[linux] Wireless netwerk kaart voor Linux

Pagina: 1
Acties:

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op dit moment heb ik nog een draadje naar mijn router liggen, maar dit wil ik graag vervangen door een wireless netwerk kaart. Tijdens het zoeken op internet naar een wireless kaart blijken er nogal vaak problemen te zijn om deze onder linux aan de praat te krijgen.
Op http://www.linuxemporium.co.uk/products/wireless/, worden wel een aantal kaarten aangeprezen, maar dat is volgens mij niet meer dan reclame.

Als ik een wireless netwerk kaart wil die minstens G netwerken en WPA2 ondersteund in 64bit linux, welke netwerk kaart zou ik daar dan het beste voor kunnen halen? En dan het liefst 1 die plug 'n play is, of met een aantal simpele handelingen werkend is te krijgen.
Ik hou wel van wat prutsen in linux, maar het moet binnen de perken blijven :)

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Interesting dit...

Hier wel een lijst met kaarten (selecteer je interface en je krijgt een enorme lijst) er staat helaas niet bij of WPA2 ondersteund wordt... Wat betreft je Linux versie; denk dat je daarvoor alleen hoeft te kijken of de driver die voor die kaart gebruikt wordt 64 bits is, de hardware zelf maakt niet uit... Toch?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Jelte
  • Niet online
Het grote nadeel aan wireless in linux (of in ieder geval Ubuntu) is dat het nooit zo simpel werkt als een wired kaart. Er moet altijd geklooid worden met drivers en/of ndiswrapper. Er is toch wel een kaart die gewoon ondersteund wordt door een linux distributie? Net zoals de wired varianten.

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

De drivers voor een wired kaart zijn meestal zo common; die werken allemaal redelijk met een standaard driver die misschien wel in je kernel gebakken wordt...? Wireless een ander verhaal... Maar in windows (of elk ander OS) zul je altijd drivers moeten installen... Vaak vind (vooral Windows) een common wireless driver die hij zelf heeft goed genoeg en installt die die... En voor je linux distro zul je ook een common driver moeten installen of de driver van de fabrikant...?

Maar voor Ubuntu; dit artikel beschrijft die procedure met die ndiswrapper, lijkt me niet al te moeilijk toch...?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat op die website de Ralink RT2500 chipset aanbevolen wordt is iig geen loze reclame.
Ik werk zelf met die chip en die werkt echt prima hier.
Bovendien zitten de open-source Ralink drivers sinds 2.6.24 ook nog eens in de kernel, zo ook de drivers voor de Intel Wireless Pro 3945 serie waar ik ook geen verkeerde dingen over hoor.
Met zo'n Ralink chipset welke door de open-source driver ( http://rt2x00.serialmonkey.com/ ) wordt ondersteunt zit je redelijk goed.
Ook heb ik goede dingen over Atheros chipjes gelezen, maar heb er helaas geen hands-on ervaring mee.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zelf in mijn laptop de Intel Pro Wireless 3945 zitten. Deze deed het in Gutsy prima met de ipw driver, bij Hardy zijn ze over gegaan naar de iwlwifi driver. Deze heeft een aantal problemen nog, zeker met versie 1.2.0 (deze werkt bij mij niet). Door van internet een nieuwere versie te downloaden, en te compilen, werkt het als een zonnetje. Nou had ik zelf nog de mazzel dat ik een wat oudere kernel van Hardy nog gebruikte waar mijn wifi het wel prima in deed (versie 1.1.17), waardoor ik de driver kon downloaden.
Atheros zijn een paar gemengde verhalen over. Het ligt net aan de chip die je hebt of hij het doet of niet. Een klasgenoot van mij heeft in zijn laptop ook een Atheros zitten, en deze werkt absoluut niet in Linux. Door ndiswrapper te gebruiken heeft hij hem aan de praat gekregen, maar net zoals in Windows, was de verbinding om te huilen. Het viel telkens uit. Dus ga je voor een Atheros, kijk goed welke chip het is, want als je nou net de verkeerde hebt, werkt het niet. Anders werkt het wel prima.
Wat je nooit moet nemen is Broadcom. Hoewel het met de nieuwe fwcutter een stuk beter gaat die in Hardy zit.
En zoals hierboven al gezegt is, RaLink is een prima keus. Zoals in het eerste linkje gebruikt Edimax RaLink voor wifi. Linksys gebruikt deze ook. Hoe het met andere merken is, geen idee, daar moet je dus voor opletten of deze een Broadcom, Atheros, RaLink of een ander merk gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Cyphax

Moderator LNX
Bij PCMCIA-kaartjes heb ik gemerkt dat de goedkopere kaartjes van "B-merken" (zoals van Sweex of Conceptronic) juist vaak wel RAlink chips gebruiken. Ik heb ook een kaartje van Belkin met RAlink. Al die dingen zitten in een prijsbereik van 10 tot 30 euro ongeveer.

Ik weet niet of dat ook geldt voor PCI-kaartjes maar het zou me weinig verbazen.

Saved by the buoyancy of citrus

• Jelte
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op dat kaarten met een Ralink chip het slimst zijn om te halen. Maar dat wil niet zeggen dat ze vanzelfsprekend werken.
Ik had mijn ook laten vallen op de Edimax EW-7728In. Maar ik heb ervaringen met kaarten die helemaal niet herkent worden in Linux. Dit was het geval bij mijn Asus WL138 die ik een aantal jaar geleden heb gekocht. En het is nogal lastig om zaken te gaan installeren als de kaart niet eens herkent wordt. En met niet herkent bedoel ik dat deze ook niet opduikt bij het gebruiken van: lshw -C network

Maargoed, conclusie is dus toch: Met kaarten met Ralink chips heb je de grootste kans dat ze in Linux werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Jelte op 02-04-2008 14:29 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met lspci krijg je hem dan wel te zien. Dan zie je welke chip er gebruikt wordt. Schijnbaar heeft Asus een eigen chip, danwel een die niet ondersteund wordt door Linux (zoals bepaalde Atheros kaartjes of Broadcom).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Wikipedia: Comparison of open source wireless drivers is ook handig.

Veel drivers hebben firmware nodig om te kunnen werken. Niet alle distributies leveren die standaard mee, en die zou je dus zelf (uit de repository) moeten installeren.

Sinds kernel 2.6.23 zit er een nieuwe wireless-stack in de linux-kernel(mac80211), je bent het beste af met een driver die die stack gebruikt. Die is namelijk een stuk vollediger dan de oude.
2.6.24 bevat de volgende drivers die mac80211 gebruiken:
RTL8187: Realtek 8187 USB chips
ADM8211: ADMtek ADM8211 chips
P54_COMMON: Softmac Prism54/isl38xx chips/kaarten (firmware nodig)
iwlwifi: Intel Wireless WiFi 4965AGN en ntel PRO/Wireless 3945ABG/BG chips (firmware nodig)
b43 en b43legacy: Broadcom 43xx chips (firmware nodig, die dmv b43-fwcutter geïnstalleerd/geladen moet worden)
rt2x00: rt2400, rt2500, rt61, rt73(usb)-chips. rt61 heeft firmware nodig, de rest niet.
Verder zijn er nog een paar mac80211-drivers die nog niet in de kernel opgenomen zijn.

De oudere drivers zijn vaak niet helemaal compleet, of hebben een extra binary userspace-helper nodig. De eerste 11g-kaarten die alles in hadrware deden werken wel meestal volledig, maar zijn nu bijna niet meer te vinden.

Ik heb een rt2500 gebruikt. Vrij magere kaart(lage doorvoersnelheid), maar werkt goed, en gebruik nu een iwl-nogwat-chip, die perfect werkt. Beiden kan ik je aanbevelen.

Vziw is de Intel Wireless WiFi 4965AGN de enige ondersteunde 11n-chip.

Iig is ndiswrapper bijna nooit meer nodig.

Nu zal je dus wel nog even op een distributie moeten wachten die ook daadwerkelijk een 2.6.24-kernel aan boord heeft, als je die niet zelf wit compileren...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Jelte
  • Niet online
Dat wordt even de nieuwe versie van Ubuntu afwachten dan :)

Bedankt voor de info allemaal
Pagina: 1