Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ccfl light op netstroom ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik ben een totale electro gimp, vandaar dat ik met deze waarschijnlijk simpele vraag hier kom.

Ik heb een set CCFL buisjes over die ik graag zou willen gebruiken in een lichtbak van een paludarium ( terrarium met water gedeelte).
Mijns inziens zou dit nachtlicht goed kunnen simuleren.

Nou is mijn vraag natuurlijk hoe k dit aansluit ?

het gaat om deze lampjes
Sharkoon Dual CCFL Caselight

Ik zou het graag op een adapter aanwillen sluiten.
Hopelijk kan iemand me daarmee helpen .

thx!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Als je een 12volt bron ergens vandaan kunt halen (regelbare adapter oid) zou je hem hier gewoon op aan kunnen sluiten...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoe waterdicht is die lichtbak? Want de 12V inverter levert een hoogspanning (!) voor het lampje!

Verwijderd

Topicstarter
hmm... "als het goed is" komt er geen water in.
Damp ofzo zou in theorie mogelijk zijn...

Inverter erbuiten laten misschien dan ? (buiten de bak)

Het aansluiten op de bron... Hoe werkt dat precies ?
Ik heb er echt 0 verstand van :P

thx !

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
230 > 12V trafo, brugcel, dikke elco, powertor, lm7812 en je hebt een 12V 5A bron.

Ik weet niet hoeveel stroom zo'n ding nodig heeft, als je 1-2A nodig hebt kan je ook alleen een lm78(s)12 gebruiken.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
bassie schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:17:
230 > 12V trafo, brugcel, dikke elco, powertor, lm7812 en je hebt een 12V 5A bron.

Ik weet niet hoeveel stroom zo'n ding nodig heeft, als je 1-2A nodig hebt kan je ook alleen een lm78(s)12 gebruiken.
Nee ja dat is duidelijk als hij er niks vanaf weet... 8)7

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
2A is niet nodig, die dingen trekken ongeveer 0,5A geloof ik.

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
bassie schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:17:

waarom al die dingen aansluiten eigelijk, je kan gewoon een 12v adapter ergens halen voor n tientje, je sloopt die plug eraf en dan sluit je die 2 aders aan op die printplaat van die invertor ingang 12V... Je kan er ook een schakelaar tussen zetten als je niet steeds heel die trafo uit de muur wilt trekken. Misschien een zekeringetje van 1 a 2 amp ertussen, invertors zijn soms best storingsgevoelig (ervaring), zeker als er water in de buurt kan komen.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

Topicstarter
haha :) ja dat was idd nogal lastig, zelfs na opzoeken van de termen.

maargoed ik zat zelf te denken aan zo'n adapter met voltage schakelaar en de plug eraf halen.
Alleen dan zit ik wel met de kleurtjes van de 2 (?) kabeltjes :)
als ik die verkeerd doe is het ding gelijk gesloopt dacht ik ?

er zit trouwens een schakelaartje bij die op de invertor aangesloten zit als ik het goed heb.

bedankt voor de info iig allemaal , ik hou jullie op de hoogte.

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

slopen doe je er niet meteen mee. Sommige mensen beweren van wel, ik weet uit ervaring dat je aparaten niet zo snel loopt door de + en - om te keren :P

Kijk gewoon op je inverter waar de + en waar de - moet staan, en sluit je adapter dan goed aan. Welke de + of - is kan je meten met een multimeter of normaal staat dit op het etiket gedrukt.

http://www.dumo-technics.com

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:19:
haha :) ja dat was idd nogal lastig, zelfs na opzoeken van de termen.

maargoed ik zat zelf te denken aan zo'n adapter met voltage schakelaar en de plug eraf halen.
Alleen dan zit ik wel met de kleurtjes van de 2 (?) kabeltjes :)
als ik die verkeerd doe is het ding gelijk gesloopt dacht ik ?

er zit trouwens een schakelaartje bij die op de invertor aangesloten zit als ik het goed heb.

bedankt voor de info iig allemaal , ik hou jullie op de hoogte.
Dat is dan ook gelijk de makkelijkste oplossing :)

travo -> schakelaar -> CCFL staat erook niet continu spanning op de draden :P

of je dmv van een multimeter kan testen wat de plus&min is, weet ik niet :>

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt :)
Helaas alleen zonder de schakelaar, die bleek ertussen geschakeld te zijn en dat was nogal onhandig.
De kabeltjes zitten nu alleen niet echt heel stevig vast want ik had geen voetje voorhanden.
nu dus op de pinnetjes "geduwd"

bedankt voor de hulp in ieder geval !
Pagina: 1