kom je met de licenties van je software (bijv Oracle databases) in de knel t.a.v. VMware als je licentie gebaseerd is op het aantal CPU's :? Normaal gesproken zeg je tegen Oracle: mijn productieomgeving draait op een 4 cpu machine, dus betaal ik 4x bedrag X. Bij VM is dat even anders natuurlijk - daar wordt naar believen een virtuele CPU bijgeschakeld.

Any comments on that? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij een VM licentie betaal je per 2 processoren, dus wil je een enterprise ESX draaien op een 4 socket MB dan kost je dat 2 licenties voor die server. En de resources voor je client systemen zijn inderdaad virtueel.

Let dus op: Licenties per 2 sockets niet per core.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14

backupdevice

No Risk , Full Push

Er zitten wel degelijk beperkingen op de verschillende pakketten.

BIjv bij de foundationbundels moet je opletten. Er zit bij enkele bundels een beperking op de aantal hosts dat de meegelerverde VC kan managen, 3 om precies te zijn.

Verder heeft het weinig zin om naar alle versie's van ESX te kijken, zonder dat je aangeeft wat je wilt bereiken.

Gaat het alleen om consolidatie, wil je beter managment, wil je DR omgeving gaan opzetten, heb je de beschikking over een SAN etc etc etc.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Topicstarter
wat zijn de "Kei harde" beperkingen van esxi en esx foundation ( behalve dat je maar 3 hosts kan managen ). Dit is zo slecht aangegeven, ik kan het niet makkelijk vinden op de vmware site in iedergeval.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:40:
wat zijn de "Kei harde" beperkingen van esxi en esx foundation ( behalve dat je maar 3 hosts kan managen ). Dit is zo slecht aangegeven, ik kan het niet makkelijk vinden op de vmware site in iedergeval.
3i is alleen de hypervisor. Je koopt een server bij een van de OEM-ers en je verteld erbij dat je 3i wilt hebben. Dit is dus alleen de hypervisor. Je kan gaan virtualiseren, maar je hebt geen Vmotion, HA,DRS ,VCB etc etc. Deze versie wordt aanbevolen in al bestaande omgevingen met meerdere ESX hosten.

Voor de rest zijn er geen keiharde beperkingen.

http://www.vmware.com/products/product_index.html

voor meer info.

Maar geef mij nou eens meer info. Wat wil je met VMware gaan doen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply backupdevice.

Wat ik wil is dat één server meerdere fysieke servers kan vervangen in geval van kalamiteiten. Vmotion, HA en DRS zijn niet nodig. Dit word puur een fallback server totdat een nieuwe fysieke server binnen is.

Ik heb getest met het importeren van acronis images als VM's en dat werkt mooi. Zo kunnen bedrijven binnen 30minuten weer online zijn. Jammer dat het dan wat minder snel werkt. Het bedrijfsprocces kan wel doorgaan.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Is downtime iets waarmee je kan leven? Wat is je budget

Als ik het zo zie wil je een DR oplossing

[ Voor 46% gewijzigd door backupdevice op 04-04-2008 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee zie het zo:

Bedrijf X heeft 7 servers a-g;

Door whatever reden valt servers b/c/d uit. Dan moet een backup op een vmware gedeployed worden zodat het bedrijf verder kan werken.

En alle servers in vmware hangen voor DR gaat niet.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
The Eagle schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 10:50:
In dit kader ben ik wel nieuwsgierig naar het volgende (wellicht ook handig voor het onderzoek van de TS):
In hoeverre kom je met de licenties van je software (bijv Oracle databases) in de knel t.a.v. VMware als je licentie gebaseerd is op het aantal CPU's :? Normaal gesproken zeg je tegen Oracle: mijn productieomgeving draait op een 4 cpu machine, dus betaal ik 4x bedrag X. Bij VM is dat even anders natuurlijk - daar wordt naar believen een virtuele CPU bijgeschakeld.

Any comments on that? ;)
Het is helaas in dat geval worst case. Voor Oracle betaal je het aantal processoren dat de fysieke machine waarop de server draait bezit. Als je dus een blade hebt met 32 CPU's en een Oracle VMWare machine erop die 1 CPU gebruikt, mag je 32 licenses afrekenen.

Zie http://www.oracle.com/corporate/pricing/partitioning.pdf

Oh ja, en als het dan bv. Intel Quadcore CPU's zijn met Hyperthreading, dan mag je per fysieke CPU (per die) 4 (cores) * 2 (hyperthreading) * 0,5 (multiplier voor Intel en AMD Cores) = 4 licenses afrekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door bazkar op 04-04-2008 15:39 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:11:
Nee zie het zo:

Bedrijf X heeft 7 servers a-g;

Door whatever reden valt servers b/c/d uit. Dan moet een backup op een vmware gedeployed worden zodat het bedrijf verder kan werken.

En alle servers in vmware hangen voor DR gaat niet.
Als je daarvoor een nieuwe machine gaat aanschaffen, neem dan 3i. Hebje al een machine, neem dan de standaard versie. suc6

Pagina: 1