Toon posts:

Acer Travelmate 5520-6A1G16Mi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs deze laptop aangeschaft, veel laptop voor een gunstige prijs.

De laptop werd ook aangeprezen vanwege de geluidsarme werking, dus zou hij behoorlijk stil moeten
zijn.

Helaas valt me dit weer erg tegen, om de 20 a 30 seconden slaat de fan op volle snelheid aan, om vervolgens weer weg te ebben, en na 20 seconden weer aan......je begrijpt dat je hier niet
lekker mee kunt werken.

Ik heb niet de indruk dat de laptop erg heet word, hij begint meteen na aanzetten al te joelen.

Ik heb het bios al onderzocht op instellingen hiervoor, maar zijn helaas niet aanwezig.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Kan een coolingpad onder de laptop uitkomst bieden ?
Zijn er meer die ervaringen met deze laptop ?

Verwijderd

Aan de specs te zien is deze laptop uitgerust met een AMD. Nu weet ik niet of dit nog steeds zo erg aan de orde is maar in het verleden stonden AMD's nogal bekend als heethoofdjes. Verder zijn het prima CPU's hoor ;)

Hoewel ik zelf geen fan ben van dit merk, was ik wel in de veronderstelling dat Acer een dergelijke functie ondersteund van AMD wel bekend onder de naam Cool 'n Quiet. Ik dacht wel dat je daar eerst een stukje software voor dient te installeren.

Verder managed Acer zijn temp en stroomverbruik instellingen in een programma genaamd eManager. wellicht dat daar een instelling te vinden is.

Je kan ook even kijken naar een programma als Speedfan om de instellingen van je fan wat te tweaken.

Verwijderd

ik heb deze acer ook in mijn bezit, alleen hebben we hem nog niet aan de praat. Zowel met Vista als XP problemen. Met vista lopen we tegen het probleem aan dat de administrator geen rechten heeft om te installeren. Is er iemand die ook tegen dit probleem aangelopen is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:21:
ik heb deze acer ook in mijn bezit, alleen hebben we hem nog niet aan de praat. Zowel met Vista als XP problemen. Met vista lopen we tegen het probleem aan dat de administrator geen rechten heeft om te installeren. Is er iemand die ook tegen dit probleem aangelopen is?
Opgestarten met Windows xp cd, en beide partities geformateerd, ik heb dus
Vista Premium eraf gegooid, ik kan er maar niet mee worden met dat vista
Hierna verse Windows xp instal gedaan, daarna alle benodige drivers voor de 5520 gedownload
via de site van acer.
Hij loopt nu als een trein, en is nog stiller geworden ook.

Ik heb het nu zo gedaan, om de laptop stiller te krijgen, dat ik via het tooltje Systool de
voltages via het cool 'n quiet menu omlaagschroef van VID=9 naar VID=6 met een voltage van
1,050 volt.
Na een kwartiertje draaien, heeft hij dit punt bereikt, en gaat hij niet hoger dan die VID=6 en
voltage 1,050, met als resultaat een rustig draaiend cpu-fannetje.

Niet meer aan- en uit, maar constant zodat hij goed gekoeld word, en niet te warm.
Want hij komt immers niet meer boven de 1,050 volt