Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• oji
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 11:18
Ik ben gedetacheerd bij een Japans bedrijf, hier hebben ze 5 ADV dagen en 5 verplichte vrije dagen. Omdat ik gedatacheerd ben heb ik andere arbeids voorwaarden dus geen ADV, dus moet ik nu 10 dagen vakantie inleveren, heb ik nog maar 16 over. Dan heb je op zijn minst 2 a 3 dagen dat je vrij moet nemen om naar gemeente te gaan enzo.

Zo als je hoort heb ik weinig dagen over terwijl ik een langere vakantie in het buitenland wil houden.
Ik heb gegoogled en heb nergens een wettelijke bovengrens kunnen vinden voor verplichte vrije dagen.
Weet iemand wat de maximale grens is, kan toch niet zo zijn dat ze je vakantie dagen vol plannen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:10
De werkgever mag, tenzij in de Algemeen verbindend verklaarde CAO anders is bepaald, maximaal 3 dagen vaststellen.

Wat dat 'inleveren' betreft: je hebt altijd recht op minimaal 20 vrije dagen. Dit recht is zo hard, dat de wetgever zelfs specifiek heeft bepaald dat deze dagen niet uitbetaald mogen worden.

[ Voor 45% gewijzigd door StevenK op 02-04-2008 09:41 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Volgens mij mag het bedrijf waar je werkt jou niet verplichten om 10 vrije dagen op te nemen. aangezien je aan de arbeidsvoorwaarde bij de detacheerder licht.

Indien het bedrijf vrij is. dan zou de je werkgever je ook geen dag af mogen nemen. wel kan hij je verplichten naar kantoor te komen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Zo ga je het imo wel erg moeilijk maken bij je werkgever. Stel je dwingt hun die dagen niet op te nemen en je zou naar het kantoor gaan, dan is deze dus leeg. Ik kan me goed voorstellen dat deze dat doet. Overigens maximaal 3 dagen vastleggen, ik heb in mijn rooster 11 verplichte ADV dagen en een stuk of 17 verplichte snipperdagen (bouwvak onderandere) dit is een vaak voorkomend iets imo.

• oji
Goede vrijdag was mijn laatste boven wettelijke verplichte vrije dag. Dus kunnen ze niet meer vrije dagen aanwijzen?

Heb je hier een link van ofzo?

Heb geen CAO trouwens.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19
Ik heb zelf ook via een detacheringsbureau gewerkt en had (in mindere mate) ook dit probleem (bedrijf is met de kerst twee weken helemaal dicht wat mij dus veel vrije dagen koste). Als ik dat echt een probleem vond, dan kon ik altijd nog voor een dagje bij het detacheringsbureau zelf terecht om wat administratieve klusjes te doen. Dit is dan ook één van de redenen dat ik nu niet meer bij het detacheringsbureau zit, maar bij het bedrijf zelf. Zo mocht ik ook niet mee met het bedrijfsuitje van het bedrijf omdat ik niet betaalde voor de PV (is natuurlijk ook logisch, maar wel jammer).

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 20:29
Ik heb het wettelijk minimum vrije dagen + 13 die ze mij aanwijzen. Ik lever niets in ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:02

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik zou zeggen bel het detacheringsbedrijf. Laat die het lekker uitzoeken hoe het zit. In ieder geval mogen ze je nooit je wettelijke rechten afnemen. Je zegt dat je andere arbeidsvoorwaarden hebt dan die van het bedrijf waar je bent gedetacheerd? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat men zichzelf lekker gunstig rekent door je de aan de eene kant de verplichting op te leggen van de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf en aan de andere kant moet je je houden aan je detacheringsvoorwaarden.
Advies bel je detacheringsbedrijf.

• oji
n4m3l355 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:50:
Zo ga je het imo wel erg moeilijk maken bij je werkgever. Stel je dwingt hun die dagen niet op te nemen en je zou naar het kantoor gaan, dan is deze dus leeg. Ik kan me goed voorstellen dat deze dat doet. Overigens maximaal 3 dagen vastleggen, ik heb in mijn rooster 11 verplichte ADV dagen en een stuk of 17 verplichte snipperdagen (bouwvak onderandere) dit is een vaak voorkomend iets imo.
In de bouw kan ik het begrijpen met het weer enzo maar ik werk gewoon in een kantoor. En heb ook geen probleem met verplichte vrije dagen, wat ik niet zo prettig vind is dat ik nu een dagje vrij moet nemen een dagje over maand, en 2 dagen over 2 maanden, het is zo versnipperd dat je het geen vakantie dagen kunt noemen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
oji schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:05:
[...]

In de bouw kan ik het begrijpen met het weer enzo maar ik werk gewoon in een kantoor. En heb ook geen probleem met verplichte vrije dagen, wat ik niet zo prettig vind is dat ik nu een dagje vrij moet nemen een dagje over maand, en 2 dagen over 2 maanden, het is zo versnipperd dat je het geen vakantie dagen kunt noemen.
IK heb ook bij een Detacheerder gewerkt en daar was de volgende regel:
Bij verplichte vrije dagen van de klant kon je gewoon naar kantoor komen en je daar nuttig maken/studeren in overleg met je manager. Aangezien 1 dag voor je werkgever niet echt nuttig is was er ook de optie om de dag vrij te nemen voor een halve dag, zo was het voor zowel de werkgever als werknemer voordelig om een dag vrij te nemen.

Maar ik zou gewoon contact opnemen met je manager ( bij de detacheerder ) en vragen hoe het bij jullie geregeld is. Het lijkt me niet dat jij er onder moet lijden dat je bij een bedrijf gedetacheerd bent wat zijn werknemers 5 extra vrije dagen geeft ( ADV dagen )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Je wettelijke vrije dagen mag je zelf inplannen, bij full time is dit inderdaad 20 dagen. Je bovenwettelijke vrije dagen mogen ze mee-bepalen.

Dus ze kunnen je niet verplichten om dan 1 dagje, dan 2 dagjes etc. op te nemen, tenzij je daarnaast minimaal 20 vrije dagen overhoud die je zelf mag inplannen, waarbij je werkgever verplicht is je in de gelegenheid te stellen 3 weken achter elkaar vrij te nemen.

De constructie die jij schets mag dus niet, wettelijk gezien. Als jij beschikbaar bent voor werk op die dagen, mogen ze dat niet van je vakantiedagen afhalen. Als ze geen werk voor je hebben, bijv. omdat het kantoor waar je gedetacheerd bent gesloten is, is dat voor het risico van je werkgever: daar had hij afspraken over kunnen maken met de opdrachtgever. Voor de bovenwettelijke vakantiedagen mag dit wel, onder voorwaarden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:02

ManiacsHouse

Scheisse!

Kijk ardana legt het perfect uit. Wist wel dat het niet zo kon maar hoe het nou precies zat... Ben benieuwd hoe ts die nu gaat oplossen en hoe ze reageren. Succes :)

• oji
Dus ik mag de 20 dagen zelf kiezen, volgende keer dat het voorkomt zal ik aangeven dat boven wettelijke vrije dagen op zijn.

Ok heel erg bedankt.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Heb je het er uberhaupt al met je detacheerder over gehad? Die zijn verantwoordelijk voor jouw vrije dagen. De klant waar je gedetacheerd bent heeft daar niet zo veel mee te maken, die heeft gewoon een overeenkomst met de detacheerder.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

oji schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:38:
Ik ben gedetacheerd bij een Japans bedrijf, hier hebben ze 5 ADV dagen en 5 verplichte vrije dagen. Omdat ik gedatacheerd ben heb ik andere arbeids voorwaarden dus geen ADV, dus moet ik nu 10 dagen vakantie inleveren, heb ik nog maar 16 over. Dan heb je op zijn minst 2 a 3 dagen dat je vrij moet nemen om naar gemeente te gaan enzo.

Zo als je hoort heb ik weinig dagen over terwijl ik een langere vakantie in het buitenland wil houden.
Ik heb gegoogled en heb nergens een wettelijke bovengrens kunnen vinden voor verplichte vrije dagen.
Weet iemand wat de maximale grens is, kan toch niet zo zijn dat ze je vakantie dagen vol plannen.
Ze mogen inderdaad slechts aan je bovenwettelijke vakantiedagen komen. Indien er dus geen CAO van toepassing is dan is de werkgever slechts bevoegd collectieve vrije dagen aan te wijzen onder de voorwaarde dat hierover overleg plaats heeft gevonden met de OR of Personeelsvertegenwoordiging. Het aantal aan te wijzen bovenwettelijke dagen per jaar is niet gemaximeerd!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:43:
Het aantal aan te wijzen bovenwettelijke dagen per jaar is niet gemaximeerd!
Klopt, maar dit mag ook niet ten koste gaan van de 20 wettelijke vrije dagen.

Dus die 20 heb je sowieso, en wat ze je er bovenop willen geven, tsja, dat mogen ze zelf weten :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• oji
Ik heb er over gehad met mijn manager en begeleider in het bedrijf, hij(manager) zou kijken, dat was in november.

• Krypt
  • Laatst online: 18-11 20:07
Misschien adviseren om naar de opticien te gaan; als je zolang moet kijken...
Zou maar weer eens een balletje opgooien, en vermelden dat je zsm antwoord wilt, en na 5 dagen maar weer eens bellen hoe het er mee staat. Beetje druk uitoefenen.

Pvouput live

Pagina: 1