Toon posts:

Videokaart fan laag rpm.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik zit met een raar probleem,na opstart pc achter 5-10 min. zakt videokaart fan snelheid van 1450 naar 900 rpm.
Videokaart is een 8800GTX wat 900 rpm voor deze kaarten zeer laag is,de temps gaan zeer hoog op idle zo'n 70 graden en stressed bijna 100.
Wat ook raar is als de kaart over zijn high temp drempel zit op 900 rpm blijft draaien en op everest zie je dat fan op 100% draait.
Buiten dit flipt CPU ventilator ook volgens everest draait deze 8000rpm :?
Probleem zit niet op mijn VGA deze heb ik op een andere pc,2 uurtjes gestressed en alles draait perfect.

Waar ligt mijn probleem?is het mijn moederbord?

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 10:22
Wat voor mobo heb je? Indien deze de mogelijkheden heeft, hoe staat de fanspeed control ingesteld?
Draai je programma's om je fanspeed te beheersen? (misschien foutief ingesteld)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Verwijderd

Topicstarter
mobo is Crosshair van Asus....buiten cpu fan connector is de rest leeg.Q-Fan is aan.
Nee draai geen progjes.Geen RivaTuner geen nTune..niks.
Heb nog een zalman fan controller al de rest zir daar op.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

Zit er geen stofnest verstopt onder je fannetje ? Als dat ding aanloopt dan gaat de RPM logischerwijs omlaag en de temperatuur omhoog. Of misschien dat er in jouw kast een kabel tegen je koeler aanloopt ofzoiets.

Dat Everest je CPU toerental niet goed uitleest is niets om je zorgen over te maken dus ik denk dat het probleem alleen te maken heeft met je videokaart en je je moederbord wel kunt uitsluiten. Althans, als je je CPU fan geen rare dingen hoort doen dan is er niets aan de hand. 8000 toeren hoor je !

Sinds wanneer is het probleem ? Heb je recent iets veranderd (hardware- of softwaremattig) ? Heb je al andere drivers geprobeerd ? Heb je al eens geprobeerd wel software als Rivatuner te installeren om de fanspeed aan te passen ? Weet je zeker dat 'ie op 100% draait of ga je alleen uit van wat Everest je verteld ?

Verwijderd

Topicstarter
dit probleem is nog recent,sinds maandag deze week zit ik met dit probleem.
k'heb laatste nieuwe nvidia drivers geinstalleerd,extra hardware uitgegooid,verse windows gezet,k'heb nergens stof of stofnest,mobo's bios geflasht,met andere voeding getest maar geen verandering probleem blijft nog voordoen.

Als ik pc opstart draait graka ongeveer 10 minuten normaal maar dan komt het.
Rivatuner heb ik ook gezet fanspeed zet ik op fixed 100% draait fan 900 rpm,en hij draait echt op 900 want temps op idle vliegen naar 70 en onder full load tot 100.

volgens mij zit er iets mis met de fan speed regeling op mobo....kan dat?

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 10:22
Uiteraard kan dat, is immers "maar" hardware. Je kan ook eens juist een ouder bios juist proberen.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Pagina: 1