Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(hopelijk) wat simpele vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:25
Beste,

Hierbij kom ik met mijn vraag:

Ik ben als werkstudent een administratief medewerker bij een redelijk jong bedrijf. Nu moet ik wat onderzoek doen naar implementatietechnieken voor programmeren, om mogelijk een simpel (catagoriseer-) programmatje op te zetten.

Nu heb ik zelf geen verstand van programmeren, maar gezien veel mensen dat hier wel hebben, wil ik wat vragen stellen:

1. Wat zijn methoden / handelingen bij het invoeren van ICT-projecten?

2. Wat zijn bekende knelpunten en/of obstakels hierbij?

3. Wat is eventueel een simpel programma om een dergelijk systeempje op te zetten. Naar horen wordt het gebruikt om meldingen (plusminus 80 per dag) te catagoriseren zodat deze later makkelijker kunnen worden geanalyseerd, ik kan natuurlijk niet in details treden. Is dit te doen met Microsoft Acces?

4. Is dit (indien mogelijk) eventueel te doen door een onopgeleide, ik dus. Ik heb geen ervaring met programmeren maar leer dingen meestal snel, ik heb ook een Havo NT achtergrond.

Ik hoop dat dit topic niet in strijdt is met het beleid, ik heb zelf zo snel niets kunnen vinden wat erop wijst dat dit wel zo is.

Bij voorbaat dank, Boudewijn

[ Voor 8% gewijzigd door BHStar op 02-04-2008 09:42 ]

Verwijderd

3. Je moet je afvragen wat de systeemeisen zijn. Bijvoorbeeld hoeveel gebruikers moeten hierin kunnen werken? Tegerlijkertijd of apart? Access doet zover ik weet aan table locking en is dus niet handig voor meerdere gebruikers.

4. Alles is mogelijk met genoeg tijd. Maar jou eisen voor het pakket zijn niet nieuw, heb je al rondgekeken naar gratis helpdesk software ofzo?

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Allerbelangrijkste is:
- Ontwerp maken op basis van gegevens.
- Welke gegevens wil ik bewaren?
- Welke gegevens wil ik zien/ophalen?
- Welke gegevens moeten gebruikt worden?
- Etc...

PHP + Database (web)

JAVA + Database (programma)

Filemaker + Database (programmeren op zijn GUI)

[ Voor 48% gewijzigd door Silver7 op 02-04-2008 09:58 ]

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:47
1. het "invoeren" van ICT projecten? Ik ga ervan uit dat je methoden wilt weten die je kunnen helpen met het succesvol voltooien van een ICT project.
In dat geval PRINCEII, maar ben niet zeker of deze methode voor jouw relatief zeer kleine projectje gaat werken. Aangezien er "volgens de methode" een hele adminstratieve bende omheen zit met communicatie stromen. Een andere methode voor het leiden van kleine projecten is mij niet bekend...

Misschien zitten er nuttige dingen tussen die je wel kunt gebruiken... Het is tenslotte een best practice.

Voor het bovenwater halen van de requirements... Kijk eens naar (RUP), use cases, procesmodellen, UML, interviewtechnieken e.d.

Tip: Begin met een uitgebreid plan van aanpak. Een goed begin is het halve werk!

[ Voor 6% gewijzigd door DaLuca op 02-04-2008 10:07 ]

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Je zou een hele simpele MySQL server kunnen opzetten.

Het opzetten van MySQL onder Windows is soms even gedoe (zeker omdat de MySQLAdministrator eerst ge Hex-Edit moet worden om te draaien op Vista.... |:( )

Maar zodra je dat hebt draaien kun je vrij makkelijk met een paar tutorials een simpele webpagina of client applicatie maken die een row invoert met de data van de melding.

Wel zou ik je aanraden hier gewoon een van A tot Z boek voor te kopen dat je van te voren leest en er bij kunt houden.

Zolang je geen gekke dingen hoeft te doen zoals meerdere tabellen die naar elkaar verwijzen met foreign keys ofzo ben je redelijk snel aan de gang ook als nog niet programmeur.

~ Mijn prog blog!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Ik denk dat in dit geval FAD (Front-Ahead-Design) ook wel voldoet... ;)
@TS: Voor de zekerheid, dit is dus een voorbeeld hoe het niet moet

[ Voor 23% gewijzigd door sig69 op 02-04-2008 10:10 ]

Roomba E5 te koop

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:03
of rup/uml

you had me at EHLO

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
roy-t schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:06:
Je zou een hele simpele MySQL server kunnen opzetten.

Het opzetten van MySQL onder Windows is soms even gedoe (zeker omdat de MySQLAdministrator eerst ge Hex-Edit moet worden om te draaien op Vista.... |:( )

Maar zodra je dat hebt draaien kun je vrij makkelijk met een paar tutorials een simpele webpagina of client applicatie maken die een row invoert met de data van de melding.
Wat heeft dit met de vraag van de topicstarter te maken ?
De topicstarter heeft vragen hoe een IT project in het algemeen opgezet/aangepakt wordt. Wie zegt dat hij een webapp wil maken ? Wie zegt dat hij een DB nodig heeft ?

Edit: ok voor één van z'n vragen, maar die is zo algemeen opgevat dat er eigenlijk niets zinnigs over gezegd kan worden
Wel zou ik je aanraden hier gewoon een van A tot Z boek voor te kopen dat je van te voren leest en er bij kunt houden.
een boek over wat ? Het boek met 'enige echte waarheid' ofzo ?
Zolang je geen gekke dingen hoeft te doen zoals meerdere tabellen die naar elkaar verwijzen met foreign keys ofzo ben je redelijk snel aan de gang ook als nog niet programmeur.
DB ontwerp; heeft niets te maken met het aanpakken , organiseren, ... van een IT project

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 02-04-2008 10:13 ]

https://fgheysels.github.io/

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

4. Is dit (indien mogelijk) eventueel te doen door een onopgeleide, ik dus. Ik heb geen ervaring met programmeren maar leer dingen meestal snel, ik heb ook een Havo NT achtergrond.
Is het mogelijk je motor van je auto te vervangen door een andere exemplaar als je geen automechanica gevolgd hebt?
Waarom zou iets dat veel ingewikkelder is, dan wel gaan... Voor software heb je programmeurs, huur er een in.

• Gerrit88
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:46
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:50:
3. Je moet je afvragen wat de systeemeisen zijn. Bijvoorbeeld hoeveel gebruikers moeten hierin kunnen werken? Tegerlijkertijd of apart? Access doet zover ik weet aan table locking en is dus niet handig voor meerdere gebruikers.
Access is wel voor meerdere gebruikers tegelijk te gebruiken. Hoe dit precies werkt weet ik niet maar ik weet wel dat op mijn werk een access database draait die we met z'n alleen tegelijk gebruiken. De rijen uit de db die gebruiker1 open heeft kunnen niet geopend worden door gebruiker2 wel. De rest uit de tabel kan wel gewoon geopend en gewijzigd worden. Google zal vast weten te vertellen hoe je dit moet implementeren.

Wil je een goede analyse tool maken is het wel verstandig je eerst flink in te lezen in database ontwerp. Je kan waarschijnlijk best een tool maken die de data kan analyseren maar een beetje onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid is natuurlijk ook wel fijn!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
@whoami: een soortgelijke reply was ik ook aan het voorbereiden. Het is natuurlijk onzin om in deze fase MySQL! PHP! Java! en soortgelijke te gaan roepen.
era.zer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:13:
[...]

Is het mogelijk je motor van je auto te vervangen door een andere exemplaar als je geen automechanica gevolgd hebt?
Waarom zou iets dat veel ingewikkelder is, dan wel gaan... Voor software heb je programmeurs, huur er een in.
Voor een dergelijk klein project voldoet een 2e (of misschien 1e) jaars ict stagiair ook nog wel denk ik.

Roomba E5 te koop

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Wat era.zer zegt, is waar. Schoenmaker blijf bij je leest.
Als je een applicatie / IT systeem wilt hebben, laat het dan door mensen doen die er wel verstand van hebben, en wel ervaring in hebben. Het zal uiteindelijk veel minder kosten dan de tijd die je nodig hebt om nu alles te gaan leren, een eerste poging te ondernemen en inzien dat het toch beter kan etc...

Wil je het toch zelf doen; dan adviseer ik je dat je:
- een en ander leest en leert over ontwikkelmethodes
- leert hoe je data modelleert, leert hoe je de nodige gegevens kunt vergaren, en hoe je deze kunt normaliseren in een DB ontwerp
- nagaan hoe je een applicatie kunt maken waarbij UI / data access / business logica niet hopeloos in elkaar verweven zit.
- ...

Antwoord op je laatste vraag:
- Als je niet opgeleid bent in software ontwikkeling, dan zou ik er niet aan beginnen. Het zal je misschien wel lukken om, na heel veel bloed, zweet en tranen *iets* in elkaar te zetten. Echter, of het dan ook *goed* in elkaar zit, onderhoudbaar is, betrouwbaar en performant is, dat is dan wel weer heel iets anders. Nadien zal iemand anders ooit opgezadeld worden met dat brouwsel, en die zal hoogstwaarschijnlijk vinden dat de boel beter kan herschreven worden.

Advies is dus: laat het doen door iemand die er wel verstand van heeft.

https://fgheysels.github.io/

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:25
Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik heb er eindelijk over kunnen communiceren met mijn werkgever en zijn vraag blijkt dus eigenlijk verkeerd gesteld te zijn aan mij.

Het is niet de bedoeling om een nieuw systeem te ontwerpen. Hij wilde enkel informatie hebben over problemen die (voor ICT-ers) optreden bij het maken en opzetten (eventueel ook online zetten) van dergelijke projecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan CMMS (computerised maintenanec management system).

Dus in principe hoort dit topic hier toch niet thuis. Dit kan gesloten worden al zou ik graag nog suggesties zien over het laatste. Het is allemaal minder ingewikkeld dan gedacht. Maargoed, gezien het naar mijn idee vrij lastig is om dit op te zoeken vraag ik toch of jullie wat terugkerende of bekende problemen zouden kunnen vermelden voordat het topic gesloten wordt.

Groet en dank, Boudewijn

[ Voor 12% gewijzigd door BHStar op 02-04-2008 16:07 ]

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 20:46
BHStar schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:48:
...
Het is niet de bedoeling om een nieuw systeem te ontwerpen. Hij wilde enkel informatie hebben over problemen die (voor ICT-ers) optreden bij het maken en opzetten (eventueel ook online zetten) van dergelijke projecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan CMMS (computerised maintenanec management system).
...
CMS bedoel je zeker? En wat is het doel van het CMS/CMMS? Het is niet even uit de losse mouw te schudden welke problemen zich er eventueel voor kunnen doen. Daarvoor moet er bijna precies duidelijk zijn wat het doel van de applicatie is en wat de mogelijkheden zijn betreffende de applicatie. Die grensvoorwaarden bepalen binnen welke grenzen het project valt, dat geeft ook meteen duidelijkheid over wat er wel of niet mis kan gaan.
Pagina: 1