Toon posts:

Linux server verplaatsen van systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn linuxserver zal verplaatst moeten worden naar een andere server.
Dit wil ik doen door simpelweg de harddisk te verplaatsen.
Zijn er dingen waar ik op moet letten of zijn er probelemen waar ik tegen aan zal lopen wanneer ik dit doe ivm andere hardware?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Hier kunnen wij denk ik weinig over zeggen zolang we niet weten van & naar welke hardware je gaat verhuizen, ik heb hier zelf weinig ervaring mee maar mijn gevoel zegt dat dit waarschijnlijk niet goed gaat.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:34
Defineer linux? variant, versie etc.
Wat zijn de verschillen in server qua hardware? RAID controllers, processor architectuur etc.

Meer info, meer eigen inzet en onderzoek

Specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke problemen verwacht je tegen te komen? Waarom denk je dat het wel/niet werkt? Wat heb je zelf al gevonden of geprobeerd? Welke distributie draai je? Welke versie? Wat doet de server allemaal?

[ Voor 22% gewijzigd door blaataaps op 02-04-2008 10:30 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 21:14
Als je een "stock" kernel gebruikt, en je nieuwe server geen exotische hardware heeft, gaat Linux misschien wel goed werken of in ieder geval goed booten, zodat je daarna evt. aanpassingen kan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Fedora 6
Services:
Samba, SSH, FTP, Webmin, Apache, MySQL

Van:
CPU: P4 2.8ghz
Raid: geen (1x sata)
Naar:
CPU: E6600
Raid: geen (1x sata)

Het zijn beide vrij standaard systemen zonder raid.
Wat ik mij afvraag is of Fedora direct begint met het opnieuw dedicteren van nieuwe hardware.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met een stock kernel zal 't in de meeste gevallen wel starten inderdaad, dat is ook mijn ervaring.

Je kunt wel een probleem tegenkomen met de udev toewijzing van de netwerkkaart, doordat op de vorige machine een andere netwerkkaart op eth0 zat, matcht deze op de nieuwe machine niet met de nieuwe hardware, en wordt daarom een eth1 aangemaakt voor het netwerk. Dat kan dus inhouden dat je ssh server niet opkomt of je shares niet werken. Dan moet je met de console inloggen om het bestand /etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules op te schonen. Bovenstaand verhaal is trouwens voor Debian, maar ik denk dat 't bij Fedora hetzelfde gaat.

Heb je trouwens er aan gedacht om een mirror te maken, met netcat of met een g4u boot floppy? Op die manier houd je de oude server nog achter de hand voor als er iets tegenzit.

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 09:39
spuit 11

Ik heb laatst hetzelfde grapje ook gedaan met een gentoo kernel, maar wel van een core2 naar een core2 met bijna hetzelfde type mobo, dus qua mobo geen problemen tegengekomen. Wel problemen met udev, omdat hij dus nieuwe eth* nrs ging aanmaken voor de netwerkkaarten. en ja, als je 0 en 1 verwacht, en het zit op 2 en 3, dan gaat het niet werken. (kun je fixen in je static rules dacht ik).

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Grote kans dat het gewoon opstart :)
En daarna even kijken of de dualcore/powermanagement e.d. nog werkt, oftewel alles wat CPU/mainboard specifiek is. Mijn ervaring is dat een Linux-systeem overzetten aanzienlijk makkelijker is dan bijvoorbeeld Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de tips!
Ik ga de verhuizing van het weekend inzetten zodat er niemand last heeft van de downtime :p

Verwijderd

Heb een keertje een moederbord en cpu vervangen in een systeem, wat daarna bootte naar een niet grafische prompt. Na hercompileren van de kernel en wat problemen met udev, liep dat prima. M.a.w. het is mogelijk, er kunnen problemen onstaan, maar die zijn oplosbaar.
Had op die machine ook xp staan in dual boot,. xp zeurde tijdens het opstarten wat over nieuwe hardware gevonden en vroeg om cd's en kon daarna probleemloos werken. Plug and play is nog niet zo slecht.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
denk ook om sata . scsi etc ivm fstab, mtab etc.
als je wel een aangepaste kernel gebruikt kun je eventueel eerst terug gaan naar een normale kernel, maar dat lijkt me niet noodzakelijk.

bij een windows machine ( win98 in der tijd) het moederbord vervangen van een 486DX4 naar een pentium 1 90 mhz ging overigens ook zonder problemen. er werd nieuwe hardware gevonden en geinstalleerd. het moet dan natuurlijk wel zo zijn dat de drivers voor de nieuwe hardware aanwezig zijn op het systeem, wat natuurlijk met win98 in die tijd al zo was.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 21:14
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:59:
Oke bedankt voor de tips!
Ik ga de verhuizing van het weekend inzetten zodat er niemand last heeft van de downtime :p
Gebruik je nu een stock kernel of niet? :? Want daar hangt het dus wel behoorlijk vanaf.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Linux maakt dus vrij weinig machine-specifieke configuratie. Stock kernels/distributies bevatten vrijwel altijd bijna alle drivers die er te vinden zijn, en zolang alle benodigde drivers geïnstalleerd zijn, gaat vrijwel alles goed. Nu is fed6 niet de meest recente distro meer, en kan het dus zijn dat er wat (vooral moederbord)-drivers missen. Dat kan problemen opleveren.
In fstab kunnen de schijven aangeduid worden dmv /dev/sda1 enz., LABEL=iets, of UUID=serial-nr.
eerste werkt bij shijf overzetten alleen als die hetzelfde nummertje krijgt, 2e en 3e werken sowieso wel.
eth-nummertjes kunnen dus verhoogd worden, waarvoor je die persistent-net.rules kunt wegdonderen.
Video-kaart boeit nu niet, maar zal voor desktops, als de benodigde driver verandert, een aanpassing in xorg.conf vergen, en evt de driver installeren.
Als je sensors/ventilatorregeling had geconfigureerd, moet dat geherconfigureerd worden(die dingen zijn niet pnp, en kunnen dus niet ge-auto-detecteerd worden).
Voor de rest configureert udev alles automatisch.

Geen zin trouwens om maar meteen op x86-64 over te stappen? Dat vereist wel een volledige herinstall, maar je configuratie(vrijwel heel /etc ed), kun je probleemloos overzetten.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1